هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرات مکتب جبل عامل در تحولات فرهنگی حکومت صفوی بود. در این راستا و با روش توصیفی-تحلیلی، ماهیت و وسعت مهاجرت عالمان جبل عامل به ایران، شکلگیری صفویه و ارتباط آن با فقیهان جبل عامل، تاثیرات جبل عامل بر تحولات اجتماعی صفوی و تأسیس مکتب فقهی اصفهان أکثر
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرات مکتب جبل عامل در تحولات فرهنگی حکومت صفوی بود. در این راستا و با روش توصیفی-تحلیلی، ماهیت و وسعت مهاجرت عالمان جبل عامل به ایران، شکلگیری صفویه و ارتباط آن با فقیهان جبل عامل، تاثیرات جبل عامل بر تحولات اجتماعی صفوی و تأسیس مکتب فقهی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد فقهای جبل عامل، به دلیل اتخاذ رویکرد اصولی در دستگاه فقاهتی خویش، حضوری فعال در سپهر اجتماعی صفوی اتخاذ نمودند و با تثبیت نهاد مرجعیت و ایجاد شبکه اداری علماء، جریان تصوف را به حاشیه رانده و دایره اختیارات فقها افزایش یافت، از این رو آئینها و مناسک مذهبی شیعه با قرائت فقیهانه انجام میشد.
تفاصيل المقالة
هدف پژوهش حاضر تبیین مفهوم آزادی در اندیشه آیتالله بهشتی، براساس مدل مک کالوم است. بنابراین، سوال اصلی پژوهش این است که با توجه به اینکه در اندیشه شهید بهشتی آزادی دارای دو بُعد درونی و بیرونی است، نگرش وی به آزادی، براساس مولفههای سه گانه مدل مک کالوم (فاعل، مانع و ه أکثر
هدف پژوهش حاضر تبیین مفهوم آزادی در اندیشه آیتالله بهشتی، براساس مدل مک کالوم است. بنابراین، سوال اصلی پژوهش این است که با توجه به اینکه در اندیشه شهید بهشتی آزادی دارای دو بُعد درونی و بیرونی است، نگرش وی به آزادی، براساس مولفههای سه گانه مدل مک کالوم (فاعل، مانع و هدف) چگونه قابل تحلیل است؟ پژوهش بر این فرضیه استوار میباشد که شهید بهشتی با اینکه برآزادی درونی بیش از آزادی بیرونی اهمیت میدهد، ولی در عین حال سعی میکند آزادی درونی را بهمثابه مقدمهای برای آزادی بیرونی تحلیل کند و رابطه دوسویه آزادی درونی و اجتماعی را برقرار کند. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که خاستگاه نگرش شهید بهشتی به عناصر مدل کالوم تحتالشعاع اولویتی است که ایشان به آزادی درونی میدهد. شهید بهشتی در سه مولفه مذکور، برخلاف تعریف اندیشمندان غربی از آزادی که اعتنایی به خاستگاه درونی آزادی ندارند، به بُعد درونی آزادی توجه ویژهای دارد و همین امر موجب میشود که نتوان مراد وی از آزادی را رهیافت مدرن از آزادی ترسیم کرد.
تفاصيل المقالة
رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی
,
العدد5,السنة
3
,
زمستان
1402
گرچه نظریههای مربوط به حکمرانی خوب، محصول دوران مدرن است، اما اسلام دارای آموزههایی است که شاخصهای حکمرانی مطلوب را ترسیم میکند. هر یک از متفکران اسلامی، متناسب با شاخصهای حکمرانی خوب را از منابع اسلامی، استخراج و برای طراحی زیست شایسته مسلمانان ارائه کردهاند. این أکثر
گرچه نظریههای مربوط به حکمرانی خوب، محصول دوران مدرن است، اما اسلام دارای آموزههایی است که شاخصهای حکمرانی مطلوب را ترسیم میکند. هر یک از متفکران اسلامی، متناسب با شاخصهای حکمرانی خوب را از منابع اسلامی، استخراج و برای طراحی زیست شایسته مسلمانان ارائه کردهاند. این تحقیق به منظور بررسی تطبیقی شاخصههای خوب از منظر اندیشمندان غربی و اسلامی به بررسی آرای آیتالله بهشتی پرداخته است زیرا که آیتالله بهشتی به دلیل دانش توأمان فقهی و فلسفی، و تجربه زندگی در جهان اسلام و غرب، فهم درستتری از این شاخصهها داشته باشد. نظریه وی تحت عنوان نظام سیاسی امت و امامت دارای شاخصههای متعدد حکمرانی خوب است که ما در این تحقیق به بررسی تحلیلی - تطبیقی شاخصهای حق اظهار نظر و پاسخگویی، حاکمیت قانون، اثربخشی دولت، کیفیت مقررات و مبارزه با فساد از منظر بهشتی پرداخته و رد پای نهادینه شدن آنها را در تلاش وی برای طرح و تصویب آنها در مجلس خبرگان قانون اساسی جستوجو کردهایم. در نهایت، این تحقیق به این نتیجه رسیده است که این شاخصها به دلیل طرح شدنشان در چارچوب نظام سیاسی امت و امامت، ضمن انطباق شکلی و ساختاری با نظریههای مدرن، از لحاظ محتوای دارای تعابیر و موازین اسلامی است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications