فهرس المقالات حمید بارانی


  • المقاله

    1 - جو عاطفی خانواده و بی صداقتی تحصیلی: نقش واسطه ای خودپنداشت تحصیلی
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 4 , السنة 16 , پاییز 1398
    هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه‌ای خودپنداشت تحصیلی در ارتباط بین جو عاطفی خانواده و بی‎صداقتی تحصیلی بود.شرکت‌کنندگان پژوهش209 (96دختر و113پسر)دانش‎آموز دوره ابتدایی شهر فسا بودند که به شیوه نمونه‌برداری تصادفی خوشه‎ای انتخاب شدند و به مقیاس جو عاطفی خانواده أکثر
    هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه‌ای خودپنداشت تحصیلی در ارتباط بین جو عاطفی خانواده و بی‎صداقتی تحصیلی بود.شرکت‌کنندگان پژوهش209 (96دختر و113پسر)دانش‎آموز دوره ابتدایی شهر فسا بودند که به شیوه نمونه‌برداری تصادفی خوشه‎ای انتخاب شدند و به مقیاس جو عاطفی خانواده هیل برن(1964)، سیاهه خودپنداشت تحصیلی چن و تامپسون(2004)و مقیاس بی‎صداقتی تحصیلی مک‎کیب و تروینییو(1996)پاسخ دادند.به منظور بررسی فرضیه‌های پژوهش از مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج نشان داد که جو عاطفی خانواده از طریق خودپنداشت تحصیلی، پیش‌بینی‌کننده بی‎صداقتی تحصیلی است.یافته‌های این پژوهش نشان‌دهنده اهمیت توجه به نقش جو عاطفی خانواده و خودپنداشت تحصیلی در بی‎صداقتی تحصیلی دانش‎آموزان است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ویژگی های روان سنجی پرسشنامه نظم جویی رفتاری هیجان
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 5 , السنة 18 , زمستان 1400
    هدف این پژوهش بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان کرایج و گارنفسکی بود. این پژوهش از نوع همبستگی و به طور دقیق تر اعتباریابی آزمون بود. مشارکت کنندگان پژوهش 291 دانشجو (121 مرد و 170 زن) دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که در سال تحصیلی99- 1398 مشغول أکثر
    هدف این پژوهش بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان کرایج و گارنفسکی بود. این پژوهش از نوع همبستگی و به طور دقیق تر اعتباریابی آزمون بود. مشارکت کنندگان پژوهش 291 دانشجو (121 مرد و 170 زن) دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که در سال تحصیلی99- 1398 مشغول به تحصیل بودند و پرسشنامه های تنظیم رفتاری هیجان کرایج و گارنفسکی (2019)، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و دیگران (2001)، ارضاء و ناکامی نیازهای بنیادین روان شناختی چن و دیگران (2015) و نوروزگرایی کاستا و مک کری (1992) را تکمیل کردند. پس از ترجمه پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان، به منظور تعیین روایی از روش های تحلیل عاملی تاییدی و همبستگی با سایر مقیاس های مذکور استفادهشد. هم چنین برای بررسی اعتبار، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی پنج راهبرد پرت کردن حواس، گوشه گیری، رویکرد فعالانه، جستجوی حمایت اجتماعی و نادیده گرفتن را تایید شد. نتایج همبستگی با سایر آزمون ها نیز روایی همگرای این پرسشنامه را تایید شد. هم چنین تمامی ضرایب آلفای کرونباخ حاکی از همسانی درونی بالای عامل ها بود. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان از روایی و اعتبار بسیار خوبی در دانش جویان ایرانی برخوردار است و کارایی لازم برای اندازه گیریراهبردهای رفتاری تنظیم هیجان در پنج بعد مذکور دارد. تفاصيل المقالة


  • المقاله

    4 - رابطه امید به تحصیل و تحصیل‌گریزی:‌نقش واسطه‌ای خودنظم‌جویی تحصیلی
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1398
    هدف این پژوهش بررسی نقش واسطه‌ای خودنظم‌جویی تحصیلی در رابطه بین امید به تحصیل و تحصیل‌گریزی بود. شرکت‌کنندگان پژوهش 265 نفر از دانش‌آموزان (170 دختر، 95 پسر) مقطع متوسطه دوم بودند که با روش نمونه‌برداری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به مقیاس امید به تحصیل (خرمائی و کمری أکثر
    هدف این پژوهش بررسی نقش واسطه‌ای خودنظم‌جویی تحصیلی در رابطه بین امید به تحصیل و تحصیل‌گریزی بود. شرکت‌کنندگان پژوهش 265 نفر از دانش‌آموزان (170 دختر، 95 پسر) مقطع متوسطه دوم بودند که با روش نمونه‌برداری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به مقیاس امید به تحصیل (خرمائی و کمری، 1396)، پرسشنامه خودنظم‌جویی تحصیلی (بوفارد، بویس‌ورت، وزیو و لاروچه، 1995) و پرسشنامه تحصیل‌گریزی (خرمائی و صالح‌اردستانی، 1395) پاسخ دادند. به‌منظور پاسخگویی به فرضیه‌های پژوهش از مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که امید به تحصیل، هم به‌صورت مستقیم و هم به‌طور غیر‌مستقیم و از طریق خودنظم‌جویی تحصیلی بر تحصیل‌‌گریزی اثر منفی دارد. در مجموع، یافته‌های این پژوهش بیانگر اهمیت توجه به نقش امید به تحصیل و خودنظم‌جویی تحصیلی در کاهش تحصیل‌گریزی دانش‌آموزان است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - رابطه ذهن آگاهی و امنیت اجتماعی: نقش واسطه ای خودفریبی
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 2 , السنة 17 , تابستان 1400
    هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه‌ای خودفریبی در ارتباط بین ذهن‌آگاهی و امنیت اجتماعی بود. پژوهش از نوع همبستگی بود و شرکت‌کنندگان 300 نفر از دانشجویان (160 دختر و 140 پسر) دورۀ کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که به شیوۀ نمونه‌برداری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به أکثر
    هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه‌ای خودفریبی در ارتباط بین ذهن‌آگاهی و امنیت اجتماعی بود. پژوهش از نوع همبستگی بود و شرکت‌کنندگان 300 نفر از دانشجویان (160 دختر و 140 پسر) دورۀ کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که به شیوۀ نمونه‌برداری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به مقیاس ذهن‌آگاهی (دروتمن، گالوب، اوگانیسان و رید، 2018)، پرسشنامه خودفریبی (سیرونت، هررو، ویلامورال و رودریگز، 2019) و مقیاس امنیت اجتماعی (گیلبرت، مک‌اوان، بلوی، میلز و گیل، 2009) پاسخ دادند. به منظور تحلیل مدل پژوهش از مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان‌دهندۀ رابطۀ منفی و معنادار ذهن‌آگاهی و خودفریبی، رابطۀ منفی و معنادار خودفریبی و امنیت اجتماعی و رابطۀ مثبت و معنادار ذهن‌آگاهی و امنیت اجتماعی بود. هم‌چنین خودفریبی در ارتباط بین ذهن‌آگاهی و امنیت اجتماعی نقش واسطه‌گری داشت. درمجموع یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که بهبود ذهن‌آگاهی دانشجویان و کاهش خودفریبی آنان می‌تواند باعث افزایش امنیت اجتماعی در آنان می‌شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - خودفریبی: شرح و سنجش
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 2 , السنة 18 , تابستان 1401
    هـدف ایـن پژوهـش شـرح مفهـوم خودفریبـی و بررسـی ویژگی‌هـای روان‌سـنجی پرسشـنامۀ خودفریبـی سـیرونت، هـررو، مـورال و رودریگـز (۲۰۱۹) در دانشـجویان کارشناسـی دانشـگاه شـیراز بـود. مشـارکت‌کنندگان پژوهـش ۳۱۵ دانشـجو (۱۸۵ دختـر و ۱۳۰ پسـر) بودنـد کـه در سـال تحصیلـی ۹۹-۱۳۹۸ أکثر
    هـدف ایـن پژوهـش شـرح مفهـوم خودفریبـی و بررسـی ویژگی‌هـای روان‌سـنجی پرسشـنامۀ خودفریبـی سـیرونت، هـررو، مـورال و رودریگـز (۲۰۱۹) در دانشـجویان کارشناسـی دانشـگاه شـیراز بـود. مشـارکت‌کنندگان پژوهـش ۳۱۵ دانشـجو (۱۸۵ دختـر و ۱۳۰ پسـر) بودنـد کـه در سـال تحصیلـی ۹۹-۱۳۹۸ مشـغول بـه تحصیـل بودنـد و پرسشـنامۀ خودفریبـی سـیرونت و دیگـران (۲۰۱۹)، مقیاسهـای منش‌هـای اخلاقـی خرمایٔـی و قایٔمـی (۱۳۹۷) و عـدم درگیـری اخلاقـی بنـدورا، باربارانلـی، کپـررا و پسـتورلی (۱۹۹۶) را تکمیـل کردنـد. داده‌هـا بـا اسـتفاده از آزمون‌هـای آمـاری ضریـب همبسـتگی، ضریـب آلفـای کرونبـاخ و تحلیـل عاملـی تأییـدی بررسـی شـدند. نتایـج تحلیـل عاملـی تأییـدی دو عامـل سـردرگمی و سواسـتفاده و دروغ را تأییـد کـرد. نتایـج همبسـتگی بـا سـایر آزمون‌هـا و ضریـب آلفـای کرونبـاخ نیـز روایـی همگـرا و اعتبـار پرسشـنامه را تأییـد کـرد. نتایـج نشـان داد پرسشـنامۀ خودفریبـی سـیرونت و دیگـران از روایـی و اعتبـار بسـیار خوبـی در دانشـجویان ایرانـی برخـوردار اسـت و کارایـی لازم را بـرای اندازه‌گیـری خودفریبـی در دو عامـل مذکـور دارد. تفاصيل المقالة