-
المقاله
1 - Contemplation on the Potential of Nature in Developing Inventive Architectural ConceptsInternational Journal of Architecture and Urban Development , العدد 1 , السنة 12 , زمستان 2022Properly investigating the potential of nature in the formation of architectural concepts needs a theoretical framework in which its analytical components can explain the methods of utilization of nature. Although some attempts have been made in this regard, considerin أکثرProperly investigating the potential of nature in the formation of architectural concepts needs a theoretical framework in which its analytical components can explain the methods of utilization of nature. Although some attempts have been made in this regard, considering the missing elements, there is still a significant gap in the literature and a study for introducing a more comprehensive theoretical framework has yet to be conducted. The aim of this study is, therefore, firstly, to present a theoretical framework that can explain the role of nature in the creation of architectural concepts by its detailed factors and, secondly, to apply this framework for investigating nature-inspired works of Toyo Ito. Accordingly, this documentary paper is based on a theoretical approach supported mainly by the outcomes of a literature review and case study analysis, which utilizes the descriptive-analytical method. For the case study part, projects were selected from various scales and functions to ensure proper evaluation. Both qualitative and quantitative tactics have been used in data analysis. Findings demonstrated that the highest rate in regards to the itemized factors of the Theoretical Framework of the study relates to ‘Integration of natural elements in spatial articulation’ and the lowest rate corresponds to ‘Usage of material in their raw and brutal state’. Moreover, though the highest level of utilization of nature among the cases, is related to ‘Grin Grin’, a large-scale project, yet considering all the frequencies, it can be argued that the larger scale does not necessarily imply the higher frequency. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - اثر تکنولوژی بر ارتقای کیفیت ساخت در مجتمع های مسکونی نمونه موردی: مجتمع مسکونی برلیان جنت آباد تهرانفضای زیست , العدد 6 , السنة 3 , پاییز-زمستان 1402مسکن فراگیرترین، کاربردیترین و در عین حال اجتماعیترین گونه معماری است. کیفیت ساخت مسکن در دهههای اخیر دچار تغییرات قابل ملاحظهای شده است؛ که ناشی از تغییرات اجتماعی و جهش تکنولوژی از سوی دیگر است. یکی از عوامل تحول در تمام وجههای معماری پس از مدرن، تکنولوژی بوده اس أکثرمسکن فراگیرترین، کاربردیترین و در عین حال اجتماعیترین گونه معماری است. کیفیت ساخت مسکن در دهههای اخیر دچار تغییرات قابل ملاحظهای شده است؛ که ناشی از تغییرات اجتماعی و جهش تکنولوژی از سوی دیگر است. یکی از عوامل تحول در تمام وجههای معماری پس از مدرن، تکنولوژی بوده است. تکنولوژی امروز نقشی فراتر از سازه در معماری دارد؛ از همین رو آشنایی با تکنولوژی و فناوریهای نوین ساختمانی نیاز مبرم مهندسین در این دهه (معاصر) میباشد. نیاز به بهره-گیری از تکنولوژیهای ساخت متناسب با رشد هر جامعه و بهرهگیری از فناوری در سایر صنایع و تواناییهای اجرای آن جامعه متغیر است. امروزه تکنولوژی ابعاد زندگی انسان را چنان متأثر ساخته که عدهای از صاحبنظران بر این باور بودند؛ به زودی انسان و جهان به تسخیر تکنولوژی (فناوری) درخواهند آمد. تلاش بشر همواره در راستای ایجاد بهبود امکانات زندگی، بهره مندی از شرایط عادی، فرهنگی و اجتماعی بهتر و بیشتر بوده است. در این پژوهش، جمعآوری دادهها به روش کتابخانه-ای و استخراج برخی مولفهها، از طریق استدلالی انجام شده است که در قالب جدول تطابق نظیر به نظیر، میان دو حیطهی مدنظر مقاله در میان اساتید آشنا به هر دو حوزه به پیمایش گذاشته میشود. تحقیق از بعد هدف مطالعه، یک تحقیق کاربردی است. گردآوری دادهها به روش میدانی با ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه سه بخشی بین ساکنان مجتمع مسکونی برلیان جنت آباد تهران انجام گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها، به کمک تحلیل استنباطی است که بیشترین هماهنگی را با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی دارد. تجزیه و تحلیل از طریق آزمون پارامتری مقایسه میانگین در نمونههای جفتی با مدل ای اچ پی (AHP) انجام شده است. نتیجهی تحقیق نشان میدهد از بین مولفههای شناسایی شده: سهولت در نگهداری و تعمیرات، دوام و عمر مفید، تجانس بصری و عملکردی و تنوع ( عدم محدودیت در طراحی) از جمله مولفه های تاثیرگذار بود. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - کاربست راهبردهای پیشساختگی در فرودگاه با تکیه بر رویکرد حملونقل پایدار (نمونه مطالعاتی: فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) )مطالعات بین رشته ای در تعالی معماری و شهرسازی , العدد 4 , السنة 2 , پاییز-زمستان 1402امروزه روشهای سنتی ساخت فرودگاه، پاسخگوی نیازهای انسان مدرن نیست و لزوم پیشساختگی، بیش از پیش احساس میشود. از طرفی بهرهگیری از راهبردهای پیشساختگی، منجر به تحقق اهداف حملونقل پایدار میگردد که به این مهم در طراحی فرودگاههای کشور توجه نشده است. این مسئله در فرود أکثرامروزه روشهای سنتی ساخت فرودگاه، پاسخگوی نیازهای انسان مدرن نیست و لزوم پیشساختگی، بیش از پیش احساس میشود. از طرفی بهرهگیری از راهبردهای پیشساختگی، منجر به تحقق اهداف حملونقل پایدار میگردد که به این مهم در طراحی فرودگاههای کشور توجه نشده است. این مسئله در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با توجه به موقعیت خاص و استراتژیک آن اهمیت بسزایی دارد. در طراحی فرودگاه مذکور، سعی در بکارگیری شیوههای نوین معماری، بدون توجه به شاخصهای فرهنگی-اجتماعی محدوده مورد طراحی گردیده و با توجه به فاصله آن از مرکز شهر، از منظر اقتصادی و زیستمحیطی نیز تاثیرات نامطلوبی در نیل به اهداف حملونقل پایدار دارد. این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر با روششناسی توصیفی-تحلیلی و پیمایشی میباشد. هدف اصلی این پژوهش، ارائه راهبردهای کاربردی جهت استفاده از راهبردهای پیشساختگی در طراحی فرودگاهها برای تحقق اهداف حملونقل پایدار است. در این پژوهش شاخصهای مورد نیاز از مطالعه و بررسی متون تخصصی استخراج گردید و در قالب پرسشنامه در اختیار 50 نفر از متخصصان حوزه معماری، شهرسازی و هوانوردی قرار داده شد. روش تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی تست، فریدمن، تحلیل عاملی و روش مدل سازی معادلات ساختاری است.بر اساس نتایج به دست آمده، بُعد اقتصادی با میانگین رتبهای 73/2، بیشترین تاثیر را از منظر تحقق اهداف معماری پایدار از طریق شیوههای نوین پیشساختگی ایفا میکند. در ادامه، بُعد زیستمحیطی با میانگین رتبهای 94/1 و سپس، بُعد فرهنگی-اجتماعی با میانگین رتبهای 33/1 به ترتیب بیشترین تاثیر را بر تحقق اهداف معماری پایدار از طریق راهبردهای پیشساختگی در طراحی فرودگاهها ایفا میکنند در ادامه نیز اشاره میگردد که یکی از اصلیترین دلایل عدم موفقیت و پیشرفت شیوههای پیشساختگی در طراحی فرودگاه جهت نیل به اهداف توسعه پایدار را عدم توجه طراحان و مسئولان شهری به مولفه فرهنگی-اجتماعی و شاخصهای مرتبط با آن دانست. تفاصيل المقالة