تحلیل فرایند انعکاس اخبار مدیریت پسماند در روزنامه همشهری
الموضوعات : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )ماندانا صنیعی 1 , علی جانمحمدی 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
2 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات
الکلمات المفتاحية: تحلیل محتوا, مدیریت پسماند, تحلیل فرایند, روزنامه همشهری,
ملخص المقالة :
یکی از مهمترین اهداف مدیریت پسماند، برنامهریزی در جهت ایجاد بسترهای فرهنگی و اجتماعی مناسب و مورد نیاز در جامعه شهری تهران از طریق آموزش و اطلاعرسانی جهت بالا بردن سطح دانش، با استفاده از ظرفیت رسانههای جمعی، تبلیغات محیطی، مشارکت عمومی شهروندان و نهادهای مدنی تخصصی به ویژه شورایاریهای محلات است. روزنامه همشهری بیش از دیگر رسانه ها در جهت مدیریت پسماند فعالیت دارد. هدف از پژوهش بررسی محتوای روزنامه همشهری در انعکاس اهداف مدیریت پسماند است. روشی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته روش تحلیل محتوا می باشد و به روش نمونه گیری تمام شمار، انتخاب و موضوعات و مسایل مرتبط با اهداف مدیریت پسماند، مورد بررسی قرار گرفته اند. جامعه آماری این تحقیق کلیه مطالب مرتبط با اهداف مدیریت پسماند روزنامه همشهری است. نتایج تحقیق بیانگر این است که روزنامه همشهری جهت انعکاس اهداف مدیریت پسماند؛ 7/43 درصد از مطالب خود را به امر فرهنگ سازی 9/9 درصد را کاهش تولید پسماند ؛9/9 درصد در جهت تفکیک پسماند در مبدا تولید،31 درصد را در امر خصوصی سازی؛ 8/2 درصد را به موضوعات مرتبط با برنامه ریزی مناسب، 8/2 درصد را به مطالب مدیریت در امر ماشین آلات اختصاص داده است. مطالب مربوط به آموزش با فراوانی22 درصد مطالب و خدمات مربوط به خصوصی سازی با فراوانی22 درصد بیشترین فراوانی را در توزیع مطالب درجه دوم اهداف مدیریت پسماند به خود اختصاص داده بودند.