فهرس المقالات مهرنوش جوائزی شیشوان


  • المقاله

    1 - تشخیص افتراقی کارکردهای اجرایی در کودکان پسر 8 تا 11 ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش¬فعالی و اختلال ضرب¬آهنگ شناختی کند
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 96 , السنة 25 , تابستان 1403

    أکثر

    کارکردهای اجرایی یکی از عوامل مهم در تمایز اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی و اختلال ضرب­آهنگ شناختی کند است. از این رو  هدف از این پژوهش تشخیص افتراقی در کودکان پسر 8 تا 11 ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی و اختلال ضرب­آهنگ شناختی کند با تمرکز بر کارکردهای اجرایی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع علّی مقایسه­ای و جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان پسر 8 تا 11 ساله مبتلا به ضرب­آهنگ شناختی کند و نارسایی توجه/ فزون­کنشی شهر ارومیه در سال 1400بود. حجم نمونه آماری، 100 نفر (50 نفر مبتلا به ضرباهنگ شناختی کند و 50 نفر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی) از جامعه آماری مذکور بود که به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش، برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های درجه­بندی رفتار کودکان (Swanson et al., 1980)، ضرب­آهنگ شناختی کند (Penny et al., 2009) و کنش­های اجرایی کودکان و نوجوانان (Barclay, 2012) استفاده شد. جهت تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری از طريق نرم­افزارSPSS  نسخه26 استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد كه از نظر بازداری پاسخ، خودانگیختگی و خودتنظیمی هیجان بین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی و کودکان مبتلا به اختلال ضرب­آهنگ شناختی کند تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P<)، اما در کارکرد حل مسئله و مدیریت زمان بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (01/0P>). با توجه به مشکلات کارکردهای اجرایی در کودکان دارای اختلال ضرب­آهنگ شناختی کند و اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی پیشنهاد می­شود درمانگران مداخلاتی را برای تقویت کارکردهای اجرایی در این دو گروه از کودکان در نظر بگیرند تا در عملکرد اجتماعی و تحصیلی آن­ها بهبود حاصل شود.

    تفاصيل المقالة