تحقیق حاضر به بررسی چگونگی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر توسعه صنعت گردشگری میپردازد. روش تحقیق از نوع کاربردی و ازلحاظ رویکرد، اکتشافی از نوع کیفی /کمی که در این مقاله به بررسی بخش کیفی می پردازیم . جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان و خبرگان صنعت گردشگری است که با بازاریا أکثر
تحقیق حاضر به بررسی چگونگی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر توسعه صنعت گردشگری میپردازد. روش تحقیق از نوع کاربردی و ازلحاظ رویکرد، اکتشافی از نوع کیفی /کمی که در این مقاله به بررسی بخش کیفی می پردازیم . جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان و خبرگان صنعت گردشگری است که با بازاریابی دیجیتال آشنایی کامل بوده که به روش گلوله برفی هدفمند تعداد 12 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. در این تحقیق برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا مبتنی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، بر اساس نظریه داده بنیاد استفاده شد. نتایج نشان داد، نتایج تحقیق حاضر نشان داد، عناصر بازاریابی دیجیتال از طریق 5 مؤلفه ویژگیهای فنی ابزار دیجیتال، مزیت نسبی، هزینه برای مشتریان، مدیریت اقلام و فرایندها، ترویج، کیفیت خدمات و کیفیت اطلاعات، موجب قصد گردشگری یا به عبارتی یادگیری گردشگران، درگیری گردشگران، قصد سفر و مراجعه مجدد میگردد؛ همچنین، قصد گردشگری موجب توانمندسازی منابع انسانی و توانمندسازی محیطی هتلهای جزیره کیش میگردد. این در حالی است که، عوامل محیطی از قبیل عوامل سیاسی - امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و سیاستهای گردشگری بهعنوان شرایط مداخلهگر و زیرساختها از قبیل حملونقل، خدمات اقامتی و بهداشتی، غذا و رستورانها و سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی؛ بهعنوان عوامل زمینه بر توانمندسازی هتلهای جزیره کیش تأثیر گذاشته و درنهایت موجب توسعه گردشگری یا به عبارتی توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی - اجتماعی، توسعه سیاسی و توسعه زیستمحیطی میگردد. بنابراین میتوان اذعان داشت، توسعه گردشگری پروسه پیچیدهای بوده و بهشدت تحت ویژگیهای فنی ابزار دیجیتال، عوامل محیطی و زیرساخت است، قرار دارد.
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
,
العدد5,السنة
13
,
زمستان
1402
گردشگری یکی از پر رونـق ترین فعالیت هـای اقتصـادی جهـان بـوده و به قـدری در توسـعه اقتصـادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نام نهاده اند. در این میان گردشگری مذهبی تحت عنوان زیارت در میان همه ادیان جهانی به ویژه دین مبـین اسلام جایگـاه خا أکثر
گردشگری یکی از پر رونـق ترین فعالیت هـای اقتصـادی جهـان بـوده و به قـدری در توسـعه اقتصـادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نام نهاده اند. در این میان گردشگری مذهبی تحت عنوان زیارت در میان همه ادیان جهانی به ویژه دین مبـین اسلام جایگـاه خاصـی را ایفـا می نماید. در پژوهش حاضر به تبیین نقش عوامل مؤثر بر افزایش تقاضای گردشگری مذهبی پرداخته شده است.روش تحقیق از نوع مروری و مبتنی بر یافتههای تحقیقات پیشین است. یافتههای تحقیق نشان داد، عوامل مختلفی بر تقاضای گردشگری در مناطق مذهبی موثرند که مهمترین آن ها را میتوان در سه گروه عوامل زیرساختی، عوامل مؤثر و موانع تقاضای گردشگری مذهبی طبقهبندی نمود. عوامل زیرساختی شامل حملونقل، غذا و رستوران، خدمات و جاذبهها؛ عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری مذهبی شامل اطلاعرسانی (تبلیغات)، هماهنگی میان سازمانهای زیربط، مناسب بودن راههای ارتباطی، شناخت انگیزه و اعتقادات گردشـگر، منابع اینترنتی، تحقیقات گردشگری، امنیت گردشگران، مناسب بودن مکان و گسترش فضاها و ایجاد امکانات جانبی؛ موانع گردشگری مذهبی شامل ضعف مدیریت تخصصی، نبود ساختار شبکه ارتباطی و ضعف حمایت تخصصی میباشد. گردشگری یکی از پر رونـق ترین فعالیت هـای اقتصـادی جهـان بـوده و به قـدری در توسـعه اقتصـادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نام نهاده اند. در این میان گردشگری مذهبی تحت عنوان زیارت در میان همه ادیان جهانی به ویژه دین مبـین اسلام جایگـاه خاصـی را ایفـا می نماید.در پژوهش حاضر به تبیین نقش عوامل مؤثر بر افزایش تقاضای گردشگری مذهبی پرداخته شده است.روش تحقیق از نوع مروری و مبتنی بر یافتههای تحقیقات پیشین است.یافتههای تحقیق نشان داد،عوامل مختلفی بر تقاضای گردشگری در مناطق مذهبی موثرند که مهمترین آن ها را میتوان در سه گروه عوامل زیرساختی،عوامل مؤثر و موانع تقاضای گردشگری مذهبی طبقهبندی نمود.عوامل زیرساختی شامل حملونقل، غذا و رستوران، خدمات و جاذبهها؛عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری مذهبی شامل اطلاعرسانی (تبلیغات)،هماهنگی میان سازمانهای زیربط، مناسب بودن راههای ارتباطی، شناخت انگیزه و اعتقادات گردشـگر، منابع اینترنتی، تحقیقات گردشگری، امنیت گردشگران، مناسب بودن مکان و گسترش فضاها و ایجاد امکانات جانبی؛موانع گردشگری مذهبی شامل ضعف مدیریت تخصصی، نبود ساختار شبکه ارتباطی و ضعف حمایت تخصصی میباشد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications