فهرس المقالات علی اکبر سالاری پور


  • المقاله

    1 - الویت بندی راهبردهای ارتقاء دلبستگی کودکان به محله گلسار شهر رشت با استفاده از QFD
    مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1396
    افرادی که در دوره کودکی فرصت ایجاد رابطه دلبستگی با محله را پیدا نکرده باشند در بزرگسالی نیز شانس کمتری برای ایجاد پیوندهای احساسی با محیط زندگی خود خواهند داشت. با توجه به اهمیت دوره کودکی در دلبستگی مکانی، مقاله حاضر به دنبال ساخت و الویت بندی گزینه های راهبردی در جهت أکثر
    افرادی که در دوره کودکی فرصت ایجاد رابطه دلبستگی با محله را پیدا نکرده باشند در بزرگسالی نیز شانس کمتری برای ایجاد پیوندهای احساسی با محیط زندگی خود خواهند داشت. با توجه به اهمیت دوره کودکی در دلبستگی مکانی، مقاله حاضر به دنبال ساخت و الویت بندی گزینه های راهبردی در جهت افزایش میزان دلبستگی کودکان به محله گلسار شهر رشت است. لحاظ نکردن خواسته های ذینفعان در فرایند ساخت و الویت بندی راهبردها منجر به اتلاف هزینه و عدم حصول نتیجه می گردد. ابزارهای نوین برنامه ریزی راهبردی مانند (QFD) بر الویت بندی راهبردها بر حسب نیازها ی ذینفعان تاکید دارند. در این راستا، در ابتدا با استفاده از روش عکاسی توسط کودکان و مصاحبه عمیق با 30 کودک نیازهای آنان شناسایی شده و در مرحله بعد از 400 نفر از کودکان و والدین آنها خواسته شده اهمیت هریک از نیازها را رتبه بندی نمایند. سپس راهبردها با تکنیک گروه اسمی توسط متخصصین و با استفاده از اطلاعات مرحله اول، راهبردهای موجود در طرح تفصیلی منطقه و مباحث تخصصی در جلسه گروه اسمی تدوین می گردند. در پایان با استفاده از ماتریس روابط راهبردها الویت بندی شده و برنامه های اجرایی مربوط به آنها بیان می گردند. نتایج نشان می دهد، راهبردهایی که باعث تسهیل بازی کودکان در محله شده، ارتباط آنان را با طبیعت شکل می دهد و آنها را در رویداد های فرهنگی و خلاقانه در سطح محله درگیر می کند، بیشترین کارایی را در تبدیل محله گلسار به محله دوست داشتنی از نظر کودکان خواهد داشت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی معیارهای موفقیت پارک های موضوعی در ایران (مطالعه موردی ، احداث پارک بستنی در منطقه 11 شهرداری اصفهان)
    مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی , العدد 2 , السنة 18 , تابستان 1402
    مقدمه: پارکهای موضوعی را می‌توان صنعتی جذاب برای ایجاد یک تفریح شاد و سرگرم کننده در فضاهای باز یا بسته دانست. عدم وجود مطالعات مدون در کشور ایران در خصوص معیارهای ایجاد پارکهای موضوعی و توجه نکردن دست اندرکاران هنگام طراحی و ساخت به نیازهای بازدیدکنندگان و گردشگران که أکثر
    مقدمه: پارکهای موضوعی را می‌توان صنعتی جذاب برای ایجاد یک تفریح شاد و سرگرم کننده در فضاهای باز یا بسته دانست. عدم وجود مطالعات مدون در کشور ایران در خصوص معیارهای ایجاد پارکهای موضوعی و توجه نکردن دست اندرکاران هنگام طراحی و ساخت به نیازهای بازدیدکنندگان و گردشگران که بازیگران اصلی شبکه این صنعت هستند؛ این واقعیت را آشکار می‌سازد که بدون داشتن اطلاعات و منابع کافی نمی‌توان دستاوردی مناسب داشت. با توجه به بررسی مطالعات انجام شده در سایر کشورها، شاخص امنیت بعنوان مهمترین معیار کیفیت در خدمات رسانی از دیدگاه بازدیدکنندگان مطرح گردیده است.هدف: : هدف از این پژوهش بررسی موضوعاتی مانند رویکرد در طراحی کالبدی- محیطی و همچنین شناسایی فضاهای بصری و برندسازی، ضمن بررسی ابعاد مختلف پروژه های خلاقانه، دستیابی به معیارهای موفقیت این گونه طرح ها می باشد.روش‌شناسی تحقیق: برای دستیابی به معیارهای موفقیت احداث پروژه‌های خلاق، مانند پارک بستنی در منطقه 11 شهرداری اصفهان از نظرات 18متخصص، برای بدست آوردن مهمترین شاخص‌ها در طراحی، ساخت و بهره برداری از روش دلفی استفاده گردید. در این روش ابتدا 12 سوال بصورت باز از متخصصین پرسیده شد که بررسی پاسخها منجر به تعیین 12 معیار و 120 زیرمعیار گردید و طی مراحل بعدی 120 سوال در قالب پرسشنامه طیف لیکرت پنج گزینه ای تا رسیدن به اجماع نهایی مطرح گردید و در نهایت زیرمعیارهایی که میانگین امتیاز بالای 5/4 را کسب کردند به عنوان مهمترین شاخص انتخاب گردیدند.قلمرو جغرافیایی پژوهش: قلمرو جغرافیایی این پژوهش، شهر اصفهان می باشد.یافته ها: یافته‌ها حاکی از آن است که تاکید بر استفاده از نظرات کارشناسان برای طراحی و ساخت، استفاده از مصالح مرغوب و بومی، ‌همچنین امنیت بازده سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ایجاد امنیت و احساس آرامش و همچنین توجه به مسائل بهداشتی یکی از مهمترین شاخص‌ها در ارائه خدمات به بازدیدکنندگان است. برندسازی مکان یکی از شاخص‌های مهم دیگر در ساخت پارک‌های موضوعی است و از آنجایی که صنعت بستنی از دیرباز مورد توجه منطقه مورد مطالعه بوده است. می‌توان انتظار داشت که احداث پارک بستنی در این مکان بتواند به معرفی این صنعت و در نهایت به رونق اقتصادی و ایجاد درآمد پایدار برای ساکنین منجر گردد.نتایج: پژوهش حاضر در نهایت منجر به مدل مفهومی متاثر از عوامل موفقیت در ساخت پارک‌های موضوعی گردید. این مدل دارای چهار مولفه اصلی شامل محیط و منظر، برندسازی مکان، سلامت و اقتصاد است که قابل تعمیم در ساخت پارک‌های موضوعی در شهرهای ایران می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تاثیر آموزش شهروندان و رویدادهای فرهنگی بر ارتقاء برند شهر خلاق رشت
    مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی , العدد 500 , السنة 1 , بهار 2050
    مقدمه: تأثیر آموزش شهروندی و رویدادهای فرهنگی در ارتقای برند یک شهر خلاق می تواند قابل توجه باشد زیرا با فرهنگ سازی فرهنگ یادگیری و برگزاری رویدادهای فرهنگی متنوع، شهر می تواند نتایج مثبت بسیاری را تجربه کند. آموزش مدنی و رویدادهای هنری می تواند به پرورش ذهنیت خلاق در م أکثر
    مقدمه: تأثیر آموزش شهروندی و رویدادهای فرهنگی در ارتقای برند یک شهر خلاق می تواند قابل توجه باشد زیرا با فرهنگ سازی فرهنگ یادگیری و برگزاری رویدادهای فرهنگی متنوع، شهر می تواند نتایج مثبت بسیاری را تجربه کند. آموزش مدنی و رویدادهای هنری می تواند به پرورش ذهنیت خلاق در میان ساکنان کمک کند. همچنین میزبانی رویدادهای فرهنگی می تواند باعث تقویت هویت فرهنگی و هنری و جذب گردشگران فرهنگی و تسهیل ارتباطات بین المللی شود. هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر اقدامات آموزشی و رویدادهای فرهنگی بر ارتقا و موفقیت برندسازی شهر خلاق رشت و شناسایی مهمترین امر در دستیابی به این مهم می باشد. لذا به همین منظور سه شاخص "آقدامات آموزشی"، "رویدادهای فرهنگی" و "برند شهر خلاق رشت" برای این پژوهش در نظر گرفته شده است. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- کمی است. در این تحقیق تأثیر دو شاخص اقدامات آموزشی و رویدادهای فرهنگی بر برند شهر خلاق رشت با استفاده از پرسشنامه سنجیده شده است. همچنین در تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS3 استفاده شد و در نهایت مدل ساختاری این پژوهش را بررسی خواهیم کرد. جامعه آماری این پژوهش را شهروندان شهر رشت تشکیل می دهند و در این تحقیق در مجموع 393 پرسشنامه به منظور جمع آوری اطلاعات تکمیل شد. قلمرو جغرافیایی پژوهش: قلمرو جغرافیایی این پژوهش، شهر رشت میباشد. یافته ها: بر اساس یافته ها، شاخص برند شهر خلاق رشت با میانگین 40/3 بیشترین میانگین را در بین شاخص ها دارد. همچنین شاخص های رویدادهای فرهنگی و فعالیت های آموزشی به ترتیب با میانگین 15/3 و 43/2 در رتبه های بعدی قرار دارند. از سوی دیگر، بر اساس نتایج مدل‌سازی، رویدادهای فرهنگی و اقدامات آموزشی توانسته است حدود 32 درصد از تغییرات متغیر وابسته را که شاخص برندسازی شهر خلاق رشت است، تشکیل دهد. نتایج: از آنجایی که رویدادهای فرهنگی بیشتری اثر گذاری را بر برند شهر خلاق رشت داشته اند؛در نتیجه برگزاری جشنواره های و رویدادهای فرهنگی مطلوب در کنار ارائه آموزش های با کیفیت به مردم و شناساندن مفهوم خلاقیت به مردم و نهادینه کردن آن می تواند تاثیر قابل توجهی در ایجاد یک تصویر مطلوب از این شهر و در نهایت موفقیت برندسازی خلاقیت شهر رشت داشته باشد. تفاصيل المقالة