فهرس المقالات محمد حسین کریمی گوارشکی


  • المقاله

    1 - تحلیل وضعیت پیشران‌های درون‌سازمانی نوآوری مدل کسب‌وکار ر سازمان های توسعه‌دهنده محصولات پیچیده دفاعی
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 1 , السنة 29 , بهار 1402
    تحقیقات اخیر حوزه مدیریت به اهمیت مدل‌های کسب‌وکار برای خلق ارزش و افزایش عملکرد سازمان‌ها اشاره دارد. اهمیت این موضوع برای سازمان‌های توسعه‌دهنده محصولات پیچیده، بیش ‌از پیش، احساس می‌گردد. مفهوم محصولات و سامانه‌های پیچیده برای ایجاد تمایز میان کالاهای سرمایه‌ای (دارا أکثر
    تحقیقات اخیر حوزه مدیریت به اهمیت مدل‌های کسب‌وکار برای خلق ارزش و افزایش عملکرد سازمان‌ها اشاره دارد. اهمیت این موضوع برای سازمان‌های توسعه‌دهنده محصولات پیچیده، بیش ‌از پیش، احساس می‌گردد. مفهوم محصولات و سامانه‌های پیچیده برای ایجاد تمایز میان کالاهای سرمایه‌ای (دارای فناوری پیشرفته) با کالاهای استاندارد و مصرفی (تولید با سیستم انبوه) استفاده می‌شود. این پژوهش به شناسایی و تحلیل اهمیت و عملکرد پیشران‌های نوآوری مدل کسب‌وکار در سازمان‌های توسعه‌دهنده محصولات پیچیده دفاعی پرداخته است. پس از شناسایی پیشران‌ها (تحلیل مضمون داده‌های حاصل از مطالعه پیشینه موضوع، بررسی اسناد راهبردی و تشکیل گروه‌های کانونی)، از طریق تهیه و توزیع پرسشنامه‌ در میان 260 نفر از مدیران و کارشناسان آگاه به فرصت‌ها و چالش‌های توسعه محصولات پیچیده که از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند، وضعیت اهمیت- عملکرد در هریک از پیشران‌های شناسایی‌شده، برای سازمان‌های مورد نظر مورد سنجش قرار گرفت. پیشران‌ها در ماتریس تحلیل اهمیت- عملکرد دسته‌بندی شدند و اولویت بهبود هر یک از آن‌ها تعیین شد. تعداد 54 پیشران در 8 بعد شناسایی شد. بر اساس ماتریس اهمیت- عملکرد، برای 45 پیشران استراتژی تمرکز و برای 9 پیشران استراتژی تداوم وضعیت موجود پیشنهاد گردید. هیچ‌یک از پیشران‌ها در ناحیه اتلاف یا بی‌تفاوتی قرار نگرفتند. تفاصيل المقالة