تبیین و تحلیل عوامل فرهنگی مؤثر در تعارض ارتباطات میان فردی (مورد مطالعه :کارکنان دیوان عدالت اداری استان تهران)
الموضوعات :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
میثم شمسیان
1
,
لیلا نیرومند
2
,
سمیه تاجیک اسماعیلی
3
,
نوروز هاشم زهی
4
1 - گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 08 السبت , رجب, 1442
تاريخ التأكيد : 08 السبت , رجب, 1442
تاريخ الإصدار : 07 الجمعة , رجب, 1442
الکلمات المفتاحية:
ارتباطات میان فردی,
تعارض,
ارزش های فرهنگی,
رسانه ها,
دیوان عدالت اداری,
ملخص المقالة :
منشأ اصلی ایجاد همکاری ،مشارکت ،برقراری روابط سالم و عدم همکاری و تضاد و تعارض سازمانی،انسان است.امروزه تعارض سازمانی و مدیریت تعارض از جمله مباحثی است که توجه مدیران و دست اندرکاران سازمان ها را به خود جلب کرده است و این به خاطر تعارض نامتعارف داخل سازمان است . سازمان ها برای اینکه از حداکثر توان جسمانی، روانی، فکری کارکنان خود بهره گیرند، بایستی عوامل مخل و مزاحم را رفع کنند. یکی از عوامل عمده ای که سبب به هدر رفتن استعداد نیروی انسانی می گردد،تعارض فردی است که تعارض گروهی سازمان را به دنبال دارد. بنابراین برخی از ارزش های فرهنگی و تمایلات مردم یا درک آنان از شرایط مختلف می تواند به بروز تعارض منجر شود. مقاله حاضر با هدف تحلیل عوامل فرهنگی مؤثر در تعارض ارتباطات میان فردی کارکنان دیوان عدالت اداری انجام گرفته است. این پژوهش کاربردی است وبا توجه به اهداف تحقیق وبا استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل هزارنفرازکارکنان دیوان عدالت اداری استان تهران بوده که با استفاده از جدول مورگان، تعداد 278 نمونه تعیین و با روش نمونه گیری منظم مورد مطالعه قرارگرفتند. پایایی ابزار جمع آوری داده ها با ضریب آلفای کرونباخ و روایی با استفاده از نظرات اساتید و کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان می دهد، میزان تعارض ارتباطات میان فردی در حد متوسط است. همچنین نتایج ضریب پیرسون نشان می دهدکه از میان عوامل فرهنگی مختلف بین متغیرهای میزان استفاده ازرسانه های داخلی، رسانه های خارجی و ارزش های فرهنگی با تعارض ارتباطات میان فردی کارکنان همبستگی معناداری وجود دارد. اما بین متغیر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با میزان تعارض ارتباطات میان فردی کارکنان همبستگی معناداری وجود نداشته است. نتایج اجرای رگرسیون چندمتغیره نشان داد که فقط میزان استفاده از رسانه های داخلی با ضریب بتای (27/0-) و استفاده از رسانه های خارجی با ضریب بتای (17/0) تأثیر مستقیمی بر تعارض ارتباطات میان فردی کارکنان داشته اند.
المصادر:
آزاد ارمکی،تقی .مدیری و وکیلی(1389)،خانواده ی ایرانی،فروپاشی یا تغییرات بنیادی با بررسی نقش آموزش عمومی و همگانی در بهبود وضع موجود،مجله خانواده و پژوهش،شماره 9.
آقاجانی،حسنعلی (1388)، هماهنگی،درون سازمانی وبین سازمانی، انتشارات دانشگاه مازندران.
آقایی خالدی،الهه(1397)،بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارزش های فرهنگی(مطالعه موردی،شهرداری منطقه یک کرج)،کنفرانس ملی الگوهای نوین در مدیریت و کسب و کار،جهاد دانشگاهی
اشراقی، حسام.کاشف، میرمحمد. محرم زاده، مهرداد(1388)،تأثیر نظام ارتباطات سازمانی بر تعارض در ادارات تربیت بدنی استان آذربایجان غربی. فصلنامه المپیک.
امامی نائینی،نسرین(1386)،مهارت های ارتباطی مؤثر ،تهران،سازمان بهزیستی کشور.
اینگلهارت، رونالد، (۱۳۷۸). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی. ترجمه ی مریم وتر. تهران: انتشارات کویر.
ببی،ارل(1381)،روش های تحقیق در علوم اجتماعی،ترجمه،رضا فاضل ،تهران،انتشارات سمت.
برمن، مارشال (۱۳۷۳). تجربه مدرنیته، ترجمه مراد فرهاد پور. تهران، انتشارات طرح نو.
جعفری، مصطفی؛ اخوان، پیمان؛ ضرغامی، حمیدرضا؛ سبزیکاران، اسماعیل. (1390)، عوامل انگیزشی ارتباطات اثربخش در سازمانهای دانش محور. دوفصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین .
خواجه نوری ،ب وعلی اصغر مقدس (بهار 1388 )،رابطه بین تصور از بدن و فرایند جهانی شدن مطالعه موردی زنان شهرهای تهران ،شیراز واستهبان ، جامعه شناسی کاربردی، سال بیستم ،شماره 1.
دامغانیان وهمکارانش(1397)،طراحی وتبیین مدل شایستگی در ارتباطات بین فردی سازمانی ،فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود وتحول)،سال بیست وهفتم،شماره88.
دعایی،حبیب الله(1390)،نظریه هاوفرایندهای ارتباطات سازمانی،مشهد،انتشارات نما:جهان فردا.
رابینز،استیفن (1391)،تئوری سازمان (ساختاروطرح سازمانی)،ترجمه،سیدمهدی الوانی و حسن دانایی فرد،تهران،انتشارات صفار.
رستگار،عباسعلی.یزدانی زیارت،محمد(1388)،طراحی وتبیین مدل شایستگی در ارتباطات بین فردی سازمانی،فصلنامه مطالعات مدیریت(بهبودوتحول)سال 27،شماره88.
زارعی متین،حسن.یوسف زاده،سعید(1389)،تبیین شاخص های مهارت ارتباطی مدیران و نقش آن در رضایت شغلی کارکنان،نشریه روانشناسی تربیتی(پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی)،دوره اول،شماره2.
ساروخانی،محمد باقر.شکربیگی،عالیه(1393)،جامعه شناسی ارتباطات در جهان معاصر،چاپ اول ،انتشارات بهمن برنا
سنجری،احمدرضا(1388)،روش تحقیق در مدیریت،تهران،انتشارات عابد.
شائمی برزکی،علی و همکاران(1397)،فرایند درون فردی مشارکت کارکنان در تسهیم دانش،فصلنامه علمی –پژوهشی مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)،سال 27،شماره88.
صافی، محمد حسین. محمدی، فریما.کلاهی، علی اصغر (1394)،رابطه رضایت شغلی با مدیریت تعارض و فرسودگی شغلی کارکنان. فصلنامه سلامت اجتماعی.
طهماسبی، فردین؛ میرزایی، خلیل؛ کامران، فریدون.(1391). عوامل اجتماعی مؤثر بر احساس نابرابری های اجتماعی و پیامدهای آنها در شهر تهران. پژوهش اجتماعی. شماره چهاردهم
فیاض،ابراهیم(1389)،ایران آینده به سوی الگویی مردم شناختی برای ابر قدرتی ایران.پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات.
قلی پور،آرین(1380)،جامعه شناسی سازمانها(رویکرد جامعه شناختی به سازمان و مدیریت)،چاپ اول،انتشارات سمت.
کرامتی، محمدرضا. میرکمالی، سید محمد.رفیعی، محسن (1388). رابطه هوش هیجانی با استراتژی های مدیریت تعارض مدیران. اندیشه های نویت تربیتی. دوره 5 ، شماره3
کروبی، مهدی(1388)،بررسی نقش ارتباطات انسانی در توسعه صنعت جهانگردی. فصلنامه علوم مدیریت ایران.
گل پرور، محسن. نادی، محمدعلی (1391)،رابطۀ حمایت مدیریت مدیریت از رفتارهای اخلاقی با رضایت شغلی معلمان. مجله روانشناسی.
گیدنز،آنتونی (1383 ) ،جامعه شناسی، ترجمه ی منوچهر صبوری ، چاپ 13،تهران ،نشر نی.
مبارکی، محمد؛ عظیمی، غلامرضا؛ فاطمی نیا، سیاوش. (1392)، تحلیل عوامل اجتماعی- فرهنگی مؤثر بر تعهد اجتماعی. فصلنامه پژوهش های جامعه شناسی معاصر.
مرادی، مرتضی. حفیظی، پری. توره، ناصر(1394)،رابطۀ اصول اخلاقی با ارتباطات اثربخش سازمانی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری.
مهدی زاده، سجاد(1394)، الگوی ارتباطات انسانی مطلوب در فرهنگ اسلامی. دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی.
نظری و همکارانش(1391)،اثرات مهارت های ارتباطی و ارتباطات بین فردی بر اثربخشی سازمانی مدیران ورزشی ایران وارائه الگو،شماره 16. توان به پرسشنامه آنها را دقیق سنجید ونظام اداری مایل به سنجش مشکلات در سازمان نیستند.
Amit Kumar Singh& IILalropuii (2014), Role of Interpersonal Communication in Organizational Effectiveness. International Journal of Research in Management & Business Studies Vol. 1
Davies, Megan, Musango, Josephine. K., & Brent, Alan. C. (2016). A systems approach to understanding the effect of Facebook use on the quality of interpersonal communication. Technology in Society, 44, 55-65.
Karadas Georgiana, Karatepe Osman M. (2014). The effect of psychological capital on conflicts in the work–familyinterface, turnover and absence intentions. International Journal of Hospitality Management 43.
Pyöriä, Pasi. (2005). Information technology, human relations and knowledge work teams. Team Performance Management: An International Journal, 11(3/4), 104-112.
Saaranen, Terhi. Vaajoki, Anne, Kellomäki, Marjaana, & Hyvärinen, Marja-Leena. (2015). the simulation method in learning interpersonal communication competence—Experiences of masters' degree students of health sciences. Nurse education today, 35(2), 8-13.
Schepers Jeroen, Edwin J. Nijssen, Gielis A.H. van der Heijden. (2016). Innovation in the frontline: Exploring the relationship between role conflict, ideas for improvement, and employee service performance. International Journal of Research in Marketing.
Siriwardane, H. P., Low, K. Y., & Blietz (2015). Making entry-level accountants’ better communicators: A Singapore-based study of communication tasks, skills, and attributes. Journal of Accounting Education, 33.
Xianhai Meng, Paul Boyd. (2017). the role of the project manager in relationship management. International Journal of Project Management 35.
Zhao Xinyuan (Roy), Hailin Qu a. (2012). Employees' work–family conflict moderating life and job satisfaction. Journal of Business Research 65
_||_
آزاد ارمکی،تقی .مدیری و وکیلی(1389)،خانواده ی ایرانی،فروپاشی یا تغییرات بنیادی با بررسی نقش آموزش عمومی و همگانی در بهبود وضع موجود،مجله خانواده و پژوهش،شماره 9.
آقاجانی،حسنعلی (1388)، هماهنگی،درون سازمانی وبین سازمانی، انتشارات دانشگاه مازندران.
آقایی خالدی،الهه(1397)،بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارزش های فرهنگی(مطالعه موردی،شهرداری منطقه یک کرج)،کنفرانس ملی الگوهای نوین در مدیریت و کسب و کار،جهاد دانشگاهی
اشراقی، حسام.کاشف، میرمحمد. محرم زاده، مهرداد(1388)،تأثیر نظام ارتباطات سازمانی بر تعارض در ادارات تربیت بدنی استان آذربایجان غربی. فصلنامه المپیک.
امامی نائینی،نسرین(1386)،مهارت های ارتباطی مؤثر ،تهران،سازمان بهزیستی کشور.
اینگلهارت، رونالد، (۱۳۷۸). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی. ترجمه ی مریم وتر. تهران: انتشارات کویر.
ببی،ارل(1381)،روش های تحقیق در علوم اجتماعی،ترجمه،رضا فاضل ،تهران،انتشارات سمت.
برمن، مارشال (۱۳۷۳). تجربه مدرنیته، ترجمه مراد فرهاد پور. تهران، انتشارات طرح نو.
جعفری، مصطفی؛ اخوان، پیمان؛ ضرغامی، حمیدرضا؛ سبزیکاران، اسماعیل. (1390)، عوامل انگیزشی ارتباطات اثربخش در سازمانهای دانش محور. دوفصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین .
خواجه نوری ،ب وعلی اصغر مقدس (بهار 1388 )،رابطه بین تصور از بدن و فرایند جهانی شدن مطالعه موردی زنان شهرهای تهران ،شیراز واستهبان ، جامعه شناسی کاربردی، سال بیستم ،شماره 1.
دامغانیان وهمکارانش(1397)،طراحی وتبیین مدل شایستگی در ارتباطات بین فردی سازمانی ،فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود وتحول)،سال بیست وهفتم،شماره88.
دعایی،حبیب الله(1390)،نظریه هاوفرایندهای ارتباطات سازمانی،مشهد،انتشارات نما:جهان فردا.
رابینز،استیفن (1391)،تئوری سازمان (ساختاروطرح سازمانی)،ترجمه،سیدمهدی الوانی و حسن دانایی فرد،تهران،انتشارات صفار.
رستگار،عباسعلی.یزدانی زیارت،محمد(1388)،طراحی وتبیین مدل شایستگی در ارتباطات بین فردی سازمانی،فصلنامه مطالعات مدیریت(بهبودوتحول)سال 27،شماره88.
زارعی متین،حسن.یوسف زاده،سعید(1389)،تبیین شاخص های مهارت ارتباطی مدیران و نقش آن در رضایت شغلی کارکنان،نشریه روانشناسی تربیتی(پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی)،دوره اول،شماره2.
ساروخانی،محمد باقر.شکربیگی،عالیه(1393)،جامعه شناسی ارتباطات در جهان معاصر،چاپ اول ،انتشارات بهمن برنا
سنجری،احمدرضا(1388)،روش تحقیق در مدیریت،تهران،انتشارات عابد.
شائمی برزکی،علی و همکاران(1397)،فرایند درون فردی مشارکت کارکنان در تسهیم دانش،فصلنامه علمی –پژوهشی مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)،سال 27،شماره88.
صافی، محمد حسین. محمدی، فریما.کلاهی، علی اصغر (1394)،رابطه رضایت شغلی با مدیریت تعارض و فرسودگی شغلی کارکنان. فصلنامه سلامت اجتماعی.
طهماسبی، فردین؛ میرزایی، خلیل؛ کامران، فریدون.(1391). عوامل اجتماعی مؤثر بر احساس نابرابری های اجتماعی و پیامدهای آنها در شهر تهران. پژوهش اجتماعی. شماره چهاردهم
فیاض،ابراهیم(1389)،ایران آینده به سوی الگویی مردم شناختی برای ابر قدرتی ایران.پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات.
قلی پور،آرین(1380)،جامعه شناسی سازمانها(رویکرد جامعه شناختی به سازمان و مدیریت)،چاپ اول،انتشارات سمت.
کرامتی، محمدرضا. میرکمالی، سید محمد.رفیعی، محسن (1388). رابطه هوش هیجانی با استراتژی های مدیریت تعارض مدیران. اندیشه های نویت تربیتی. دوره 5 ، شماره3
کروبی، مهدی(1388)،بررسی نقش ارتباطات انسانی در توسعه صنعت جهانگردی. فصلنامه علوم مدیریت ایران.
گل پرور، محسن. نادی، محمدعلی (1391)،رابطۀ حمایت مدیریت مدیریت از رفتارهای اخلاقی با رضایت شغلی معلمان. مجله روانشناسی.
گیدنز،آنتونی (1383 ) ،جامعه شناسی، ترجمه ی منوچهر صبوری ، چاپ 13،تهران ،نشر نی.
مبارکی، محمد؛ عظیمی، غلامرضا؛ فاطمی نیا، سیاوش. (1392)، تحلیل عوامل اجتماعی- فرهنگی مؤثر بر تعهد اجتماعی. فصلنامه پژوهش های جامعه شناسی معاصر.
مرادی، مرتضی. حفیظی، پری. توره، ناصر(1394)،رابطۀ اصول اخلاقی با ارتباطات اثربخش سازمانی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری.
مهدی زاده، سجاد(1394)، الگوی ارتباطات انسانی مطلوب در فرهنگ اسلامی. دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی.
نظری و همکارانش(1391)،اثرات مهارت های ارتباطی و ارتباطات بین فردی بر اثربخشی سازمانی مدیران ورزشی ایران وارائه الگو،شماره 16. توان به پرسشنامه آنها را دقیق سنجید ونظام اداری مایل به سنجش مشکلات در سازمان نیستند.
Amit Kumar Singh& IILalropuii (2014), Role of Interpersonal Communication in Organizational Effectiveness. International Journal of Research in Management & Business Studies Vol. 1
Davies, Megan, Musango, Josephine. K., & Brent, Alan. C. (2016). A systems approach to understanding the effect of Facebook use on the quality of interpersonal communication. Technology in Society, 44, 55-65.
Karadas Georgiana, Karatepe Osman M. (2014). The effect of psychological capital on conflicts in the work–familyinterface, turnover and absence intentions. International Journal of Hospitality Management 43.
Pyöriä, Pasi. (2005). Information technology, human relations and knowledge work teams. Team Performance Management: An International Journal, 11(3/4), 104-112.
Saaranen, Terhi. Vaajoki, Anne, Kellomäki, Marjaana, & Hyvärinen, Marja-Leena. (2015). the simulation method in learning interpersonal communication competence—Experiences of masters' degree students of health sciences. Nurse education today, 35(2), 8-13.
Schepers Jeroen, Edwin J. Nijssen, Gielis A.H. van der Heijden. (2016). Innovation in the frontline: Exploring the relationship between role conflict, ideas for improvement, and employee service performance. International Journal of Research in Marketing.
Siriwardane, H. P., Low, K. Y., & Blietz (2015). Making entry-level accountants’ better communicators: A Singapore-based study of communication tasks, skills, and attributes. Journal of Accounting Education, 33.
Xianhai Meng, Paul Boyd. (2017). the role of the project manager in relationship management. International Journal of Project Management 35.
Zhao Xinyuan (Roy), Hailin Qu a. (2012). Employees' work–family conflict moderating life and job satisfaction. Journal of Business Research 65