فهرس المقالات مصطفی حیدری هراتمه


  • المقاله

    1 - تاثیر ارزشهای اجتماعی - فرهنگی ملی بر تمایل افراد برای مشارکت در اقتصاد اشتراکی همتا به همتا
    پژوهش های جامعه شناسی , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1399
    در حالیکه مبادلات همتا به همتا در سراسر جهان همچنان در حال گسترش است ، متخصصان توسعه اقتصادی- اجتماعی اهمیت مطالعه تفاوتهای اجتماعی- فرهنگی را در درک اقتصاد اشتراکی مورد توجه قرار داده اند. در تحقیق حاضر هدف اصلی شناخت میزان تاثیر ارزشهای اجتماعی - فرهنگی ملی بر تمایل ا أکثر
    در حالیکه مبادلات همتا به همتا در سراسر جهان همچنان در حال گسترش است ، متخصصان توسعه اقتصادی- اجتماعی اهمیت مطالعه تفاوتهای اجتماعی- فرهنگی را در درک اقتصاد اشتراکی مورد توجه قرار داده اند. در تحقیق حاضر هدف اصلی شناخت میزان تاثیر ارزشهای اجتماعی - فرهنگی ملی بر تمایل افراد برای مشارکت در اقتصاد اشتراکی همتا به همتا است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد و مدیریت بازرگانی استان تهران درپاییز و زمستان 1398 بود که تعداد آنها 1200 نفر و نمونه با استفاده از جدول کرچسی و مورگان 291 نفر برآورد و به طور تصافی انتخاب شد. روش تحقیق پیمایش و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که با 30 گویه در مقیاس پنج گزینه ای لیکرت جمع آوری شد. نتایج تحقیق نشان داد : جمع گرایی ، مردانگی گرایی ، اجتناب از عدم اطمینان و فاصله قدرت همگی تأثیر مثبت معنی داری بر تمایل مصرف کننده همتا دارد . جمع گرایی و فاصله قدرت تأثیر مثبت معنی داری در تمایل ارائه دهنده همتا دارد . مردانگی گرایی و اجتناب از عدم اطمینان بر تمایل ارائه دهنده همتا تاثیر معنی داری از نظر آماری ندارد . هر چند اجتناب از عدم اطمینان ، به طور قابل توجهی مانع می شود که افراد محصولاتشان را به دیگران اجاره دهند اما در تحقیق حاضر به دلایل شرایط حاکم اقتصادی و فضای فرهنگی مورد تایید قرار نگرفت . تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تأثیر ساختار شبکه های اجتماعی بر جهت گیری کارآفرینی اسپین آف های دانشگاهی
    پژوهش های جامعه شناسی , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1401
    تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر ساختار شبکه های اجتماعی بر جهت گیری کارآفرینی اسپین آف های دانشگاهی انجام شده است. بطور خاص بر اندازه و فراوانی سه نوع مختلف از شبکه های اجتماعی شامل شبکه های غیر رسمی، صنعتی و پشتیبان دانشگاهی متمرکز شده است. روش تحقیق، علّی و از نظر هدف، أکثر
    تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر ساختار شبکه های اجتماعی بر جهت گیری کارآفرینی اسپین آف های دانشگاهی انجام شده است. بطور خاص بر اندازه و فراوانی سه نوع مختلف از شبکه های اجتماعی شامل شبکه های غیر رسمی، صنعتی و پشتیبان دانشگاهی متمرکز شده است. روش تحقیق، علّی و از نظر هدف، کاربردی می باشد. از دو پرسشنامه محقق ساخته به ترتیب با 25 و 22 گویه و منابع مکمل مانند گزارش های سالانه تهیه شده توسط انکوباتورها، پارک های فناوری جهت گردآوری داده ها استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق بنیانگذاران و مدیران اسپین آف های دانشگاهی تاسیس شده در دهه گذشته که یازده اسپین آف دانشگاهی به ‌عنوان نمونه انتخاب شدند. به ‌منظور بررسی روابط بین متغیرها و آزمون فرضیه‌ها از الگوی رگرسیونی چندگانه استفاده گردید. نتایج نشان داد: الف) شبکه های بازاری و شبکه های پشتیبان دانشگاهی بر تقویت جهت گیری کارآفرینی اسپین آف دانشگاهی تأثیر مثبت دارد ب) اندازه و فراوانی شبکه پشتیبان دانشگاهی بر جهت گیری کارآفرینی تأثیر مثبت و معنی داری دارد اما اندازه و فراوانی شبکه های غیر رسمی هیچ تأثیری ندارد. نهایتا اینکه تیم های مدیریت اسپین آف دانشگاهی به شدت به حضور فعالان زمینه های صنعتی نیاز دارند زیرا چنین نمایندگانی می توانند منابع، توانایی ها و دانش لازم برای اسپین آف دانشگاهی را ارائه دهند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی اثرات مثبت و منفی اطلاعات نسبتا منفی بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکتی
    پژوهش های جامعه شناسی , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1400
    معمولا اکثر شرکت ها تمایل دارند مسئولیت های اجتماعی شرکتی خود را به صورت بیش از حد مثبت و خوش بینانه افشا و نشان دهند لدا اخبار خوب را منتشر و سعی دارند تا توجه خوانندگان را از مسئولیت های شرکتی دور کنند. مطالعات مرتبط با انتشار داوطلبانه نشان داده اند اعتبار اطلاعات من أکثر
    معمولا اکثر شرکت ها تمایل دارند مسئولیت های اجتماعی شرکتی خود را به صورت بیش از حد مثبت و خوش بینانه افشا و نشان دهند لدا اخبار خوب را منتشر و سعی دارند تا توجه خوانندگان را از مسئولیت های شرکتی دور کنند. مطالعات مرتبط با انتشار داوطلبانه نشان داده اند اعتبار اطلاعات منفی نسبت به اطلاعات مثبت بسیار بالاتر است.از این رو تحقیق حاضر با هدف بررسی اثرات مثبت و منفی اطلاعات نسبتا منفی برافشای مسئولیت اجتماعی شرکتی در پنج شرکت بزرگ تولیدی لوازم خانگی در بهار 1399 با استفاده ابزار پرسشنامه ، داده ها جمع آوری و ازتحلیل واسطه ای روش هایز (2017) و در قالب معادلات ساختاری انجام شد که از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت اجرا، توصیفی است . نتایج نشان داد که : الف ) گروه هایی که پیام های دو سویه ای را دریافت کرده بودند، شرکت را قابل اعتماد تر از شرکت هایی می دیدند که تنها اطلاعات مثبت را افشا می کردند ب ) اثر مستقیم اعتماد بر درک مسئولیت های اجتماعی شرکتی نشان داد شرکت کنندگانی که شرکت را قابل اعتماد می دادند، آن را از لحاظ مسئولیت های اجتماعی بیشتر قبول دارند ج ) اطلاعاتنسبتا منفی بر روی درک مسئولیت های اجتماعی شرکتی اثر منفی مستقیمی را نشان ندادند د ) اعتماد اثرات مثبتی بر درک مسئولیت اجتماعی شرکتی دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - تاثیر دورکاری بر تعهد و قصد ترک شغل با نقش مداخله گری فرسودگی شغلی
    تعالی منابع انسانی , العدد 2 , السنة 2 , تابستان 1400
    هدف تحقیق بررسی دورکاری و تاثیر مداخله گری فرسودگی شغلی بر تعهد و قصد ترک شغل در نظر گرفته شد. نحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات و داده ها به ترتیب توصیفی- پیمایشی و پرسشنامه و از نوع علی است جامعه اماری تحقیق چند شرکت بزرگ تولیدی خدما أکثر
    هدف تحقیق بررسی دورکاری و تاثیر مداخله گری فرسودگی شغلی بر تعهد و قصد ترک شغل در نظر گرفته شد. نحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات و داده ها به ترتیب توصیفی- پیمایشی و پرسشنامه و از نوع علی است جامعه اماری تحقیق چند شرکت بزرگ تولیدی خدماتی که در شرایط پاندمی کرونا به صورت دورکاری انجام وظیفه می نمودند و شامل300 نفر که به صورت تصادفی ساده، نمونه ی 169 تعیین و تشویق به پاسخ دهی شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد تعهد سازمانی(Allen and Meyer (1990) )، دورکاری(Wiesenfeld et al. (1999 )، فرسودگی شغلی( Burnout (1995)) و قصد ترک شغل ( Schaubroeck, Cotton, and Jennings (1989)) استفاده شد. نتایج نشان داد : دورکاری مسیری را برای مدیران پیش رو می گذارد تا فرسودگی شغلی کارکنان را کاهش دهند و تعهد را بالا ببرند و قصد ترک شغل را در سطح کم نگه دارند و جهت دستیابی به اهداف منابع عاطفی روانی خود را ذخیره نمایند. در غیاب عدم ارتباط مستقیم، زمان اضافی و انرژی ذخیره شده متوجه کارکنان از راه دور می گردد که می توان آن زمان را به رفع نیازهای خانواده، کاهش استرس و تقویت بازدهی اختصاص دهند. لذا بدین شیوه دورکاری می توان به عنوان ابزار مدیریتی کارایی بیشتری را تحصیل و اراده خوب و تعهد بالا در بین کارکنان به وجود آورد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی نحوۀ ادراک رفتار آوایی ناظران در ارتباط با رفتار آوایی کارکنان نقش تعدیلی جنسیت و میانجی اعتماد به ناظران
    آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 1 , السنة 6 , بهار 1401
    هدف تحقیق حاضر بررسی نحوۀ ادراک رفتار آوایی ناظران در ارتباط با رفتار آوایی کارکنان خود به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با اعتماد به ناظران است و به طور خاص، نقش تعدیلی جنسیت را در ارتباط بین اعتماد به ناظر و رفتار آوایی کارکنان بررسی می-کند. نحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی أکثر
    هدف تحقیق حاضر بررسی نحوۀ ادراک رفتار آوایی ناظران در ارتباط با رفتار آوایی کارکنان خود به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با اعتماد به ناظران است و به طور خاص، نقش تعدیلی جنسیت را در ارتباط بین اعتماد به ناظر و رفتار آوایی کارکنان بررسی می-کند. نحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات و داده ها به ترتیب توصیفی- پیمایشی و پرسشنامه و از نوع علی است جامعه آماری تحقیق شرکت ملی نفت ایران شامل 250 نفر که به صورت تصادفی ساده ، نمونه ی 148 تعیین و تشویق به پاسخ دهی شدند .جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد رفتار آوایی ناظران و کارکنان ماینس و پودساکوف (2014) و اعتماد به ناظر مک‌آلیستر (1995) و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل‌ رگرسیون سلسله-مراتبی و فرایند ماکرو هایز استفاده شد. نتایج نشان داد : رفتار آوایی کارکنان به شکلی مثبت با رفتار اوایی کارکنان همراه است، اعتماد به ناظر در میانۀ ارتباط میان رفتار آوایی ناظر و رفتار آوایی کارکنان قرار دارد؛ جنسیت ارتباط میان اعتماد به ناظر و رفتارهای آوایی کارکنان را تعدیل می‌کند و جنسیت تأثیر غیرمستقیم رفتار آوایی ناظر را بر رفتار آوایی کارکنان از طریق اعتماد به ناظر تعدیل می‌کند. مطالعه حاضر درک کارکنان را از رفتار آوایی ناظران بررسی می‌کند که این رفتار کارکنان را در جهت ارتقا تشویق می‌کند، بدین‌وسیله درکی دقیق از عواملی را ارائه می‌کند که رفتار آوایی کارکنان را آسان می‌کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - گردشگری مذهبی و انگیزه‌های حضور در همایش‌های رهبری مذهبی ( رویکرد توسعه رهبری معنوی )
    جغرافیایی فضای گردشگری , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1400
    همایش‌های مذهبی شکل نوینی از رویدادهای معنوی برای رهبران با نقش‌های نهادی / وزارتی می‌باشند. علیرغم تحقیقات زیاد، مشخص نیست که چه چیزی فی‌النفسه به این رهبران انگیزه می‌دهد تا در یک همایش مذهبی حضور داشته باشند. بنابراین هدف تحقیق مفهوم سازی گردشگری مذهبی و توسعه رهبری أکثر
    همایش‌های مذهبی شکل نوینی از رویدادهای معنوی برای رهبران با نقش‌های نهادی / وزارتی می‌باشند. علیرغم تحقیقات زیاد، مشخص نیست که چه چیزی فی‌النفسه به این رهبران انگیزه می‌دهد تا در یک همایش مذهبی حضور داشته باشند. بنابراین هدف تحقیق مفهوم سازی گردشگری مذهبی و توسعه رهبری معنوی با رویکرد همایش‌های رهبری مذهبی در نظر گرفته شد. نمونه‌گیری به صورت هدفمند غیر احتمالی و برای چهار رویداد مذهبی از کل همایش‌های مذهبی در روز تعطیل در سال 1398 بر گزار شده تعیین گردید. چارچوب مفهومی شامل نظریه رهبری معنوی( فرای 2003 )، صلاحیت‌های محوری رهبری مذهبی(مالفورس و مانچینی 2004) و متغیرهای بخش بندی ویژگی‌ها (کاسینسکی و راندل – تیله 2011) جهت تعیین انگیزه‌های ذاتی برای حضور در یک همایش مذهبی در5 بخش: تشویق معنوی، شنیدن از سخنران کلیدی، تجهیز شدن بهتر به نقش سازمانی، گوش دادن به سایر سخنرانان و انگیزه دادن به من برای دخیل شدن در رهبری طراحی گردید. نتایج نشان داد: با اینکه صلاحیت‌های محوری دانش (دانستن)، مهارت‌های اجرایی، احساسات و شخصیت به صورت دوطرفه جامع و فراگیر ظاهر می‌شوند، دو انگیزه کلیدی تشویق معنوی (مهارت‌ها) و تجهیز بهتر به نقش سازمانی فعلی (شخصیت) نمایانگر محرک‌های کلیدی حضور در همایش هستند که موضوع رویداد را منعکس می‌کنند. موسیقی به معنی نیایش و مناجات، برای تشویق و باورهای یک گردشگر مفید می‌باشد؛ اما یک محرک اصلی برای حضور در همایش نیست. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - بررسی روابط درک سیاست سازمانی، پنهان سازی دانش و خلاقیت کارکنان (نقش تعدیلگری تعهد حرفه‌ای)
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 2 , السنة 6 , تابستان 1394
    هدف تحقیق بررسی روابط بین روابط درک سیاست سازمانی، پنهان سازی دانش و خلاقیت کارمند با نقش تعدیل کننده‌ی تعهد حرفه‌ای می‌باشد. در این راستا 260 عضو هیئت علمی از دانشگاه‌های تهران به عنوان نمونه تحقیق تعیین گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه‌های پنج گزیته ایی درک سیاست أکثر
    هدف تحقیق بررسی روابط بین روابط درک سیاست سازمانی، پنهان سازی دانش و خلاقیت کارمند با نقش تعدیل کننده‌ی تعهد حرفه‌ای می‌باشد. در این راستا 260 عضو هیئت علمی از دانشگاه‌های تهران به عنوان نمونه تحقیق تعیین گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه‌های پنج گزیته ایی درک سیاست سازمانی با 12 گویه‌ی مقیاس ادراک سیاست سازمانی توسعه یافته توسط کاجمار و فریس (1991)، پنهان سازی دانش با سه گویه‌ی اقتباس شده از مطالعه‌ی سرنکو و بونتیس(2016)، خلاقیت کارمند با 13 گویه‌ی توسعه یافته توسط ژوو و جورج (2001) و تعهد حرفه‌ای به وسیله‌ی 5 گویه‌ی اقتباس شده از مطالعه‌ی چانگ و چوی (2007)، جمع آوری و فرضیه ها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان داد‌: الف) درک سیاست سازمانی، پنهان سازی دانش را به صورت مثبت و به نوبه‌ی خود، خلاقیت کارمند را به صورت منفی تحت تاثیر قرار می‌دهد ب) پنهان سازی دانش موجب انتقال تاثیر منفی درک سیاست سازمانی بر خلاقیت کارکنان می‌شود، به این معنا که مدیران باید در سازمان‌های خود، اشتراک گذاری دانش را تشویق کنند ج) تعهد حرفه‌ای، رابطه‌ی مثبت بین درک سیاست سازمانی و پنهان سازی دانش را تعدیل می‌کند. افراد با سطح بالایی از تعهد حرفه‌ای، بیشتر متمایلند تا برای دستیابی به اهداف شغلی خود حتی در یک محیط کاری سیاسی، کمتر درگیر رفتارهای پنهان سازی دانش شوند. نهایتا اینکه درک سیاست سازمانی می‌تواند افراد را در پنهان سازی دانش دعوت به مشارکت و نوعی از رفتار دانش متقابل را ایجاد و در کنار تعهد حرفه ایی موجب به وجود آمدن خلاقیتِ پنهان کننده‌ی دانش شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - بررسی تأثیر ایجاد کنجکاوی ناشی از تبلیغات بر رفتار مصرف کننده ورزشی
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1399
    صنعت ورزش تاثیر قابل توجهی بر جامعه هر کشوری دارد به گونه ایی که اندازه ان بیش از صنعت اتومبیل و فیلم سازی در بسیاری از کشورهای پیشرفته می رسد، علاوه بر این، فعالیت‌های ورزشی گوناگون، مانند مشارکت ورزشی، حضور در ورزش و نگاه کردن یا گوش دادن به ورزش از طریق رسانه‌های جمع أکثر
    صنعت ورزش تاثیر قابل توجهی بر جامعه هر کشوری دارد به گونه ایی که اندازه ان بیش از صنعت اتومبیل و فیلم سازی در بسیاری از کشورهای پیشرفته می رسد، علاوه بر این، فعالیت‌های ورزشی گوناگون، مانند مشارکت ورزشی، حضور در ورزش و نگاه کردن یا گوش دادن به ورزش از طریق رسانه‌های جمعی، محبوب ترین فعالیت‌های تقریبی در زندگی روزانه افراد دیده شده اند. بنابراین به واسطه اهمیت موضوع هدف این تحقیق بررسی تاثیر ایجاد کنجکاوی ناشی از تبلیغات بر رفتار مصرف کننده ورزشی بر اساس مدل (2002) Menon and Soman ادر نظر گرفته شد . با استفاده از تبلیغات شبیه سازی و انجام دو مطالعه جداگانه ، 150 نفر از مصرف کنندگان ورزشی به عنوان نمونه تحقیق از جامعه مصرف کنندگان ورزشی در استان اصفهان منظور گردید جهت تجزیه و تحلیل داده ها از یک ANOVA یک طرفه ، رگرسیون‌های چندگانه و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید . نتایح نشان داد : الف ) شکاف دانش به صورت مثبتی بر کنجکاوی ایجاد شده تاثیر دارد علاوه بر این، کنجکاوی ایجاد شده بر قصد رفتاری تاثیر مثبتی دارد ب ) با توجه به نقش میانجی کنجکاوی ایجاد شده، شکاف دانش به صورت قابل توجهی بر کنجکاوی ایجاد شده تاثیر داشته که به نوبه خود بر قصد رفتاری تاثیر معنی داری خواهد داشت. ج ) برانگیختن کنجکاوی به طور کامل تاثیر شکاف دانش بر قصد رفتاری را نشان می‌دهد. . بنابراین هر سه فرضیه تایید و حمایت گردید .بر اساس یافته‌های نحقیق نیاز به استراتژی های بازاریابی جدید لازم است چرا که بازاریابان ورزشی ممکن است نیازمند ارائه اطلاعات یا تبلیغاتی باشند که یک شکاف دانش متوسط را برای افرادی که در حال حاضر مصرف کننده ورزش نیستند ارائه دهند. اگر یک سطح متوسط از شکاف دانش ارائه شود، افراد بیشتر احتمال دارد که به دنبال اطلاعاتی برای پر کردن شکاف بین آنچه میدانند و آنچه می‌خواهند بدانند باشد. این پژوهش برای دانش افزایی می‌تواند در افزایش حضور در رخدادهای ورزشی و مخاطبین ورزشی بزرگتر نتیجه دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - بررسی تأثیر رفتار فرهنگ بازاریابی کشور میزبان بر سهام سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 1 , السنة 11 , بهار 1399
    بر اساس مطالعات موجود، نگرش کلی مشتریان در هنگام تصمیم‌گیری خرید بر روی FDI در آن کشور تأثیر می‌گذارد. به طور خاص، به نظر می‌رسد در کشورهایی که مشتریان تاکید بیشتری بر هزینه محصول نسبت به عملکرد و ویژگی‌های محصول دارند، FDI افزایش می‌یابد. همچنین شواهد جزئی نشان می‌دهد أکثر
    بر اساس مطالعات موجود، نگرش کلی مشتریان در هنگام تصمیم‌گیری خرید بر روی FDI در آن کشور تأثیر می‌گذارد. به طور خاص، به نظر می‌رسد در کشورهایی که مشتریان تاکید بیشتری بر هزینه محصول نسبت به عملکرد و ویژگی‌های محصول دارند، FDI افزایش می‌یابد. همچنین شواهد جزئی نشان می‌دهد که FDI در کشورهایی که شرکت‌ها به نیازهای مشتری حساس هستند افزایش و تأکید بر حفظ مشتری را افزایش می‌دهد. اگر چه شواهد در جهت گیری مشتریان شرکت‌ها نامشخص است، بنابراین تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رفتار فرهنگ بازاریابی کشور میزبان بر سهام سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در یک دوره زمانی ده ساله 1385 – 1395 در نمونه ایی مشتمل بر 52 کشور در حال توسعه تبیین گردید و با استفاده از الگوی اقتصادسنجی در چهار مدل با تکنیک Baltagi - Wu GLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که الف) سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهایی با اندازه بازار بزرگ و حاکمیت خوب دولتی باقی می‌ماند و از نظر منابع دانش غنی خواهند بود. بر خلاف فرضیه FDI که در تعرفه‌ها مطرح می‌شود، ناکارآمد بودن موانع تجاری به طور مثبت با سهام FDI رابطه دارد، که این بدان معنی است که کشور برای رقابت خارجی آزاد،FDI بیشتر دریافت و نگهداری می‌کند؛ ب) بین گرایش مشتری و سهام سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، رابطه مثبت و معنادار ناچیز وجود دارد؛ ج) افزایش پیچیدگی خریدار نسبت به مقادیر FDI در یک کشور منفی است. به این ترتیب، تأکید خریداران بر عملکرد محصول، پایین تر از آن است که سهام FDI در یک کشور باشد؛ د) شیوه‌های بازاریابی شرکت‌ها و رفتار خریداران در یک کشور به احتمال زیاد توجه شرکت‌های چند ملیتی به سرمایه‌گذاری در آن کشور را جلب می‌کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - بررسی تأثیر رفتار شناسی مالی بر ظهور بازارهای سرمایه‌ای (بیمه و سهام)
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 1 , السنة 10 , بهار 1398
    اگر چه نظریه بازار کارامد که تفسیر رفتار بازار را به شکل مطلوب، ممکن می‌سازد اما برتری خود را از دست داده و فرضیه عقلانیت قادر به توضیح فرار بودن مفرط حجم بازده و مبادلات ثبت شده در بازارهای سرمایه‌ای توسعه یافته و در حال ظهور نیست. از نگاه رفتار شناسی بازار می‌توان به أکثر
    اگر چه نظریه بازار کارامد که تفسیر رفتار بازار را به شکل مطلوب، ممکن می‌سازد اما برتری خود را از دست داده و فرضیه عقلانیت قادر به توضیح فرار بودن مفرط حجم بازده و مبادلات ثبت شده در بازارهای سرمایه‌ای توسعه یافته و در حال ظهور نیست. از نگاه رفتار شناسی بازار می‌توان به فهم بهتر چگونگی واکنش نشان دادن عوامل بازار کمک‌ نمود. در این تحقیق فاکتورهایی بررسی می‌شود که می‌توانند تحول حجم مبادلات بازار سرمایه‌ای نوظهور سهام و بیمه را توضیح دهند. بنابراین در یک دوره زمانی چهار ساله (91 الی 94) تأثیر سرمایه‌گذارانی بررسی می‌شود که رفتار تجاری خود را بر مبنای انتظارات عقلانی بنا می‌کنند و همچنین سرمایه‌گذارانی که اشتباهات رفتاری که متغیرهای مستقلی در حجم تجاری هستند را به عنوان متغیرهای وابسته نشان می‌دهند. نتایج نشان می‌دهند: الف) انتظارات عقلانی سرمایه‌گذار در بازار سرمایه‌ای نمی‌تواند تغییرپذیری حجم مبادلات را به دنبال داشته باشد اما تحت تأثیر رفتار غیرعقلانی قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان فرضیه عقلانیت را برای هر دو بازار سهام و بیمه رد کرد؛ ب) در بازار سهام سرمایه‌گذاران بدبین بیشترین تأثیر را روی حجم مبادلات دارند در حالیکه در بازار بیمه این سرمایه‌گذاران خوش‌بین هستند که در مقیاس بیشتری روی فعالیت بازار تأثیر می‌گذارند؛ ج) بازار سهام نسبت به آینده، سیاست، رسانه و غیره بدگمان هستند. به این معنی که سرمایه‌گذاران نفرت قابل توجهی نسبت به خطر کردن دارند. آنها بعد از هر بحران یا زیان صرف نظر اینکه چه میزان قابل توجه می‌تواند باشد واکنش منفی دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - تصمیم‌گیری و خط‌مشی‌ متأثر از توصیه‌ها و ویژگی‌های کمیته حسابرسی
    پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1402
    چکیده امروزه اهمیت تعامل بین کمیته ‌حسابرسی و حسابرسی ‌داخلی مشخص و از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. یکی ازکارکردهای کمیته‌های حسابرسی بررسی و نظارت بر واکنش مدیریت به توصیه‌ها و یافته‌های حسابرسی داخلی است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر ویژگی‌های کمیته حسابرسی و ادراک أکثر
    چکیده امروزه اهمیت تعامل بین کمیته ‌حسابرسی و حسابرسی ‌داخلی مشخص و از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. یکی ازکارکردهای کمیته‌های حسابرسی بررسی و نظارت بر واکنش مدیریت به توصیه‌ها و یافته‌های حسابرسی داخلی است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر ویژگی‌های کمیته حسابرسی و ادراکات اجرای توصیه‌های حسابرسی ‌داخلی می‌باشد. بنابراین با استفاده از داده‌های حاصل از بررسی حسابرسان داخلی ارشد از شرکت‌های نمونه این نتیجه حاصل شد که درک بیشتر اجرای توصیه‌های حسابرسی به شدت به وجود اعضای مستقل کمیته حسابرسی و تخصص اعضا در حسابرسی و حسابداری بستگی دارد. نتایج نشان داد: الف) ادراکات اجرای توصیه‌های حسابرسی ‌داخلی تحت تأثیر جلسات مکرر بین کمیته حسابرسی و حسابرسان داخلی ارشد قرار می‌گیرد ب) هرچه تخصص اعضای کمیته حسابرسی بیشتر باشد احتمال اجرای توصیه‌های حسابرسی داخلی بیشتر است ج) همبستگی منفی بین اندازه کمیته‌های حسابرسی و اجرای توصیه‌های حسابرسی ‌داخلی وجود دارد د) سه بعد (انتصاب، بررسی 1، بررسی 3) با اجرای توصیه‌های حسابرسی‌ داخلی ارتباط مثبت دارند اما معنی‌دار نیستند ه) استقلال و اعضای با آگاهی کمیته‌های حسابرسی از حسابداری و حسابرسی تأثیر معنی‌داری بر اجرای توصیه‌های حسابرسی داخلی می‌گذارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - تاثیرگذاری وضعیت روحی سرمایه گذار بر بازگشت سرمایه مورد انتظار
    مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , العدد 1 , السنة 11 , بهار 1399
    مطالعات متعددی به بررسی ارتباط وضعیت روحی سرمایه گذار با شرایط اقتصادی پرداخته اند این مقاله با ایجاد تغییراتی جزئی در الگوی لوکاس تاثیرگذاری وضعیت روحی سرمایه گذار بر بازگشت سرمایه مورد انتظار را مورد بررسی قرار می دهد که با توجه به قیمت های سهام و دارایی در بازار سر أکثر
    مطالعات متعددی به بررسی ارتباط وضعیت روحی سرمایه گذار با شرایط اقتصادی پرداخته اند این مقاله با ایجاد تغییراتی جزئی در الگوی لوکاس تاثیرگذاری وضعیت روحی سرمایه گذار بر بازگشت سرمایه مورد انتظار را مورد بررسی قرار می دهد که با توجه به قیمت های سهام و دارایی در بازار سرمایه در چارچوب مدل های قیمت گذاری و در چارچوب تغییرات جزیی، چگونگی تاثیرگذاری تغییرات جزئی در فاکتورهای وضعیت روحی ( اولویت زمانی و ریسک گریزی بر قیمت سهام تعیین و محاسبه می گردد . نتایج نشان می دهد : الف ) میزان مورد انتظار برای بازگشت سهام با وضعیت روحی سرمایه گذار رابطه معکوس دارد. ب ) زمانیکه سرمایه گذار وضعیت روحی خوبی دارد میزان تاثیر وضعیت روحی بر میزان مورد انتظار برای بازگشت سرمایه افزایش می یابد. ج ) متغیرهای وضعیت روحی بر بازارهای سرمایه گذاری تاثیر بیشتری دارد تا بر بازار اوراق بهادار د ) وضعیت روحی سرمایه گذار عاملی اساسی در رابطه با بازگشت سهام است ه ) یکپارچه سازی وضعیت روحی سرمایه گذار با الگوهای قیمت گذاری دارایی می تواند به تفسیر شواهد موجود از ناهنجاری های درحال رشد مربوط به رفتار سرمایه گذار کمک کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - تاثیر روانشناسی شناختی سرمایه گذار بر تصمیم گیری و خط مشی مالی
    مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1402
    شرایط روانشناسی شناختی سرمایه گذار می تواند بر تصمیم گیری مالی درباره انتخاب اولویت ها، ارزیابی خطرپذیری تاثیرگذار باشد. در این راستا این مقاله با ایجاد تغییراتی جزئی در الگوی لوکاس چگونگی تاثیرگذاری وضعیت روحی سرمایه گذار بر تصمیم گیری مالی را مورد بررسی قرار می دهد. أکثر
    شرایط روانشناسی شناختی سرمایه گذار می تواند بر تصمیم گیری مالی درباره انتخاب اولویت ها، ارزیابی خطرپذیری تاثیرگذار باشد. در این راستا این مقاله با ایجاد تغییراتی جزئی در الگوی لوکاس چگونگی تاثیرگذاری وضعیت روحی سرمایه گذار بر تصمیم گیری مالی را مورد بررسی قرار می دهد. نتایج نشان داد: الف ) سرمایه گذار با وضعیت روحی بهتر، ریسک گریزی کمتری دارد و بالعکس. ب ) افزایش اولویت بندی زمانی باعث افزایش قابل توجه قیمت سهام و کاهش میزان دقت پیش بینی برای بازگشت سرمایه می گردد. ج ) متغیرهای وضعیت روحی بر بازارهای سرمایه گذاری تاثیر بیشتری دارد تا بر بازار اوراق بهادار. در نهایت با در نظر گرفتن نقش شرایط روحی سرمایه گذار در الگوهای قیمت گذاری دارایی می توان شواهد عینی از ناهنجاری های در حال رشد در بازار سرمایه را توجیه کرد. رفتار انسان تحت تاثیر هر دو قوه احساس و عقل عمل می کند، لذا در تصمیم گیری اقتصادی نباید از هیچ یک صرف نظر کرد. بنابراین توجه به متغیر وضعیت روحی در سرمایه گذار می توان به تحلیل نوسانات شدید در بازار سرمایه کمک کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    14 - بررسی تاثیر اختیار واقعی ناشی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بر بازده سهام
    مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , العدد 1 , السنة 8 , بهار 1396
    در این تحقیق، شواهدی ارائه شد که نشان می دهد رابطه ی مثبت بازدهی- نوسان در سطح شرکت ، نتیجه ی اختیارات واقعی خود شرکت است. در راستای نظریه ی اختیارات واقعی، می توان استنتاج نمود : الف) که رابطه ی مثبت نوسان – بازده در سطح شرکت برای شرکت هایی که دارای اختیارات واقع أکثر
    در این تحقیق، شواهدی ارائه شد که نشان می دهد رابطه ی مثبت بازدهی- نوسان در سطح شرکت ، نتیجه ی اختیارات واقعی خود شرکت است. در راستای نظریه ی اختیارات واقعی، می توان استنتاج نمود : الف) که رابطه ی مثبت نوسان – بازده در سطح شرکت برای شرکت هایی که دارای اختیارات واقعی بیشتری هستند ، بسیار قوی تر نشان می دهد و از میزان حساسیت ارزش (بازدهی) سهام شرکت نسبت به تغییرات میزان نوسان بازده ، بعد از به کارگیری اختیارات واقعی توسط شرکت ها به طرز چشم گیری کاسته می شود. ب) رابطه ی مثبت همزمان بازده – تغییرات نوسان در سطح شرکت برای شرکت هایی که دارای فرصت های سرمایه گذاری بیشتر هستند، قوی تر است. در حالی که این رابطه برای دارائی های شرکت های مکان محور ، ضعیف تر است. به عبارت دیگر رابطه ی نوسان - بازده در بین شرکت های تازه تاسیس، شرکت هایکوچک، شرکت های با توسعه و تحقیق مدرن و در نهایت شرکت های با نرخ رشد بالا ، قوی تر است. ج ) مسئولین و مدیران عملگرا و مجری قابلیت های انعطاف پذیری در زمینه های مختلف سرمایه گذاری ، قادر به تبیین و تشریح تغییرات مقطعی در رابطه ی نوسان - بازده خواهند بود . بنابراین رابطه ی نوسان - بازدهی برای شرکت هایی که دارای محدودیت های عملیاتی کمتر و قابلیت های بیشتر جهت پاسخگویی بیشتر و بهتر به درخواست های نامعین ( انعطاف پذبری بیشتر) می باشند، بسیار قوی تر است تفاصيل المقالة

  • المقاله

    15 - تاثیر نسبی سخت گیری قراردادهای سرمایه گذاری دوجانبه بر رابطه بین بی ثباتی سیاسی و انتخاب مالکیت وابسته
    پیشرفت های مالی و سرمایه گذاری , العدد 5 , السنة 2 , زمستان 1400
    کشورهای صنعتی توسعه‌یافته از معاهدات سرمایه‌گذاری دوجانبه برای حمایت از حقوق شرکت‌ها هنگام سرمایه‌گذاری در بازارهای نامشخص استفاده اما کشورهای درحال‌توسعه و نوظهور معاهدات سرمایه‌گذاری دوجانبه‌ای را منعقد می‌کنند تا بتوانند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بیشتری جذب و جهت سهم أکثر
    کشورهای صنعتی توسعه‌یافته از معاهدات سرمایه‌گذاری دوجانبه برای حمایت از حقوق شرکت‌ها هنگام سرمایه‌گذاری در بازارهای نامشخص استفاده اما کشورهای درحال‌توسعه و نوظهور معاهدات سرمایه‌گذاری دوجانبه‌ای را منعقد می‌کنند تا بتوانند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بیشتری جذب و جهت سهم بیشتر از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی رقابت کنند؛ لذا به دلیل اهمیت معاهدات سرمایه‌گذاری دوجانبه و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر نسبی سخت‌گیری قرارداد سرمایه‌گذاری دوجانبه بر رابطه بین بی‌ثباتی سیاسی و انتخاب مالکیت وابسته در نظر گرفته شد. طیفی از کشورهای درحال‌توسعه و تازه صنعتی شده با نمونه‌ای ۱۵۶تایی در یک دوره زمانی ۱۵ساله از سال 1383 تا 1398 با متوسط 3 سرمایه‌گذاری خارجی جدید در سال انتخاب و با استفاده از رگرسیون لجستیک زوجی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد: الف) تأثیر متغیرهای بی‌ثباتی سیاسی و سخت‌گیری معاهدات سرمایه‌گذاری دوجانبه به‌صورت غیرتعاملی معنی‌دار نبوده اما به‌صورت تعاملی با افزایش بی‌ثباتی سیاسی، معاهدات سرمایه‌گذاری دوجانبه‌ها اقدام به معکوس کردن اولویت‌های بنگاه‌های چندملیتی جهت انتخاب مالکیت اکثریت به‌جای مالکیت اقلیت می‌نماید. ب) در سطوح بالاتر بی‌ثباتی سیاسی، سخت‌گیری بیشتر معاهدات سرمایه‌گذاری دوجانبه احتمال افزایش انتخاب بنگاه‌های چندملیتی از سهام را افزایش می‌دهد. ج) سخت‌گیری معاهدات سرمایه‌گذاری دوجانبه برای تعدیل رابطه بین بی‌ثباتی سیاسی و انتخاب مالکیت وابسته در کشورهای میزبان عمل می‌کند و معاهدات سرمایه‌گذاری دوجانبه سختگیرانه‌تر با افزایش بی‌ثباتی سیاسی، بنگاه‌های چندملیتی را ترغیب می‌کند تا مالکیت اکثریت را به‌جای اقلیت انتخاب کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    16 - حکمرانی خوب در تعامل با جرایم حکومتی
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 5 , السنة 29 , زمستان 1402
    حاکمیت قانون، پاسخگویی، مشارکت، مسئولیت‌پذیری، عدالت‌جویی، مشروعیت مطابق با قرارداد اجتماعی، حق نظارت عمومی، قانون‌گذاری صحیح، شفافیت، فرآیند محوری به جای فرد محوری مؤلفه‌های حکمرانی خوب هستند که به صورت مشخص با نظام حقوقی مرتبط است. در حوزه حقوق کیفری عدم رعایت هرکدام أکثر
    حاکمیت قانون، پاسخگویی، مشارکت، مسئولیت‌پذیری، عدالت‌جویی، مشروعیت مطابق با قرارداد اجتماعی، حق نظارت عمومی، قانون‌گذاری صحیح، شفافیت، فرآیند محوری به جای فرد محوری مؤلفه‌های حکمرانی خوب هستند که به صورت مشخص با نظام حقوقی مرتبط است. در حوزه حقوق کیفری عدم رعایت هرکدام از ابعاد حکمرانی خوب می‌تواند منجر به یکی از اقسام جرایم حکومتی شود. هدف مطالعه حاضر، مدلسازی ساختاری تفسیری مولفه‌های حکمرانی خوب در راستای جرایم حکومتی در نظر گرفته شد. با بررسی مطالعات موجود و استفاده از برنامه هوش مصنوعی و برنامه ChatGPT مولفه‌ها/شاخص‌هایی که بر اساس اصول حکمرانی خوب با نظام حقوقی در تعامل است، شناسایی شد و پرسشنامه ماتریسی ساختار یافته با رویکرد ISM جهت تعیین تعامل بین مولفه‌ها تدوین و جهت استحکام بیشتر توسط 13 نفر خبره و استاد دانشگاه تکمیل و بر اساس فراوانی نظرات و اجماع نظری حاصل شده، روابط بین مولفه‌ها نهایی شدند. یافته‌ها نشان داد پرنفوذترین مولفه بر اساس ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی، مولفه‌های فرآیند‌محوری، کنترل فساد و پاسخگویی بوده و حکمرانی خوب در راستای تقلیل جرایم حکومتی شدیداً به این مولفه‌ها وابسته است. از این رو با ایجاد نوآفرینی در حکمرانی از جمله حکمرانی جامعه‌محور، فرآیند‌محور و پاسخگو می توان جرائم را مدیریت و تفلیل داد. نهایتا حکمرانی خوب با تمرکز بر قانون و نظم اجتماعی، ایجاد شرایط اجتماعی اقتصادی مناسب، فرآیند پاسخگویی بی طرفانه، ابتکارات پیشگیرانه، ایجاد زمینه‌های تعاملی مشارکت‌کنندگان اجتماعی در راستای ایجاد همدلی، اعتماد و همبستگی اجتماعی و سرانجام پیاده‌سازی خدمات انسانی و پایداری و دوام آن و حفظ استفاده موثر از نوآوری‌های خدمات انسانی، تحقق پیدا می‌کند و نظام حقوقی کارامد شکل می‌گیرد. تفاصيل المقالة