شناسایی الگوی رفتاری کارآفرینان مستقل در ایران
الموضوعات : پژوهش های مدیریت راهبردیشاپور انوری 1 , محمد عطائی 2 , حبیب الله طاهرپور کلانتری 3
1 - دانشجوی دکتری،گروه کارآفرینی، ، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار،گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اقدام به راه اندازی کسب و کار, رفتارکارآفرینان مستقل, تحلیلی تفسیری مصاحبه,
ملخص المقالة :
هدف از این مطالعه ارائه الگوی رفتاری کارآفرینان مستقل با رویکرد مبتنی بر تحلیل تفسیری مصاحبه می باشد. این پژوهش در حیطه مطالعات کیفی است و جهت گردآوری داده ها از تکنیک مصاحبه نیمه ساختار یافته با تعداد 20 کارآفرین مستقر در پارک های علم و فناوری دانشگاه های کشور استفاده شده است و روش نمونه گیری به کار رفته در این تحقیق روش نمونه گیری هدفمند است. روایی به روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور همتا با نظرات هفت نفر از خبرگان دانشگاهی تایید و پایایی ابزار با استفاده از یادداشت برداری دقیق در مصاحبه و روش توافق دوکدگذار ارزیابی شده است. متن مصاحبه ها رمزگذاری و بازبینی شده و به روش کد گذاری باز، محوری و انتخابی، مفاهیم رفتاری از عمق به سطح آورده شده است. مقوله ها ترکیب و ادغام و روابط شناسایی شد و این فرایند منجر به استخراج 141 کد شده است. بر اساس یافته های این مطالعه رفتار کارآفرینان در سه مرحله، فرصت، ایجاد و تبادل و چهار سطح خرد(حرکت)، پایه(فعالیت)، یکپارچگی(وظیفه) و کلان(ترکیب) طبقه بندی شده است و در نتیجه عوامل علی، عوامل محیطی و مراحل و سطوح رفتارهای شناسایی شده در این مطالعه در فرایند شکل گیری کارآفرینی مستقل در ایران سهیم می باشند.
لـوانی، مهــدی، رودگرنـژاد، فــروغ ، کیـاکجوری،کریم (1388).ارائــه مـدل مفهــومی از توســعه کارآفرینی فردی، هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران.
رحیمیان، حمید، احمدپورداریانی، محمود، عباسپور، عباس، اعلامـی، فرنـوش( 1392).شناسـایی عوامل علی اثرگذار بر شکل گیری رفتار کارآفرینان اجتماعی، توسعه کارآفرینی،6(1)،202-185
زالی، محمدرضـا ، رضـوی، سیدمصـطفی ، یـدالهی فارسـی، جهـانگیر ، کردنـائیج، اسـداله( 1389). ارزیابی وضعیت کارآفرینی در ایران، چاپ اول، تهران، موسسه کار و تامین اجتماعی.
سخدری، کمال، زارعی، بهروز، صادقی، بهزاد(1396 .(تحلیل مدل رفتاری کسب و کارهـای نوپـا با استفاده از مدل توسعه مشتری، توسعه کارآفرینی، 10(3)،415-395
فشارکی، فرزاد، صحت، سعید، موسوی، سید محسن (1396). بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانـه بـر رشد کسب و کار از طریق برندسازی، پژوهشهای مدیریت راهبردی، 23(66) ،80- 57.
مقیمی، سید محمد(1387). دایره المعارف کارآفرینی، اول، تهران، انتشارات هم پا.
نقابی، سعید، زعفریان، رضا، یوسفی، محسن، رضوانی، مهران(1391). تبیـین نقـش رابطـه ی رفتـار شبکهسازی در رفتار کارآفرینانه، توسعه کارآفرینی،4(15) ،25 -43
وظیفــه دوســت ، حســین، بــوداقی خواجــه نــوبر ، حســین، عبــدلی، مــریم (1396 ). بررســی تــأثیر اسـتراتژی هـای بازاریـابی رابطـه منـد بـر رضـایت منـدی مشـتریان و وفـاداری مشـتریان بانـک انصـار ، پژوهشهای مدیریت،(66)23 .143-165
Amiable, T. M (1996). Creativity in Context. Westview Press, Boulder, CO
Artinian, B. M., Giske, T & Cone, P. H (2009). Glaserian grounded theory in nursing research: Trusting emergence: Springer Publishing Company
Baker, T & Nelson, R.E. (2005). Creating something from nothing: Resource construction through entrepreneurial bricolage. Administrative Science Quarterly, 50(3), 329–366
Baum, W (2002). From molecular to moral: A paradigm shifts in behavior analysis. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 78(1),95-116
Bird, B.J (1989). Entrepreneurial behavior. Glenview, IL: Scott Foreman
Bird, B & Schjoedt, L (2009). Entrepreneurial behavior: Its nature, scope, recent research, and agenda for future research. In A.L. Carsrud & M. Brannback (Eds.), Understanding the entrepreneurial mind (pp. 327-358).
Bird, B., Schjoedt, L & baum, r (2012). Editor’s Introduction Entrepreneurs’ Behavior: Elucidation and Measurement, Entrepreneurship Theory and Practice, 1042(9),889-913
Behave, M. P (1994). A Process Model of Entrepreneurial Venture Creation. journal of Business Venturing, 9; 223-42
Birks, M., Ysanne Chapman, R & FACMHN, B (2014). Doing grounded theory: experiences from a study on designing undergraduate nursing curricula in australia. In: Emerson, Tod S., (ed.) New Developments in Nursing Education Research: nursing issues, problems and challenges. Nursing: issues, problems and challenges . Nova, New York, NY, USA, pp. 41-59
Bosma, N., Wennekers, S & Amorós, J. E (2012). Global Entrepreneurship Monitor: 2011 Extended Report, Entrepreneurs and Entrepreneurial Employees across the globe. Global Entrepreneurship Research Association
Carrier. C (1996). Entrepreneurship in Small Businesses an Exploratory Study. Entrepreneurship: Theory and Practice, 21 (1), 5-21
Chandler, G. N DeTienne, D., McKelvie, A & Mumford, A (2011). Causation and effectuation processes: A validation study. Journal of Business Venturing, 26, 375–390
Clarysse, B & Moray, N (2004). A process study of entrepreneurial team formation: the case of a research-based spin-off," Journal of Business Venturing, 19 (1): 55–79.
Cooper, A. C., Folta, T. B., & Woo, C (1995). entrepreneurial information search. journal of Business Venturing, 10: 107-20
Cooper, A., Ramachandran, M & Schoorman, D (1997). Time allocation patterns of craftsmen and administrative entrepreneurs: Implications for financial performance. Entrepreneurship Theory and Practice, 22(2),123– 136.
Corbett, A.C (2005). Experiential learning within the process of opportunity identification and exploitation. Entrepreneurship Theory and Practice, 29(4), 473–491.
Corbett, A. C (2007). Learning asymmetries and the discovery of entrepreneurial opportunities. Journal of Business Venturing, 22(1); 97-118
Davidsson, P., Delmar, F., & Wiklund J (2006). Entrepreneurship and the Growth of Firms. Edward Elgar, Northampton, MA
Davidsson, P (2016). Researching Entrepreneurship: Conceptualization and Design, 2nd Edition Springer, New York.
Dyer, J. H., Gregersen, H. B & Christensen, C (2008). Entrepreneur behaviors, opportunity recognition, and the origins of innovative ventures. Strategic Entrepreneurship Journal, 2(4), 317–338.
Dunkelberg, W. Cooper A.C. (1982). Patterns of small business growth. Academy of Management Proceedings (1982), 409-413
Frese, M (2007). The psychological actions and entrepreneurial success: An action theory approach. In JR. Baum, M. Frese, & R.A. Baron (Eds.), The psychology of entrepreneurship, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, (151-188).
Gartner, W. B., Bird, B.J & Starr, J. A (1992). Acting as if: Differentiating entrepreneurial from organizational behavior. Entrepreneurship Theory and Practice 16(3): 13–31
Kaish, S & Gilad, B (1991). Characteristics of opportunities search of entrepreneurs versus executives: Sources, interests, general alertness. Journal of Business Venturing, 6; 45-61.
Kirzner I.M (1997). Entrepreneurial discovery and the competitive market process: An Austrian approach. Journal of Economic Literature, 35(1); 60– 85
Kuratko, D., Ireland R., Duane Jeffrey G., Covin Jeffrey S. Hornsby (2005). A Model of Middle Level Managers’ Entrepreneurial Behavior, Entrepreneurship Theory and Practice, 29(14); 699–716
Lichtenstein, B., Dooley, K & Lumpkin, G (2006). Measuring emergence in the dynamics of new venture creation. Journal of Business Venturing, 21(2), 153_175
Liviatan, I., Trope, Y & Lieberman, N (2008). Interpersonal similarity as a social distance dimension: Implications for perception of others’ actions. Journal of Experimental Social Psychology, 44(5), 1256-1269
Martin, J., Martin, B., & Minnillo, P (2009). Implementing a market orientation in small manufacturing firms: From cognitive model to action. Journal of Small Business Management, 47(1), 92–115
Masini, A., & Menichetti, E (2012). The impact of behavioral factors in the renewable energy investment decision-making process: Conceptual framework and empirical findings. Energy Policy, 40, 28-38
Mayer, D & Greenberg, H.M (2006). What makes a good salesman? Harvard Business Review, 84(7/8), 164–171.
McClelland, D. C. (1961). The achieving society. Princeton, NJ: Van No strand.
McDonald, K. S & Hite, L. M (2005). Ethical issues in mentoring: The role of RD. Advances in Developing Human Resources, 7, 569-582.
McCarthy, A.M., Krueger, D.A & Schoenecker, T.S (1990). Changes in the time allocation patterns of entrepreneurs. Entrepreneurship Theory and Practice, 15(2), 7–18.
McMullen J & Shepherd D (2006). Entrepreneurial action and the role of uncertainty in the theory of the entrepreneur. The Academy of Management Review, 31(1): 132–152
Miller, A., Galanter, E. & Pribram, K (1969). Plans and the Structure of Behavior. Holt, London
Mitchell, R., Busenitz, L., Bird, B., Gaglio, C., McMullen, J & Morse, E (2007). The central question in entrepreneurial cognition research 2007.entrepreneurshipTheoryand practice, 31(1); 1-27
Mohanty. S. K (2007). Fundamental of entrepreneurship, prentice-hall of India
Mueller, S., Thierry,V & Siemens, B. v(2012). What Do Entrepreneurs Actually Do? An Observational Study of Entrepreneurs’ Everyday Behavior in the Start-Up and Growth Stages, entrepreneurship Theory and ractice 1042(8): 995–1017
Munir, H., Cai Jianfeng & Sidra Ramzan (2019). Personality traits and theory of planned behavior comparison of entrepreneurial intentions between an emerging economy and a developing country, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, https://doi.org/10.1108/IJEBR-05- 2018-0336
Nabi, G., & Liñán, F (2013). Considering business start-up in recession time: the role of risk perception and economic context in shaping the entrepreneurial intent, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research,19(6):633-655.
Postigo, S (2002). Entrepreneurship Education in Argentina: the case of San Anders University, In Proceedings of the Conference Entitled the Internationalizing in Entrepreneurship Education and training, Malaysia, July, 8-10.
Ritzer, G. (1990). Meta theorizing in Sociology. Sociological Forum, 5 (1)
Reynolds, P & Curtin, R (2010). New business creation: An international overview. New York: Springer
Roy, R., Akhtar, F., & Das, N. (2017), Entrepreneurial intention among science & technology students in India: extending the theory of planned behavior, International Entrepreneurship and Management Journal,13(4): 1013 – 1041.
Sarasvathy, S.D (2001). Causation and effectuation: Towards a theoretical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency. Academy of Management Review, 26(2), 243–288.
Senyard, J.M., Baker, T & Davidson, P (2009). Entrepreneurial bricolage: Towards systematic empirical testing. Babson College Entrepreneurship Research Conference (BCERC), June 4–6, Boston, USA.
Shook, C., Priem R & McGee, J (2003). Venture creation and the enterprising individual: A review and synthesis. Journal of Management, 29(3); 379–399.
Sternberg, R (2004). Successful intelligence as a basis for entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 19; 189–202
Vallacher, R.R & Wegner, D.M (1987). What do people think they are going? Action identification and human behavior. Psychological Review, 94(1), 3- 15
Vanaelst I, Clarysse B, Wright M, Lockett A, Moray N, S_Jegers R (2006). Entrepreneurial team development in academic spinouts: An examination of team heterogeneity. Entrepreneurship Theory and Practice, 30(2): 249– 271
Van de ven, A.H (2007). Engaged scholarship: A guide for organizational and social research, Oxford University, Press on Demand
Venkataraman, S & Van de Ven, A.H (1998). Hostile environmental jolts, transaction sets and new business development. Journal of Business Venturing, 13(3), 231–255.
Wilson, George & Shpall, Samuel, Action, the Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2016 Edition), Edward N. Zalta (ed.)
Zampetekis, L. A & Moustakis, V (2007). entrepreneurial behavior in the Greek public sector, international journal of entrepreneurial Behavior & Research, 13(1):19-38
Zacks, J.M (2004). Using movement and intentions to understand simple events. Cognitive Science: A Multidisciplinary Journal, 28(6), 979-1008
Zacks, J.M & Tversky, B. (2001). Event structure in perception and conception. Psychological Bulletin, 127(1), 3–21.
Zacks, J.M., Tversky, B & Iyer, G (2001). Perceiving, remembering, and communicating structure in events. Journal of Experimental Psychology. General, 130(1), 29–58.
_||_