هدف این پژوهش بررسی نقش هورمون ها در رفتارهای مالی است. ریسک پذیری و خوشبینی دو ویژگی رفتاری مدیران و سرمایه گذاران است؛ بنابراین این دو عامل رفتاری و سطح هورمون های موثر بر آن ها مورد بررسی قرار گرفت. هورمون های پژوهش شامل هورمون تستسترون، فری تستسترون، تی3، تی4، تی اس أکثر
هدف این پژوهش بررسی نقش هورمون ها در رفتارهای مالی است. ریسک پذیری و خوشبینی دو ویژگی رفتاری مدیران و سرمایه گذاران است؛ بنابراین این دو عامل رفتاری و سطح هورمون های موثر بر آن ها مورد بررسی قرار گرفت. هورمون های پژوهش شامل هورمون تستسترون، فری تستسترون، تی3، تی4، تی اس اچ و کورتیزول بود که توسط آزمایش خون در آزمایشگاه طبی اندازه-گیری شد. همچنین سن و جنسیت نیز دو متغیر دیگر پژوهش بودند. جامعه آماری شامل مدیران مالی شاغل در موسسات دولتی و بانک ها بود و جهت جمع آوری داده ها ی کیفی از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. تحلیل داده ها با نرم افزارRSM ،SPSS و لیزرل انجام شد. این پژوهش تجربی از لحاظ زمان مقطعی، از نظر داده ها کمی و به لحاظ هدف بنیادی-کاربردی است. نتایج نشان داد سطح هورمون ها، جنسیت و سن تاثیرات معناداری بر ریسک و خوشبینی دارند این یافته ها در راستای نتایج پژوهش های مالی عصبی می باشد.
تفاصيل المقالة
چکیده
در سال های اخیر سرمایه گذاران متوجه شدند که یک سری بینظمی هایی (اثرات تقویمی) در بازار سرمایه وجود دارد که می توان از طریق آن ها بازده اضافی کسب کرد. در ﺑﯽﻗﺎﻋﺪﮔﯽﻫﺎی ﺗﻘﻮﯾﻤﯽ، ﻋﺎﻣﻞ زﻣﺎن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺑﺎزار ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺛﺮ ﻣﯽﮔﺬارد. اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ اﺛﺮات را اﺛﺮات ﺗﻘﻮﯾﻤﯽ می نامند. از أکثر
چکیده
در سال های اخیر سرمایه گذاران متوجه شدند که یک سری بینظمی هایی (اثرات تقویمی) در بازار سرمایه وجود دارد که می توان از طریق آن ها بازده اضافی کسب کرد. در ﺑﯽﻗﺎﻋﺪﮔﯽﻫﺎی ﺗﻘﻮﯾﻤﯽ، ﻋﺎﻣﻞ زﻣﺎن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺑﺎزار ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺛﺮ ﻣﯽﮔﺬارد. اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ اﺛﺮات را اﺛﺮات ﺗﻘﻮﯾﻤﯽ می نامند. از اینرو، هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل اثر تقویمی ماه مبارک رمضان بر اهم ویژگی های بازار سرمایه است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش تحقیق، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید دانشگاهی حرفه حسابداری، تحلیلگران و خبرگان معامله گری در بازار سرمایه ایران است. در این تحقیق با استفاده از پیشینه پژوهش و مراجعه به هشت خبره و مصاحبه با آن ها، 6 شاخص به عنوان ویژگی های مهم بازار سرمایه که می تواند از اثر تقویمی ماه مبارک رمضان اثرپذیر باشد، شناسایی شد. سپس با استفاده از 14 پرسشنامه جهت تعیین روابط علی این شاخص ها، از خبرگان نظرخواهی شد. در نهایت، به منظور کاوش شبکه روابط علت و معلولی، تعیین میزان درجه تأثیرگذاری و تأثیرپذیری هریک از شاخص ها و اولویت بندی آن ها از تحلیل سلسله مراتبی فازی، رویکرد دیمتل فازی و تاپسیس فازی استفاده شد. بنابر نتایج بدست آمده، ریسک سرمایه با اهمیت ترین شاخص است. این نتیجه حاکی از آن است که این شاخص در ماه مبارک رمضان به شدت دستخوش تغییرات قرار می گیرد و توجه به آن ضروری است. سپس به ترتیب شاخص های حجم معاملات، ریسک غیرسیستماتیک، بازده سهم، ریسک نقدشوندگی و بتای تعدیل شده دارای اهمیت هستند. همچنین حجم معاملات به عنوان اثرگذارترین شاخص شناخته شد. لذا حجم معاملات بر سایر شاخص ها اثرگذاری بیشتری دارد. همچنین، ریسک غیرسیستماتیک به عنوان تأثیرپذیرترین شاخص شناسایی شد.
تفاصيل المقالة
درنظریه مالی- رفتاری،تجزیه و تحلیل تأثیر مؤلفههای روانشناسی سرمایهگذاران از جمله نگرش و رفتار آنهابرتصمیمگیریهای سرمایهگذاری میتواند منجربه توزیع عادلانه خدمت به فعالان بازار سرمایه شود. ایجاد چنین عدالتی مستلزم درک رفتارهای تصمیمگیری سرمایهگذاران است.در پژوهش أکثر
درنظریه مالی- رفتاری،تجزیه و تحلیل تأثیر مؤلفههای روانشناسی سرمایهگذاران از جمله نگرش و رفتار آنهابرتصمیمگیریهای سرمایهگذاری میتواند منجربه توزیع عادلانه خدمت به فعالان بازار سرمایه شود. ایجاد چنین عدالتی مستلزم درک رفتارهای تصمیمگیری سرمایهگذاران است.در پژوهش حاضر سعی بر آن شده تا چگونگی شکلگیری روند حجم معاملات در بازار سرمایه ایران که تحت تاثیر باورهای سرمایهگذاران شکل میگیرد، آشکار گرددو مدل جامع شکلگیری روند حجم معاملات مبتنی بر مؤلفههای روانشناسی سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار تهران تدوین گردد.دورة پژوهش از سال 1392 تا1396 و نمونة آماری متشکل از 138 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. مولفههای روانشناسی پژوهش شامل، منطقی بودن، خوشبینی،بدبینی سرمایهگذاران، زیانگریزی و مونتوم میباشند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که به ترتیب بین متغیرهای بدبینی، خوشبینی سرمایهگذاران با روند حجم معاملات رابطه منفی، مثبت معناداری وجود دارد؛ اما بین متغیرهای منطقی بودن سرمایهگذاران، زیانگریزی و مومنتوم با روند حجم معاملات رابطه معناداری وجود ندارد.به-عبارتی در مدل نهایی پژوهش دو مؤلفه بدبینی، خوشبینی سرمایهگذاران، تغییرات روند حجم معاملات در بازار بورس اوراق بهادار تهران را تبیین میکنند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications