بررسی اثربخشی مشاوره گروهی«تقویت من بالغ» بر مبنای نظریه تحلیل رفتار متقابل بر تغییر باورهای غیر منطقی در دانش آموزان دختر نوجوان 13 تا 15 سال شهر اصفهان در سال تحصیلی 1394-1395
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیخاطره آزادمیلاجردی 1 , فرزانه نیک نژادی 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، خمینی شهر، ایران
2 - عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، خمینی شهر، ایران
کلید واژه: تحلیل رفتار متقابل, باورهای غیر منطقی, تقویت «, من بالغ», , دانش آموزان نوجوان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مشاوره گروهی تقویت من بالغ بر مبنای تحلیل رفتار متقابل بر باورهای غیرمنطقی نوجوانان صورت گرفته است.جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر نوجوان 13 تا 15 سال شهر اصفهان در سال تحصیلی 1394-1395 بود. پژوهش بر اساس یک طرح نیمهآزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه انجام شده است. 30 دانش آموز دختر 15 تا 13 ساله با تشخیص باورهای غیر منطقی پس از ارزیابی با پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز(1968) بر اساس این مقیاس با روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای به طور تصادفی در دو گروه 15 نفری (گروه آزمایش و گروه گواه) جایگزین شدند. مشاوره گروهی به مدت 10 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. تحلیل دادهها بر اساس آزمون تحلیل کواریانس نشان داد گروه آزمایش پس از دریافت مشاوره گروهی تقویت من بالغ بر مبنای تحلیل رفتار متقابل نسبت به گروه گواه بهبود معناداری در نمره کل باورهای غیر منطقی و نمرات زیر مقیاس ها شامل نیاز به تایید دیگران، انتظار بالا از خود، تمایل به سرزنش، بی مسئولیتی هیجانی، نگرانی زیاد توام با اضطراب، اجتناب از مشکلات، وابستگی به دیگران، درماندگی نسبت به تغییر و کمال گرایی داشته اند(P<0.05) ولی در مولفه واکنش نسبت به ناکامی تاثیر معناداری نداشته است ( P>0.05). نتایج این پژوهش نشان داد مشاوره گروهی تقویت من بالغ با رویکرد تحلیل رفتار متقابل میتواند به عنوان یک روش مداخلهای مفید برای نوجوانان دارای باورهای غیر منطقی به کار رود. کلیدواژه ها: تقویت من بالغ، تحلیل رفتار متقابل، باورهای غیر منطقی، دانش آموزان نوجوان
The objective of this research was studying about the effect of group counseling on reinforcement of Adult ego state which is based on transactional analysis theory related to modifying irrational beliefs in 13-15 years old adolescent female students in Isfahan city in 2015-2016. Quasi-experimental research design was set on pretest-posttest with two groups of "experiment and evidence" and "multi-stage cluster sampling". Therefore among the students who had low self-differentiation score and high irrational beliefs score 30 students has selected randomly and the 15 persons were placed in experiment group and the rest were placed in evidence group. Adolescents of experiment group were under 10 sessions of 1.5 hour group counseling group counseling on reinforcement of “Adult ego state “based on transactional analysis theory once a week but the evidence group did not receive any intervention. In this research Irrational Beliefs of Joines were used (1968).The results were analyzed using analysis of covariance showed that group counseling reinforcement of "adult ego state" based on transactional change irrational beliefs and its components, including Demand for approval, high self expectation, preparedness for blame, emotional irresponsibility, anxious over concern, problem avoidance, dependency, helplessness for change, perfectionism had a significant effect (P <0.05), but the components " reaction of frustration "no significant effect. (P>0.05). Keywords: reinforcement of “adult ego state, transactional analysis, irrational beliefs
_||_