تبیین نقش عوامل مؤثر بر افزایش تقاضای گردشگری مذهبی
الموضوعات : فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
محمدعلی نخعی مقدم
1
(گروه مدیریت بازرگانی، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.)
آذر کفاش پور
2
(استاد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.)
عبداله نعامی
3
(استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
الکلمات المفتاحية: گردشگری مذهبی, زیرساختها, تحقیقات گردشگری, و ضعف مدیریت,
ملخص المقالة :
گردشگری یکی از پر رونـق ترین فعالیت هـای اقتصـادی جهـان بـوده و به قـدری در توسـعه اقتصـادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نام نهاده اند. در این میان گردشگری مذهبی تحت عنوان زیارت در میان همه ادیان جهانی به ویژه دین مبـین اسلام جایگـاه خاصـی را ایفـا می نماید. در پژوهش حاضر به تبیین نقش عوامل مؤثر بر افزایش تقاضای گردشگری مذهبی پرداخته شده است.روش تحقیق از نوع مروری و مبتنی بر یافتههای تحقیقات پیشین است. یافتههای تحقیق نشان داد، عوامل مختلفی بر تقاضای گردشگری در مناطق مذهبی موثرند که مهمترین آن ها را میتوان در سه گروه عوامل زیرساختی، عوامل مؤثر و موانع تقاضای گردشگری مذهبی طبقهبندی نمود. عوامل زیرساختی شامل حملونقل، غذا و رستوران، خدمات و جاذبهها؛ عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری مذهبی شامل اطلاعرسانی (تبلیغات)، هماهنگی میان سازمانهای زیربط، مناسب بودن راههای ارتباطی، شناخت انگیزه و اعتقادات گردشـگر، منابع اینترنتی، تحقیقات گردشگری، امنیت گردشگران، مناسب بودن مکان و گسترش فضاها و ایجاد امکانات جانبی؛ موانع گردشگری مذهبی شامل ضعف مدیریت تخصصی، نبود ساختار شبکه ارتباطی و ضعف حمایت تخصصی میباشد.
گردشگری یکی از پر رونـق ترین فعالیت هـای اقتصـادی جهـان بـوده و به قـدری در توسـعه اقتصـادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نام نهاده اند. در این میان گردشگری مذهبی تحت عنوان زیارت در میان همه ادیان جهانی به ویژه دین مبـین اسلام جایگـاه خاصـی را ایفـا می نماید.در پژوهش حاضر به تبیین نقش عوامل مؤثر بر افزایش تقاضای گردشگری مذهبی پرداخته شده است.روش تحقیق از نوع مروری و مبتنی بر یافتههای تحقیقات پیشین است.یافتههای تحقیق نشان داد،عوامل مختلفی بر تقاضای گردشگری در مناطق مذهبی موثرند که مهمترین آن ها را میتوان در سه گروه عوامل زیرساختی،عوامل مؤثر و موانع تقاضای گردشگری مذهبی طبقهبندی نمود.عوامل زیرساختی شامل حملونقل، غذا و رستوران، خدمات و جاذبهها؛عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری مذهبی شامل اطلاعرسانی (تبلیغات)،هماهنگی میان سازمانهای زیربط، مناسب بودن راههای ارتباطی، شناخت انگیزه و اعتقادات گردشـگر، منابع اینترنتی، تحقیقات گردشگری، امنیت گردشگران، مناسب بودن مکان و گسترش فضاها و ایجاد امکانات جانبی؛موانع گردشگری مذهبی شامل ضعف مدیریت تخصصی، نبود ساختار شبکه ارتباطی و ضعف حمایت تخصصی میباشد.
References
_||_