مصورنمودن صورتهای مالی و بهبود درک استفاده کنندگان از سرمایه فکری در شرکتها
الموضوعات : حسابداری مدیریتنسیم شاه مرادی 1 , هاشم نیکومرام 2 , بهمن بنی مهد 3 , فریدون رهنمای رودپشتی 4
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - استاد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
3 - دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد کرج، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد
4 - استاد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: مصور نمودن صورتهای مالی, درک استفادهکنندگان, سرمایه فکری شرکتها,
ملخص المقالة :
ارائه و انتقال مفاهیم در حسابداری بیشتر بر پایه اعداد و ارقام انجام میشود درحالیکه برای به دست آوردن و استخراج بعضی از مفاهیم مانند سرمایه فکری، باید محاسبات بیشتری انجام گردد. در این پژوهش سعی گردیده قدرت بیان دیداری بهعنوان یک ابزار شناختی و بهمنظور ارائه شفافتر مفاهیم سرمایه فکری ارائهشده در صورتهای مالی به کار گرفته شود . بدین منظور و برای طراحی تصاویر از دیدگاه داویسون[i] استفاده گردیده و تصاویر مربوطه به قسمتهای مرتبط در یادداشتهای همراه صورتهای مالی یک شرکت فرضی افزودهشده و سپس بهصورت آزمایشی در بین دانشجویان کارشناسی ارشد حسابداری در سال 1394 موردبررسی قرارگرفته است. اطلاعات مربوط با استفاده از روشهای تحلیل عاملی تأییدی و آزمونt تحلیلشده که کارایی بالای روش مورد استفاده در بهبود درک پاسخگویان از مفاهیم سرمایه فکری را نشان میدهد. [i]. Davison
* درودی، فریبرز (1386). مصورسازی اطلاعات. تهران : فصلنامه کتاب.
* رهنمای رودپشتی، فریدون ؛ نیکومرام، هاشم و علیاکبر نونهال نهر (1391). ارزیابی تأثیر رویکردهای قضاوتی و شناختی زبان در گزارشهای توضیحی حسابداری، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 19، شماره 2, صص 72-47.
* ستایش، محمد حسین ؛ جمالیان پور، مظفرو زینب جمالی (1390). ارائه مدلی برای افزایش قابلیت فهم اطلاعات مندرج در صورت های مالی با استفاده از هنرهای تجسمی، مجموعه مقالات نهمین همایش سراسری حسابداری ایران، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
* علامه، سیدمحسن و علی شیخ ابومسعودی (1394). بررسی تأثیر سرمایه فکری با نقش میانجی مدیریت دانش و سرمایه فرهنگی بر عملکرد سازمان (مورد مطالعه: شرکت گاز استان اصفهان)، حسابداری مدیریت، دوره8، شماره24، صص73-87.
* نمازی، محمد؛ فروغی، داریوش وسعید فرزادی (1393). بدهی های فکری: مفهومی نوین در تقابل با سرمایه های فکری، حسابداری مدیریت، دوره7، شماره23، صص 15-30.
* نمامیان، فرشید؛ قلی زاده، حسن وفاطمه باقری (1390). سرمایه فکری و روشهای اندازهگیری آن، دومین کنفرانس مدیریت اجرایی، تهران ، صص20-28.
* نیکومرام، هاشم؛ رهنمای رودپشتی، فریدون و هدی همتی (1392). مقایسه عملکرد پرتفوی انتخابی بر اساس مدل های حسابداری سرمایه فکری با استفاده از مدل تحلیل شبکه با مدل های سنتی و نوین شبکه، حسابداری مدیریت، دوره 6، شماره 19، صص 79-100.
* نیکو مرام، هاشم وبهمن بنی مهد (1392). تئوری حسابداری ( مقدمهای بر تئوریهای توصیفی) ، تهران :دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
* Alousque, I. (2015). Determining the rhetorical nature of visuals in advertising, Social and behavioral sciences, Vol. 173, pp: 234-240.
* Barthes, R. (1982). Rhétorique de l’image. In L’obvie et l’obtus (pp. 25–42). Paris: Le Seuil (Barthes (1977). Rhetoric of the image, In Image, music, text (S. Heath, Trans.) (pp. 32–51). London: FontanaPress.
* Beattie, V. A.؛ Roslender, R. & Smith, S.J. (2012). Balancing on a tightrope: Relational capital, value creation and disclosure, Paper presented at the 8th interdisciplinary workshop on ‘‘intangibles, intellectual capital & extra-financial information’’, Grenoble, France.
* Bowe, H. & Martin, K. (2007). Communication across cultures, Mutual a understanding in a global world. Cambridge: Cambridge University Press.
* Campbell, R. & Rahman, M. (2010). A longitudinal examination of intellectual capital reporting in Marks & Spencer annual reports1978–2008, The British Accounting Review ,Vol. 42, pp: 56–70.
* Chen, J. ؛ Zhu, Z. & Xie, H.y. (2004). Measuring intrllectual capital: a new model and empirical study, Journal of Intellectual Capital, Vol. 5, pp: 195- 212.
* Chen, C. ؛ liu, T. & Chu , M . (2014). Intellectual capital and new product development, journal of engineering and technology management, Vol. 33, pp: 154-173.
* Corcoles, R. & Ponce, A. (2013). Cost-benefit analysis of intellectual capital disclosure: University stakeholders, Spanish Accounting Review.
* Davison, J. (2011). Barthesian perspectives on accounting communication and visual images of professional accountancy, Accounting, Auditing & Accountability Journal, Vol. 24(2), pp: 250-283.
* Davison, J. (2014).Visual rhetoric and the case of intellectual capital, Accounting, Organizations and Society, Vol. 39, pp: 20-37.
* Hales, J.؛ Jason, K. & Venkataraman, S. (2011). Who believes the hype? An experimental examination of how language affects investor judgments. Journal of Accounting Research, 40(1), pp: 223-255.
* Hammond, K.R. (1971).Computer graphics as an aid to learning, science, Vol. 17, pp: 903-908.
* Hoffman, P.J. ؛Earle ,T.C. &Slovic, P. (1981). Multi-dimensional functional learning (MFL) and some new conceptions of feedback, Organizational behavior and Human performance, Vol. 27, pp: 75-102.
* Moriarity, S. (1979). Communicating financial information through multidimensional graphics, Journal of Accounting Research, pp: 205–224.
* Mouritsen, J. ؛ Larsen, H. T. &Bukh, P. N. D. (2001). Intellectual capital and the ‘capable firm’: Narrating, visualising and numbering for managing knowledge, Accounting, Organizations and Society, Vol. 26, pp: 735–762.
* Paivio, A. & Csapo, K. (1973). Picture superiority in free Recall: Imagery or dual coding? , Cognitive Psychology, Vol. 5, pp: 176-206.
* Rooney, J. & Dumay, J. (2015). Intellectual capital, calculability and qualculation, The British Accounting Review, pp: 1-16.
* Seding, K. (2003). Application of information visualization techniques to the design of a mathematical mindtool: a usability study Information, Visualization Houndmills, Vol.2 (3), pp: 142.
* Thayer, J. (2011). Determinants of investors' information acquisition: Credibility and Confirmation, The Accounting Review, 86(1), pp: 1-21.
* Riley, TJ. (2011). An investigation into manager's language use in earnings press releases. Accounting Ph.D. Dissertation, University of Massachusetts Amherst, Isenberg school of Management.
* Umanath, N. S. & Vessey, I. (1994). Multiattribute data presentation and human judgment: A cognitive fit perspective, Decision Sciences, Vol. 25(5), pp: 795–824.
* Vessey, I. (1991). Cognitive fit: A theory-based analysis of the graphs versus tables' literature, Decision Sciences, Vol.22, pp: 219-240.
_||_