بررسی اثربخشی مشاوره گروهی«تقویت من بالغ» بر مبنای نظریه تحلیل رفتار متقابل بر تغییر باورهای غیر منطقی در دانش آموزان دختر نوجوان 13 تا 15 سال شهر اصفهان در سال تحصیلی 1394-1395
الموضوعات : علوم اجتماعیخاطره آزادمیلاجردی 1 , فرزانه نیک نژادی 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، خمینی شهر، ایران
2 - عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، خمینی شهر، ایران
الکلمات المفتاحية: تحلیل رفتار متقابل, باورهای غیر منطقی, تقویت «, من بالغ», , دانش آموزان نوجوان,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مشاوره گروهی تقویت من بالغ بر مبنای تحلیل رفتار متقابل بر باورهای غیرمنطقی نوجوانان صورت گرفته است.جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر نوجوان 13 تا 15 سال شهر اصفهان در سال تحصیلی 1394-1395 بود. پژوهش بر اساس یک طرح نیمهآزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه انجام شده است. 30 دانش آموز دختر 15 تا 13 ساله با تشخیص باورهای غیر منطقی پس از ارزیابی با پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز(1968) بر اساس این مقیاس با روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای به طور تصادفی در دو گروه 15 نفری (گروه آزمایش و گروه گواه) جایگزین شدند. مشاوره گروهی به مدت 10 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. تحلیل دادهها بر اساس آزمون تحلیل کواریانس نشان داد گروه آزمایش پس از دریافت مشاوره گروهی تقویت من بالغ بر مبنای تحلیل رفتار متقابل نسبت به گروه گواه بهبود معناداری در نمره کل باورهای غیر منطقی و نمرات زیر مقیاس ها شامل نیاز به تایید دیگران، انتظار بالا از خود، تمایل به سرزنش، بی مسئولیتی هیجانی، نگرانی زیاد توام با اضطراب، اجتناب از مشکلات، وابستگی به دیگران، درماندگی نسبت به تغییر و کمال گرایی داشته اند(P<0.05) ولی در مولفه واکنش نسبت به ناکامی تاثیر معناداری نداشته است ( P>0.05). نتایج این پژوهش نشان داد مشاوره گروهی تقویت من بالغ با رویکرد تحلیل رفتار متقابل میتواند به عنوان یک روش مداخلهای مفید برای نوجوانان دارای باورهای غیر منطقی به کار رود. کلیدواژه ها: تقویت من بالغ، تحلیل رفتار متقابل، باورهای غیر منطقی، دانش آموزان نوجوان
_||_