دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد1,السنة
21
,
بهار
1399
هدف از انجام پژوهش حاضر، تأثیر تعهد شغلی بر تعهد سازمانی با نقش میانجی صمیمت در خانوادة اصلی بود.در این مطالعة توصیفی- همبستگی، جامعة آماری کادر درمانی بیمارستان های دولتی شهر اصفهان در سال 1395 بودند که به روش نمونه گیری در دسترس262 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابز أکثر
هدف از انجام پژوهش حاضر، تأثیر تعهد شغلی بر تعهد سازمانی با نقش میانجی صمیمت در خانوادة اصلی بود.در این مطالعة توصیفی- همبستگی، جامعة آماری کادر درمانی بیمارستان های دولتی شهر اصفهان در سال 1395 بودند که به روش نمونه گیری در دسترس262 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای استفادهشده در این پژوهش پرسشنامة تعهد شغلی فرح بخش (1390)، تعهد سازمانی(1990) Allen & Meyer و مقیاس خانواده اصلی هاوشتادت، آندرسون، پیرسی، کاکران و فاین (1985) بودند. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار Amos24 صورت گرفت. بهمنظور آزمون روابط غیرمستقیم از روش بوت استراپ در دستور کامپیوتری ماکرو پریچر و هیز استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود. بهطورکلی نتایج نشان داد تماممسیرهای مستقیم معنادار شدند (01/0>P). مسیر غیرمستقیم تعهد شغلی نیز از طریق صمیمیت در خانواده اصلی بر تعهد سازمانی معنادار بود.مدل ارزیابیشده از برازندگی مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی است؛ بنابراین می تواند بهعنوان الگویی مناسب برای تدوین و طراحی برنامههای بهبود تعهد سازمانی مفید فایده باشد.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد4,السنة
23
,
پاییز
1401
هدف این پژوهش بررسی تأثیر مشاورۀ گروهی با رویکرد راه حل محور بر پایستگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی باطرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری همۀ دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 95-1394 در شهر نجف آباد أکثر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر مشاورۀ گروهی با رویکرد راه حل محور بر پایستگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی باطرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری همۀ دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 95-1394 در شهر نجف آباد بودند. 34 دانش آموز به شیوۀ نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش تحت 6 جلسۀ 90 دقیقه ای مشاوره گروهی با رویکرد راه حل محور قرار گرفتند. ابزار سنجش پرسشنامۀ پایستگی دانش آموزان (Comerford, Batteson, & Tormey, 2015) بود. ازطریق تحلیل کواریانس چندمتغیره داده ها تجزیه وتحلیل گردید. نتایج نشان داد که بین دو گروه ازنظر پایستگی تحصیلی (032/0P=) و مؤلفه های آن تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). یافته ها نشان داد مداخله با رویکرد راه حل محور میزان پایستگی کلی و مؤلفه های آن را افزایش می دهد. بنابراین تغییر دیدگاه دانش آموزان، تمرکز بیشتر بر راه حل ها و انتخاب راه حل های مفید و اثرگذار زمینه مناسبی برای افزایش قابلیت های آنان به منظور غلبه موفقیت آمیز بر فشارها وچالش های معمول زندگی روزمره تحصیلی فراهم می کند.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد4,السنة
22
,
پاییز
1400
این پژوهش با هدف بررسی رفتار آسیب به خود متاثر از وضعیت ذهنی سازی (نظریه ذهن) و روابط خانوادگی در نوجوانان دختر شهر ایوان صورت گرفت. مطالعه با روش کیفی و شیوه گراندد تئوری (نظریه مبنایی) با کمک مصاحبه نیمه ساختار یافته به روش اشباع نظری از 9 نفر نوجوان14 تا 18 ساله دبیر أکثر
این پژوهش با هدف بررسی رفتار آسیب به خود متاثر از وضعیت ذهنی سازی (نظریه ذهن) و روابط خانوادگی در نوجوانان دختر شهر ایوان صورت گرفت. مطالعه با روش کیفی و شیوه گراندد تئوری (نظریه مبنایی) با کمک مصاحبه نیمه ساختار یافته به روش اشباع نظری از 9 نفر نوجوان14 تا 18 ساله دبیرستانی دارای رفتار آسیب به خود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، انجام شد. بر حسب یافته ها مجموعه ای از عوامل مثل احساسات آسیب پذیر، ذهنیت خودکار، فشار، استرس و تحریک پذیری، ضعف در مدیریت هیجان، تمایل به تسکین و آرامش، قصدمندی، انعطاف پذیری کم و نشانه های افسردگی در بروز خودآسیب رسانی نقش داشته اند. نیز عواملی چون کمبود صمیمیت، استقلال، امنیت، اعتماد، همدلی، حمایت و درک بین والدین و فرزند زمینه ساز خودآسیب رسانی بوده اند که هر دوی این عوامل جزو مولفه های ذهنی سازی می باشد. مهم ترین پیامدهای آن الگو شدن برای همسالان، افت تحصیلی، بروز مشکلات روحی و جسمی، زمینه فرار از خانه و زمینه اقدام به خودکشی می باشد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications