-
المقاله
1 - مصورنمودن صورتهای مالی و بهبود درک استفاده کنندگان از سرمایه فکری در شرکتهاحسابداری مدیریت , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1396ارائه و انتقال مفاهیم در حسابداری بیشتر بر پایه اعداد و ارقام انجام میشود درحالیکه برای به دست آوردن و استخراج بعضی از مفاهیم مانند سرمایه فکری، باید محاسبات بیشتری انجام گردد. در این پژوهش سعی گردیده قدرت بیان دیداری بهعنوان یک ابزار شناختی و بهمنظور ارائه شفافتر أکثرارائه و انتقال مفاهیم در حسابداری بیشتر بر پایه اعداد و ارقام انجام میشود درحالیکه برای به دست آوردن و استخراج بعضی از مفاهیم مانند سرمایه فکری، باید محاسبات بیشتری انجام گردد. در این پژوهش سعی گردیده قدرت بیان دیداری بهعنوان یک ابزار شناختی و بهمنظور ارائه شفافتر مفاهیم سرمایه فکری ارائهشده در صورتهای مالی به کار گرفته شود . بدین منظور و برای طراحی تصاویر از دیدگاه داویسون[i] استفاده گردیده و تصاویر مربوطه به قسمتهای مرتبط در یادداشتهای همراه صورتهای مالی یک شرکت فرضی افزودهشده و سپس بهصورت آزمایشی در بین دانشجویان کارشناسی ارشد حسابداری در سال 1394 موردبررسی قرارگرفته است. اطلاعات مربوط با استفاده از روشهای تحلیل عاملی تأییدی و آزمونt تحلیلشده که کارایی بالای روش مورد استفاده در بهبود درک پاسخگویان از مفاهیم سرمایه فکری را نشان میدهد. [i]. Davison تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - بیش اعتمادی مدیر و بیش نمایی سودحسابداری مدیریت , العدد 4 , السنة 9 , پاییز 1395هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط میان بیش اعتمادی مدیران و بیش نمایی سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. دوره زمانی تحقیق از سال 1382 تا 1392 مورد بررسی قرار گرفت. مبانی نظری پژوهش از طریق مطالعات کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرض أکثرهدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط میان بیش اعتمادی مدیران و بیش نمایی سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. دوره زمانی تحقیق از سال 1382 تا 1392 مورد بررسی قرار گرفت. مبانی نظری پژوهش از طریق مطالعات کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها با استفاده از رگرسیون چند متغیره لاجستیک باینری انجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد هر چه بیش اعتمادی مدیران افزایش یابد، در آن صورت مدیریت سود از توع حداکثر سازی سود افزایش مییابد. هم چنین نتایج بیانگر آن است که رابطهای منفی و معنیدار بین نسبت بدهی و اندازه شرکت با مدیریت سود از نوع حداکثر سازی سود وجود دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - مقایسه جهت گیریهای اخلاقی در جامعه پزشکان و حسابرسانمدیریت فرهنگی , العدد 26 , السنة 8 , زمستان 1393مقدمه و هدف پژوهش: حسابداران رسمی در پارهای از مواقع در سازمانی به کار اشتغال دارند که ارزشهای آن سازمان با ارزشها و استانداردهای حرفه حسابداری در تضاد است.این حسابداران از یک طرف باید به سازمانی که در آن شاغل اند تعهد داشته باشند و از سوی دیگر به ارزش هاو ضوابط حرف أکثرمقدمه و هدف پژوهش: حسابداران رسمی در پارهای از مواقع در سازمانی به کار اشتغال دارند که ارزشهای آن سازمان با ارزشها و استانداردهای حرفه حسابداری در تضاد است.این حسابداران از یک طرف باید به سازمانی که در آن شاغل اند تعهد داشته باشند و از سوی دیگر به ارزش هاو ضوابط حرفهای متعهد باشند.ازاهداف مهم این مقاله،نخست بررسی جهت گیری اخلاقی و بررسی تعهد حرفهای پزشکان و حسابرسان،دوم مقایسه جهت گیریهای اخلاقی و تعهد حرفهای در دو جامعه پزشکان و حسابرسان و سوم اینکه جامعه حسابداران و حسابرسان و سازمان نظام پزشکی را از این رابطه آگاه نماید. روش پژوهش:جمع آوری اطلاعات با پرسش نامه تعهد حرفهای که توسط Suddaby و همکاران درسال 2009استفاده شده،و پرسش نامه موقعیت اخلاقی (EPQ) برای سنجش ایده ال گرایی و نسبی گرایی استفاده شده است.آزمون فرضیهها باآزمون مقایسه میانگین دو جامعه (آزمون T) انجام میشود. یافتهها: این مقاله جهت گیریهای اخلاقی در جامعه پزشکان و حسابرسان را بررسی نموده است.شواهد نشان میدهد جهت گیریهای ایده آل گرایی، نسبی گرایی و تعهد حرفهای یکسان است و تفاوت معنی داری ندارند.هم چنین شغل (حسابرسی و پزشکی) بر رفتار و اخلاق اخلاق افراد تأثیر گذار نیست. یعنی موضوع اخلاق و رفتار حرفهای تحت تأثیر ماهیت شغل نیست.پس میتوان استدلال نمود که بخشی از رعایت اخلاق ناشی از هنجارهای اجتماعی است. نتیجه گیری: نتایج تحقیق آگاهی سودمندی درباره وضعیت ارزشهای اخلاقی حاکم بر حرفه حسابداری و پزشکی در اختیار استفاده کنندگان قرار میدهد.وضعیت جهت گیری اخلاقی و تعهد حرفهای حرفه حسابرسی در بازار حسابرسی را نمایان میسازد و نشان میدهد که جامعه حسابداران رسمی با چه مسائلی در حوزه اخلاق روبرو است. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - اثر معیارهای نمایندگی بر توان رقابتی شرکتپژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , العدد 5 , السنة 9 , زمستان 1396این مقاله، با توجه به نقش تعیین کننده مدیران در موفقیت واحدهای تجاری، به بررسی اثر معیارهای نمایندگی بر توان رقابتی شرکتها در 113 شرکت در یک دوره پنج ساله می پردازد. معیارهای توان رقابتی: 1- یک منهای نسبت بهای تمام شده کالای فروش رفته به فروش 2- یک منهای نسبت دارایی ثا أکثراین مقاله، با توجه به نقش تعیین کننده مدیران در موفقیت واحدهای تجاری، به بررسی اثر معیارهای نمایندگی بر توان رقابتی شرکتها در 113 شرکت در یک دوره پنج ساله می پردازد. معیارهای توان رقابتی: 1- یک منهای نسبت بهای تمام شده کالای فروش رفته به فروش 2- یک منهای نسبت دارایی ثابت به مجموع داراییها 3- نسبت فروش شرکت به فروش صنعت؛ و معیارهای نمایندگی: 1- یک منهای نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام 2- نسبت درآمد فروش به مجموع داراییها 3- نسبت سود خالص به مجموع داراییها، میباشد که رابطه میان آنها به صورت مجزا و در نه مدل بررسی گردیدهاند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیهها از رگرسیون چندمتغیره استفاده گردیده است. نتایج نشان میدهد که در صورتی که توان رقابتی با معیار یک منهای نسبت بهای تمام شده کالای فروش رفته به فروش محاسبه میگردد، توان رقابتی با یک منهای نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام و نسبت درآمد فروش به مجموع دارایی دارای رابطه مثبت و معنی دار و با نسبت سود خالص به مجموع دارایی، دارای رابطه خاصی نمیباشد. در صورتی که توان رقابتی با معیار یک منهای نسبت دارایی ثابت به مجموع داراییها محاسبه شود، توان رقابتی با نسبت درآمد فروش به مجموع دارایی، دارای رابطه مثبت و معنیدار و با یک منهای نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام و سود خالص به مجموع دارایی، دارای رابطه خاصی نمیباشد و در صورتی که توان رقابتی با معیار نسبت فروش شرکت به فروش صنعت محاسبه شود، توان رقابتی با نسبت درآمد فروش به مجموع دارایی و یک منهای نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام و نسبت سود خالص به مجموع دارایی دارای رابطه مثبت و معنی دار میباشد. در مجموع با عنایت به اینکه از میان 9 مدل بررسی شده، در 6 مدل میان توان رقابتی و معیارهای نمایندگی رابطه معنادار وجود دارد، میتوان نتیجه گیری نمود که معیارهای نمایندگی بر توان رقابتی شرکتها مؤثر خواهند بود. In this paper, considering the decisive role of managers in the success of business units, we reviewed the effect of agency criteria on the competitive ability of companies in 113 companies over a five year period. Competitive Power Criteria: 1- Ratio of cost of goods sold to sale. 2 - The ratio of fixed assets to total assets. 3 - The ratio of sales of the company to the sale of industry. Agency criteria: 1- Debt to shreholder,s equity ratio 2- Sales income ratio to total assets 3- Net incom ratio to total assets. Relationship between them was tested separately by nine models. For analyzing information and testing hypotheses, multiple regressions have been used. Results showed if the competitive power with a minus of the cost price of the sold product is calculated for sale, it has a positive and significant relationship with competitive ability with a minus the ratio of debt to equity and the ratio of income to total assets. There is no particular relationship with a net profit to total assets ratio, and if competitive power is calculated with a minus the ratio of fixed assets to total assets, competitive power with the ratio of sales revenue to total assets has a positive and significant relationship and There is no particular relationship with a minus the ratio of debt to equity and net profit to the total equity. If competitive power is calculated by the ratio of the company's sales to the sales of the industry, competitive power with a ratio of sales revenue to total assets and one minus the ratio of debt to equity and the ratio of net profit to total assets has a positive and significant relationship. In total, in 6 models of 9 models, there is a significant relationship between competitive ability and representation criteria, it can be concluded that agency criteria are effective on the competitive ability of companies. The results of this research can help identify the factors affecting the competitive ability of companies. Keywords: Competitive Ability, Representative Criteria تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - محتوای ارزشی سود تقسیم شده در شرکت هاپژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , العدد 1 , السنة 9 , بهار 1396محتوای ارزشی به توانایی ارقام حسابداری در پیش بینی بازده و قیمت سهام شرکتها گفته میشود. هدف این پژوهش بررسی محتوای ارزشی سود تقسیم شده بر ارزش سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. نمونه آماری این پژوهش شامل 228 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق ب أکثرمحتوای ارزشی به توانایی ارقام حسابداری در پیش بینی بازده و قیمت سهام شرکتها گفته میشود. هدف این پژوهش بررسی محتوای ارزشی سود تقسیم شده بر ارزش سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. نمونه آماری این پژوهش شامل 228 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. روش آماری مورد استفاده جهت آزمون فرضیههای پژوهش، روش دادههای مقطعی بوده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سود تقسیمی در ایران دارای محتوای ارزشی است و برای سهامداران محتوای اطلاعاتی ایجاد میکند. Valuable content is the ability of accounting numbers in predicting return and stock price of firms. The aim of this study was to investigate the valuable content of dividend earning on stock value of accepted companies in the stock exchange of Tehran. The study sample consisted of 228 companies accepted in Tehran Stock Exchange. The statistical method for testing the research hypothesis is the "cross-sectional data". The findings of research suggest that dividend earning in Iran include valuable content and create informative content shareholders. تفاصيل المقالة