فهرس المقالات داریوش فروغی


  • المقاله

    1 - بدهی های فکری: مفهومی نوین در تقابل با سرمایه های فکری
    حسابداری مدیریت , العدد 5 , السنة 7 , زمستان 1393
    در عصر فرا رقابتی امروز، سازمانها با محیطی روبرو هستند که مشخصه آن افزایش پیچیدگی، جهانی شدن وپویایی است. از آنجا که سازمانها برای استمرار و استقرار خود با چالشهای نوینی مواجه هستند، برون رفت ازاین چالشها مستلزم توجه بیشتر به توسعه و تقویت مهارتها و تواناییهای درونی است أکثر
    در عصر فرا رقابتی امروز، سازمانها با محیطی روبرو هستند که مشخصه آن افزایش پیچیدگی، جهانی شدن وپویایی است. از آنجا که سازمانها برای استمرار و استقرار خود با چالشهای نوینی مواجه هستند، برون رفت ازاین چالشها مستلزم توجه بیشتر به توسعه و تقویت مهارتها و تواناییهای درونی است که این کار از طریق مبانیدانش سازمانی و سرمایه فکری صورت میگیرد و سازمانها از آنها برای رسیدن به عملکرد بهتر در دنیای کسب وکار استفاده میکنند. دانش و سرمایه فکری نیز به عنوان استراتژیهای پایدار برای حصول و نگهداری مزیت رقابتیسازمانها تشخیص داده شده است. با این وجود بررسیهای اخیر حاکی از وجود پتانسیلهای مخربی در درونسرمایههای فکری سازمان و ارزش ایجاد شده توسط آن به نام "بدهیهای فکری" است. هدف از انجام اینپژوهش بررسی مفهومی نوین به نام بدهیهای فکری ) ILs ( در نقطه مقابل سرمایههای فکری است. بنابر این، اینپژوهش از نوع توصیفی بوده و به دنبال ارائه چارچوبی نظاممند درباره مبحث بدهیهای فکری است. در اینچارچوب به تعریف، نحوه شناسایی و اندازهگیری مفهوم بدهیهای فکری پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاضرنشان میدهد که بدهیهای فکری پتانسیلهای بالقوه درون سرمایههای فکری است که موجب تخریب ارزش ایجادشده توسط سرمایههای فکری میشود. همچنین وجود این نوع از بدهیها در درون سازمان، کاهش ارزش شرکتو افزایش احتمال بروز ورشکستگی مالی شرکت ها را به دنبال دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - سنجش اقلام تعهدی از طریق گزارشهای متنی با استفاده از تکنیک رگرسیون بردار پشتیبان و رویکرد مبتنی بر لغتنامه
    حسابداری مدیریت , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1399
    هدف این پژوهش سنجش اقلام تعهدی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، از طریق‌ گزارش‌‌های کیفی ‌و ناساختاریافته، با استفاده از تکنیک های متن کاوی است. جامعه آماری پژوهش، شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه مورد مطالعه شامل 205 شرکت در بازه أکثر
    هدف این پژوهش سنجش اقلام تعهدی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، از طریق‌ گزارش‌‌های کیفی ‌و ناساختاریافته، با استفاده از تکنیک های متن کاوی است. جامعه آماری پژوهش، شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه مورد مطالعه شامل 205 شرکت در بازه‌ زمانی هفت ساله 1390 تا 1396 است. تکنیک آماری مورداستفاده جهت آزمون فرضیه‌ها، رگرسیون‌ چندمتغیره از نوع داده های ترکیبی با استفاده از نرم‌افزار آماری استتا است. اندازه گیری اقلام تعهدی متنی از طریق گزارش هیات مدیره به مجمع شرکت با استفاده از دو تکنیک رگرسیون بردار پشتیبان و روش مبتنی ‌بر لغت‌نامه ‌در نرم‌افزار پایتون انجام گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که 6/19درصد از تغییرات اقلام ‌تعهدی ‌واقعی(اقلام ‌تعهدی‌ سطح‌ شرکت) توسط ‌اقلام ‌تعهدی ‌متنی ‌قابل ‌تبیین است. همچنین اقلام ‌تعهدی لغت نامه‌ای(برآورد شده بر اساس فرهنگ واژگان) قادر به تبیین 3/15درصد از تغییرات اقلام تعهدی واقعی هستند؛ درنتیجه اقلام تعهدی متنی دارای قدرت تفسیری بیشتری نسبت به اقلام تعهدی لغت نامه‌ای جهت ‌توصیف ‌اقلام ‌تعهدی ‌واقعی ‌در شرکت است. درصورتی‌که در یک مدل، اقلام تعهدی ‌متنی ‌و لغت‌نامه‌ای همزمان به کار گرفته شوند، قادر به تبیین 53درصد از تغییرات اقلام تعهدی واقعی هستند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی نقش استفاده از مفهوم طبقه‌بندی در ایجاد ارتباط بین همگرایی و روند حرکت سهام در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران
    مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , العدد 2 , السنة 8 , تابستان 1396
    هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه بین همگرایی و روند حرکت سهام در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1384 الی 1393 است. بدین منظور ابتدا با پیروی از رویکرد ارائه‌شده در پژوهش واهال ویاووز (2013) طبقات تشکیل و همگرایی هر شرکت با طبقه خویش محاسبه شد أکثر
    هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه بین همگرایی و روند حرکت سهام در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1384 الی 1393 است. بدین منظور ابتدا با پیروی از رویکرد ارائه‌شده در پژوهش واهال ویاووز (2013) طبقات تشکیل و همگرایی هر شرکت با طبقه خویش محاسبه شد و ضمن به‌کارگیری رویکرد جیگادیش و تیتمن (1973) برای معین نمودن پرتفوی شرکت‌های برنده و بازنده، به بررسی ارتباط بین همگرایی و روند حرکت سهام در این شرکت‌ها پرداخته شد. نتایج نشان می‌دهد بین همگرایی و میانگین بازده 6،3 و 12 ماه گذشته، در شرکت‌های برنده با همگرایی بالا و شرکت‌های بازنده با همگرایی پایین رابطه معناداری وجود دارد. در شرکت‌های برنده با همگرایی بالا با افزایش بازه زمانی بازده گذشته، میزان تأثیر همگرایی بر بازده گذشته افزایش می‌یابد. همچنین در شرکت‌های بازنده با همگرایی پایین با افزایش بازه زمانی بازده گذشته، میزان تأثیر همگرایی بر بازده گذشته کاهش می‌یابد. تفاصيل المقالة