فهرس المقالات ماندانا صنیعی


  • المقاله

    1 - رسانه‌ و توسعه فرهنگی مورد مطالعه: نقش رادیو در توسعه فرهنگی شهروندان تهرانی از دیدگاه آنان
    مطالعات جامعه شناسی , العدد 2 , السنة 16 , تابستان 1402
    پژوهش حاضر باهدف بررسی و تحلیل نقش رادیویی در توسعه فرهنگی شهروندان تهرانی طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بوده و مقاله حاضر بر بخش کمی پژوهش متمرکز است. در بخش بررسی‌ های آماری از نظرات 384 نفر از شهروندان تهرانی بالای 18 سال بهره گرفته شد. ابز أکثر
    پژوهش حاضر باهدف بررسی و تحلیل نقش رادیویی در توسعه فرهنگی شهروندان تهرانی طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بوده و مقاله حاضر بر بخش کمی پژوهش متمرکز است. در بخش بررسی‌ های آماری از نظرات 384 نفر از شهروندان تهرانی بالای 18 سال بهره گرفته شد. ابزار اندازه‌ گیری در پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از روایی صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرون باخ مورد تأیید قرار گرفت. در این پژوهش، 9 شاخص از طریق روش کیفی استخراج شد که عبارتند از: نگرش، گرایش، منش، مصرف فرهنگی، امنیت شخصی شهروندان، فرآورده، ارتباطات، دستاورد و نیروی انسانی. جهت تجزیه‌وتحلیل و رتبه‌بندی عوامل شناسایی‌شده از تکنیک AHP استفاده شد. نتایج نشان دادکه: اولویت مسئولیت‌ پذیری و پاسخگویی بر وجدان کاری و انضباط اجتماعی، اولویت خانواده‌ مداری بر اخلاق دین‌ مداری، مهم‌ترین بایدهای نمونه موردمطالعه در ساخت برنامه‌های رادیو برای نقش موثر در توسعه فرهنگی بوده است. در صورتی که خوداتکایی بر خانواده مداری، تکثر برنامه‌های استانی و برون‌استانی برساخت برنامه به زبان‌های گوناگون و عرق ملی و وطن‌پرستی بر عدالت‌خواهی و حق‌طلبی، در ساخت برنامه‌های تلویزیون، اولویت کمتری از نگاه شهروندان مورد مطالعه داشته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تحلیل فرایند انعکاس اخبار مدیریت پسماند در روزنامه همشهری
    فرهنگ ارتباطات , العدد 2 , السنة 4 , تابستان 1393
    یکی از مهمترین اهداف مدیریت پسماند، برنامه‌ریزی در جهت ایجاد بسترهای فرهنگی و اجتماعی مناسب و مورد نیاز در جامعه شهری تهران از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی جهت بالا بردن سطح دانش، با استفاده از ظرفیت رسانه‌های جمعی، تبلیغات محیطی، مشارکت عمومی شهروندان و نهادهای مدنی تخصصی أکثر
    یکی از مهمترین اهداف مدیریت پسماند، برنامه‌ریزی در جهت ایجاد بسترهای فرهنگی و اجتماعی مناسب و مورد نیاز در جامعه شهری تهران از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی جهت بالا بردن سطح دانش، با استفاده از ظرفیت رسانه‌های جمعی، تبلیغات محیطی، مشارکت عمومی شهروندان و نهادهای مدنی تخصصی به ویژه شورایاری‌های محلات است. روزنامه همشهری بیش از دیگر رسانه ها در جهت مدیریت پسماند فعالیت دارد. هدف از پژوهش بررسی محتوای روزنامه همشهری در انعکاس اهداف مدیریت پسماند است. روشی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته روش تحلیل محتوا می باشد و به روش نمونه گیری تمام شمار، انتخاب و موضوعات و مسایل مرتبط با اهداف مدیریت پسماند، مورد بررسی قرار گرفته اند. جامعه آماری این تحقیق کلیه مطالب مرتبط با اهداف مدیریت پسماند روزنامه همشهری است. نتایج تحقیق بیانگر این است که روزنامه همشهری جهت انعکاس اهداف مدیریت پسماند؛ 7/43 درصد از مطالب خود را به امر فرهنگ سازی 9/9 درصد را کاهش تولید پسماند ؛9/9 درصد در جهت تفکیک پسماند در مبدا تولید،31 درصد را در امر خصوصی سازی؛ 8/2 درصد را به موضوعات مرتبط با برنامه ریزی مناسب، 8/2 درصد را به مطالب مدیریت در امر ماشین آلات اختصاص داده است. مطالب مربوط به آموزش با فراوانی22 درصد مطالب و خدمات مربوط به خصوصی سازی با فراوانی22 درصد بیشترین فراوانی را در توزیع مطالب درجه دوم اهداف مدیریت پسماند به خود اختصاص داده بودند. تفاصيل المقالة