فهرس المقالات لیلا نیرومند


  • المقاله

    1 - نقش توسعه مشارکت اجتماعی در امور انسان دوستانه کمیته امداد امام خمینی(ره)
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1401
    با توجه به اهمیت و ضرورت گسترش رفتار انسان دوستانه در عصر اخیر پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش مشارکت اجتماعی شهروندان در امور انسان دوستانه کمیته امداد امام خمینی (ره) در شهروندان تهرانی به انجام رسیده است. پژوهش از نوع آمیخته، روش آن پیمایشی و ابزار اندازه گیری، پرسشنامه أکثر
    با توجه به اهمیت و ضرورت گسترش رفتار انسان دوستانه در عصر اخیر پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش مشارکت اجتماعی شهروندان در امور انسان دوستانه کمیته امداد امام خمینی (ره) در شهروندان تهرانی به انجام رسیده است. پژوهش از نوع آمیخته، روش آن پیمایشی و ابزار اندازه گیری، پرسشنامه و مصاحبه است. جامعه آماری در بخش کیفی صاحب نظران حیطه (اشباع با 10 نفر) و در بخش کمی شامل کلیه شهروندان تهرانی و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، 385 نفر است. شیوه نمونه گیری در روش کمی خوشه‌ای چند مرحله‌ای است. روایی پرسشنامه طبق نظر استادان و صاحب نظران حوزه مربوطه، تایید شده و cvr به دست آمده معادل 1 می‌باشد. پایایی پرسشنامه طبق روش آلفای کرونباخ با مقادیر برای متغیر‌‌های عوامل انسان دوستانه (0.913) و مشارکت اجتماعی (0.939) تایید شد. یافته‌‌‌‌های حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌‌ها نشان داد که در الگوی مشارکت اجتماعی 8 مقوله اصلی فرهنگ سازی؛ تبلیغات؛ نیروی و افراد مناسب؛ اعتماد سازی؛ شفاف سازی؛ آموزه های دینی؛ ارزش ها و وضعیت اجتماعی اقتصادی اثر گذار می باشند و مجموع این عوامل در قالب مشارکت اجتماعی نقشی مهم در امور انسان دوستانه کمیته امداد امام خمینی (ره) دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تبیین و تحلیل عوامل فرهنگی مؤثر در تعارض ارتباطات میان فردی (مورد مطالعه :کارکنان دیوان عدالت اداری استان تهران)
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1399
    منشأ اصلی ایجاد همکاری ،مشارکت ،برقراری روابط سالم و عدم همکاری و تضاد و تعارض سازمانی،انسان است.امروزه تعارض سازمانی و مدیریت تعارض از جمله مباحثی است که توجه مدیران و دست اندرکاران سازمان ها را به خود جلب کرده است و این به خاطر تعارض نامتعارف داخل سازمان است . سازمان أکثر
    منشأ اصلی ایجاد همکاری ،مشارکت ،برقراری روابط سالم و عدم همکاری و تضاد و تعارض سازمانی،انسان است.امروزه تعارض سازمانی و مدیریت تعارض از جمله مباحثی است که توجه مدیران و دست اندرکاران سازمان ها را به خود جلب کرده است و این به خاطر تعارض نامتعارف داخل سازمان است . سازمان ها برای اینکه از حداکثر توان جسمانی، روانی، فکری کارکنان خود بهره گیرند، بایستی عوامل مخل و مزاحم را رفع کنند. یکی از عوامل عمده ای که سبب به هدر رفتن استعداد نیروی انسانی می گردد،تعارض فردی است که تعارض گروهی سازمان را به دنبال دارد. بنابراین برخی از ارزش های فرهنگی و تمایلات مردم یا درک آنان از شرایط مختلف می تواند به بروز تعارض منجر شود. مقاله حاضر با هدف تحلیل عوامل فرهنگی مؤثر در تعارض ارتباطات میان فردی کارکنان دیوان عدالت اداری انجام گرفته است. این پژوهش کاربردی است وبا توجه به اهداف تحقیق وبا استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل هزارنفرازکارکنان دیوان عدالت اداری استان تهران بوده که با استفاده از جدول مورگان، تعداد 278 نمونه تعیین و با روش نمونه گیری منظم مورد مطالعه قرارگرفتند. پایایی ابزار جمع آوری داده ها با ضریب آلفای کرونباخ و روایی با استفاده از نظرات اساتید و کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان می دهد، میزان تعارض ارتباطات میان فردی در حد متوسط است. همچنین نتایج ضریب پیرسون نشان می دهدکه از میان عوامل فرهنگی مختلف بین متغیرهای میزان استفاده ازرسانه های داخلی، رسانه های خارجی و ارزش های فرهنگی با تعارض ارتباطات میان فردی کارکنان همبستگی معناداری وجود دارد. اما بین متغیر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با میزان تعارض ارتباطات میان فردی کارکنان همبستگی معناداری وجود نداشته است. نتایج اجرای رگرسیون چندمتغیره نشان داد که فقط میزان استفاده از رسانه های داخلی با ضریب بتای (27/0-) و استفاده از رسانه های خارجی با ضریب بتای (17/0) تأثیر مستقیمی بر تعارض ارتباطات میان فردی کارکنان داشته اند. تفاصيل المقالة