فهرس المقالات شاپور انوری


  • المقاله

    1 - تبیین رفتارهای کارآفرینانه در موفقیت کسب و کارها
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1402
    رفتارهای کارآفرینانه، نقشی محوری در دستیابی کسب و کارها به نوآوری های بنیادین و مزیت های مطلق رقابتی دارند. مرور ادبیات پژوهش نشان داد که علیرغم تمرکز بالای مطالعات بر شناسایی عوامل بروز موفقیت، تفکیک چندانی بین این عوامل و رفتارهای کارآفرینانه صورت نپذیرفته است. در این أکثر
    رفتارهای کارآفرینانه، نقشی محوری در دستیابی کسب و کارها به نوآوری های بنیادین و مزیت های مطلق رقابتی دارند. مرور ادبیات پژوهش نشان داد که علیرغم تمرکز بالای مطالعات بر شناسایی عوامل بروز موفقیت، تفکیک چندانی بین این عوامل و رفتارهای کارآفرینانه صورت نپذیرفته است. در این مقاله، با استفاده از ابزار مصاحبه، بیست نفر از کارآفرینان نوپا و تثبیت شده مستقر در پارک های علم و فناوری دانشگاه ها مورد بررسی قرار گرفته اند. روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها به تایید خبرگان رسیده است. نتایج تحلیل مصاحبه ها با رویکرد نظریه داده بنیاد و طی سه مرحله کدگذاری خاص این روش، مشخص نمود که رفتار کارآفرینانه که تابع عوامل پیش بین می باشد، قابل طبقه بندی به چهار دسته اصلی یعنی رفتارهای اطلاعاتی، رفتارهای ارتباطی و شبکه سازی، رفتارهای مدیریت راهبردی و رفتارهای مدیریت اجرایی می باشد. مطالعۀ حاضر همچینین، شناختی کلی در زمینه عوامل محیطی خرد و کلان موثر بر بروز رفتارهای کارآفرینانه ارائه نموده و شاخص های موفقیت کارآفرینان را نیز در دو گروه شاخص های عینی و ذهنی طبقه بندی نموده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - شناسایی الگوی رفتاری کارآفرینان مستقل در ایران
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 2 , السنة 26 , تابستان 1399
    هدف از این مطالعه ارائه الگوی رفتاری کارآفرینان مستقل با رویکرد مبتنی بر تحلیل تفسیری مصاحبه می باشد. این پژوهش در حیطه مطالعات کیفی است و جهت گردآوری داده ها از تکنیک مصاحبه نیمه ساختار یافته با تعداد 20 کارآفرین مستقر در پارک های علم و فناوری دانشگاه های کشور استفاده أکثر
    هدف از این مطالعه ارائه الگوی رفتاری کارآفرینان مستقل با رویکرد مبتنی بر تحلیل تفسیری مصاحبه می باشد. این پژوهش در حیطه مطالعات کیفی است و جهت گردآوری داده ها از تکنیک مصاحبه نیمه ساختار یافته با تعداد 20 کارآفرین مستقر در پارک های علم و فناوری دانشگاه های کشور استفاده شده است و روش نمونه گیری به کار رفته در این تحقیق روش نمونه گیری هدفمند است. روایی به روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور همتا با نظرات هفت نفر از خبرگان دانشگاهی تایید و پایایی ابزار با استفاده از یادداشت برداری دقیق در مصاحبه و روش توافق دوکدگذار ارزیابی شده است. متن مصاحبه ها رمزگذاری و بازبینی شده و به روش کد گذاری باز، محوری و انتخابی، مفاهیم رفتاری از عمق به سطح آورده شده است. مقوله ها ترکیب و ادغام و روابط شناسایی شد و این فرایند منجر به استخراج 141 کد شده است. بر اساس یافته های این مطالعه رفتار کارآفرینان در سه مرحله، فرصت، ایجاد و تبادل و چهار سطح خرد(حرکت)، پایه(فعالیت)، یکپارچگی(وظیفه) و کلان(ترکیب) طبقه بندی شده است و در نتیجه عوامل علی، عوامل محیطی و مراحل و سطوح رفتارهای شناسایی شده در این مطالعه در فرایند شکل گیری کارآفرینی مستقل در ایران سهیم می باشند. تفاصيل المقالة