فهرس المقالات فرزانه نیک نژادی


  • المقاله

    1 - اثربخشی آموزش شناختی – رفتاری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کاهش اضطراب مرگ در بیماران مصروع
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 5 , السنة 21 , زمستان 1399
    هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر میزان اضطراب مرگ در بیماران مصروع انجمن صرع اصفهان بود. این پژوهش از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ افراد مصروع مراجعه‌کننده به ان أکثر
    هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر میزان اضطراب مرگ در بیماران مصروع انجمن صرع اصفهان بود. این پژوهش از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ افراد مصروع مراجعه‌کننده به انجمن صرع است. روش نمونه‌گیری در این پژوهش به‌صورت هدفمند بوده است بر این اساس 30 نفر از افراد مصروع که نمرات بالایی در پرسشنامه اضطراب مرگ (Tampler,1970) کسب کردند انتخاب شدند و 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه به‌صورت تصادفی جایگزین شدند. آموزش مداخلات شناختی-رفتاری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر روی گروه آزمایش در 8 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه انجام گرفت. گروه گواه در این پژوهش هیچ آموزشی دریافت نکردند. در این پژوهش، برای آزمودن فرضیه‌ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیر مستقل یعنی درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر ذهن‌آگاهی باعث کاهش اضطراب مرگ با (001/ > p) شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر بهزیستی روان‌شناختی و تاب‌آوری مادران دارای دختر ناشنوا در شهر اصفهان
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 2 , السنة 21 , تابستان 1399
    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روان‌شناختی و تاب‌آوری مادران دارای دختر ناشنوا در شهر اصفهان انجام شد. روش تحقیق نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل همۀ مادران دارای دختر ناشنوای مشغول به تحصی أکثر
    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روان‌شناختی و تاب‌آوری مادران دارای دختر ناشنوا در شهر اصفهان انجام شد. روش تحقیق نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل همۀ مادران دارای دختر ناشنوای مشغول به تحصیل در مدارس دختران ناشنوا و مشغول به تحصیل به‌صورت تلفیقی در مدارس عادی شهر اصفهان در سال ۱۳۹۶ بودند. برای بهزیستی روان‌شناختی از پرسشنامۀ (Ryff, 1989) و برای تاب‌آوری از پرسشنامۀ (Conner & Davidson, 2003) استفاده گردید. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند ۳۰ نفر انتخاب شدند و ۱۵ نفر در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه گواه به‌صورت تصادفی جایگزین شدند. سپس برای گروه آزمایش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد که توسط (Vowles & Sorrell, 2007) تدوین شده است در ۱۰ جلسۀ ۹۰ دقیقه‌ای اجرا شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج بیانگر آن بود که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث افزایش بهزیستی روان‌شناختی و تاب‌آوری مادران دارای دختر ناشنوا شده است. (05/0>p). تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - مدل یابی معادلات ساختاری سیستم های مغزی رفتاری بر خود کار آمدی، راهبرد های مقابله ای با نقش واسطه ای تنظیم هیجان در معتادان ترک اعتیاد با متادون
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 94 , السنة 24 , زمستان 1402
    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای تنظیم هیجان در رابطه سیستم های مغزی رفتاری با راهبردهای مقابله ای و خودکارامدی در معتادان ترک اعتیاد با متادون انجام شد. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود؛ جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه معتادان ترک اعتیاد با متادون مراجعه أکثر
    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای تنظیم هیجان در رابطه سیستم های مغزی رفتاری با راهبردهای مقابله ای و خودکارامدی در معتادان ترک اعتیاد با متادون انجام شد. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود؛ جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه معتادان ترک اعتیاد با متادون مراجعه کننده به مرکز روانپزشکی مدرس بودند که از بین آنها 195 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش‌نامه ی شخصیت ویلسون،گـری و بـارت (1989)، سـبک های مقابلـه بـا اسـترس بیلینگز و موس (1981)، خودکارآمدی عمومی شوارتز و جروسلم (1979) و تنظیم هیجان گراتز و رومر (2004) بود. نتایج حاصل از معادلات نشان داد که: سیستم های مغزی رفتاری بر راهبردهای مقابله ای، تنظیم هیجان و خودکارامدی تاثیرگذار می باشد و تنظیم هیجان بر راهبردهای مقابله ای و خودکارآمدی تاثیر دارد (05/≥P). همچنین نتایج نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار است و 62 درصد از اثر کل سیستم های مغزی رفتاری بر راهبردهای مقابله ای از طریق میانجی تنظیم هیجان و 29 درصد از اثر کل سیستم های مغزی رفتاری بر خودکارآمدی از طریق میانجی تنظیم هیجان تبیین می شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - اثربخشی روایت درمانی بر منبع کنترل و امید در زندگی در دختران نوجوان دارای والدین معتاد
    زن و مطالعات خانواده , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1400
    محور اصلی روایت درمانی را تعبیر و تفسیرها یا معانی تشکیل می دهند که افراد به رویدادها و پیشامدهای زندگی خود نسبت می دهند. درک مبتنی بر تعبیرها که افراد در خصوص رویدادها دارند می تواند باعث محدود شدن یا گسترش اقدامات محتمل آنها گردد. روایت درمانگران به مراجعان کمک می کنن أکثر
    محور اصلی روایت درمانی را تعبیر و تفسیرها یا معانی تشکیل می دهند که افراد به رویدادها و پیشامدهای زندگی خود نسبت می دهند. درک مبتنی بر تعبیرها که افراد در خصوص رویدادها دارند می تواند باعث محدود شدن یا گسترش اقدامات محتمل آنها گردد. روایت درمانگران به مراجعان کمک می کنند تا به تعبیر و تفسیرهای وسیع تر و منحصر به فرد تری در مورد خودشان و موقعیت ها دست یابنداین پژوهش با هدف تعیین اثربخشی روایت درمانی بر منبع کنترل و امید در زندگی در دختران نوجوان دارای والدین معتاد مراجعه کننده به فرهنگسراهای شهرستان اصفهان اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دختران دارای والدین معتاد مراجعه کننده به فرهنگسراهای شهرستان اصفهان بودند که 30 نفر از آنها به صورت هدفمند وارد پژوهش شدند. این 30 نفر به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند و بر روی گروه آزمایش روایت درمانی اجرا شد. در حالی که دختران گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. برای ابزار اندازه گیری ازدو پرسشنامه منبع کنترل نویکی و استریکلند در سال(1973) و پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر و همکاران (۱۹۹۱) استفاده شد. جهت آزمون فرضیه‌ها، از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج تحلیل آماری نشان داد که روایت درمانی بر منبع کنترل و امید در زندگی تاثیردارد .همچنین این آموزش بر دو خرده مقیاس امید در زندگی (تفکر عاملی و تفکر راهبردی) نیز تاثیر داشت (001/0p < ). تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی اثربخشی مشاوره گروهی«تقویت من بالغ» بر مبنای نظریه تحلیل رفتار متقابل بر تغییر باورهای غیر منطقی در دانش آموزان دختر نوجوان 13 تا 15 سال شهر اصفهان در سال تحصیلی 1394-1395
    علوم اجتماعی , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1396
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مشاوره گروهی تقویت من بالغ بر مبنای تحلیل رفتار متقابل بر باورهای غیرمنطقی نوجوانان صورت گرفته است.جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر نوجوان 13 تا 15 سال شهر اصفهان در سال تحصیلی 1394-1395 بود. پژوهش بر اساس یک طرح نیمه‌آزمایشی با پیشآز أکثر
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مشاوره گروهی تقویت من بالغ بر مبنای تحلیل رفتار متقابل بر باورهای غیرمنطقی نوجوانان صورت گرفته است.جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر نوجوان 13 تا 15 سال شهر اصفهان در سال تحصیلی 1394-1395 بود. پژوهش بر اساس یک طرح نیمه‌آزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه انجام شده است. 30 دانش آموز دختر 15 تا 13 ساله با تشخیص باورهای غیر منطقی پس از ارزیابی با پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز(1968) بر اساس این مقیاس با روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای به طور تصادفی در دو گروه 15 نفری (گروه آزمایش و گروه گواه) جایگزین شدند. مشاوره گروهی به مدت 10 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. تحلیل دادهها بر اساس آزمون تحلیل کواریانس نشان داد گروه آزمایش پس از دریافت مشاوره گروهی تقویت من بالغ بر مبنای تحلیل رفتار متقابل نسبت به گروه گواه بهبود معناداری در نمره کل باورهای غیر منطقی و نمرات زیر مقیاس ها شامل نیاز به تایید دیگران، انتظار بالا از خود، تمایل به سرزنش، بی مسئولیتی هیجانی، نگرانی زیاد توام با اضطراب، اجتناب از مشکلات، وابستگی به دیگران، درماندگی نسبت به تغییر و کمال گرایی داشته اند(P<0.05) ولی در مولفه واکنش نسبت به ناکامی تاثیر معناداری نداشته است ( P>0.05). نتایج این پژوهش نشان داد مشاوره گروهی تقویت من بالغ با رویکرد تحلیل رفتار متقابل می‌تواند به عنوان یک روش مداخله‌ای مفید برای نوجوانان دارای باورهای غیر منطقی به کار رود. کلیدواژه ها: تقویت من بالغ، تحلیل رفتار متقابل، باورهای غیر منطقی، دانش آموزان نوجوان تفاصيل المقالة