-
المقاله
1 - طراحی مدل هوشمند ترکیبی جهت پیشبینی نقاط طلایی قیمت سهامدانش سرمایهگذاری , العدد 1 , السنة 8 , بهار 1398هدف از این پژوهش ارائه یک مدل هوشمند جهت پیشبینی نقاط طلایی در نمودار قیمت سهام ،به عنوان یک سیستم پشتیبان تصمیم میباشد.جهت انجام این پژوهش از دادههای صنعت خودرو، و ساخت قطعات طی سال 1380 تا 1395 استفادهشده است.در این پژوهش ابتدا نتایج حاصل از بهکارگیری مدل های مخت أکثرهدف از این پژوهش ارائه یک مدل هوشمند جهت پیشبینی نقاط طلایی در نمودار قیمت سهام ،به عنوان یک سیستم پشتیبان تصمیم میباشد.جهت انجام این پژوهش از دادههای صنعت خودرو، و ساخت قطعات طی سال 1380 تا 1395 استفادهشده است.در این پژوهش ابتدا نتایج حاصل از بهکارگیری مدل های مختلف پیشبینی مبتنی بر دادهکاوی مقایسه قرار گرفت،در مرحله بعد متغیرهای پژوهش به وسیله الگوریتم ژنتیک بهینهسازی شد و مجددا مدلسازی انجام پذیرفت.نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که نقاط طلایی با دقت قابل قبول پیشبینی پذیرند و بهینهسازی در همه مدل ها باعث افزایش دقت پیشبینینمیگردد اما خطای فاحش را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - حل مساله تبادل زمان ـ هزینه ـ کیفیت پروژهها در حالت احتمالی با در نظرگرفتن راه حل های ممکنمدیریت صنعتی , العدد 2 , السنة 17 , تابستان 2022مدیران پروژه همواره به دنبال اتخاذ تصمیماتی هستند که بتوانند پروژههای خود را در کوتاهترین زمان ممکن، با کمترین هزینه و با کیفیتی بالا به انجام برسانند. لیکن باید توجه داشت که در مسائل واقعی با شرایطی مواجه میشویم که پیشبینیهای ما تحت تاثیر سایر عوامل از آنچه در عمل أکثرمدیران پروژه همواره به دنبال اتخاذ تصمیماتی هستند که بتوانند پروژههای خود را در کوتاهترین زمان ممکن، با کمترین هزینه و با کیفیتی بالا به انجام برسانند. لیکن باید توجه داشت که در مسائل واقعی با شرایطی مواجه میشویم که پیشبینیهای ما تحت تاثیر سایر عوامل از آنچه در عمل اتفاق میافتد فاصله میگیرد در چنین شرایطی عملاً برخی یا تمامی پارامترهای مرتبط با یک مساله مورد بررسی به وسیله متغیرهایی بیان میشوند که به صورت قطعی تعریف نشدهاند. از این رو در نظر گرفتن اثر پارامترهای تصادفی در حل مساله تبادل زمان ـ هزینه ـ کیفیت دارای اهمیت بسیار زیادی میباشد. در این مقاله سعی داریم تا مدل مساله تبادل زمان ـ هزینه ـ کیفیت ارائه شده را در حالت تصادفی مورد توجه قرار دهیم. به این منظور برخی از پارامترهای مدل مورد اشاره را به صورت تصادفی فرض میکنیم. سپس به منظور حل مدل تصادفی از رویکرد برنامهریزی مقید شده تصادفی استفاده خواهیم کرد. به هنگام مواجهه با توابع هدف چندگانه از میان روشهای بهینهسازی مسائل چندهدفه به روش برنامهریزی آرمانی خواهیم پرداخت و در نهایت مدل برنامهریزی آرمانی مقید شده تصادفی را ارائه خواهیم نمود. معدل برنامه ریزی قطعی مدل ارائه شده ارائه میشود و در نهایت با استفاده از نرم افزار گمز و با یک مثال عددی، مدل ارائه شده حل و نتایج حاصل از آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - A Three-Echelon Multi-Objective Multi-Period Multi-Product Supply Chain Network Design Problem: A Goal Programming ApproachJournal of Optimization in Industrial Engineering , العدد 21 , السنة 10 , بهار 2017In this paper, a multi-objective multi-period multi-product supply chain network design problem is introduced. This problem is modeled using a multi-objective mixed integer mathematical programming. The objectives are maximizing the total profit of logistics, maximizing أکثرIn this paper, a multi-objective multi-period multi-product supply chain network design problem is introduced. This problem is modeled using a multi-objective mixed integer mathematical programming. The objectives are maximizing the total profit of logistics, maximizing service level, and minimizing inconsistency of operations. Several sets of constraints are considered to handle the real situations of three-echelon supply chains. As the optimum value of conflictive objective functions of the proposed model cannot be met concurrently, so a goal programming approach is used. An illustrative numerical example is provided to show the mechanism of proposed model and the solution procedure. In a numerical example, 1 manufacture, 2 warehouses, 2 distribution centers (DCs), and 2 types of final products are considered in a planning horizon consists of 3 time periods. Products are shipped from the manufacturer to warehouses and then are shipped from the two warehouses to two distribution centers. The distribution centers are the point from which the product are shipped to final consumers. The Model is coded using GAMS software on a Core i7 CPU, using 8GB of RAM with MS-Windows 8.0. The optimum design of supply chain, inventory level for warehouses and distributors, and amount of shipments between echelons are determined. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - Planning for Medical Emergency Transportation Vehicles during Natural DisastersJournal of Optimization in Industrial Engineering , العدد 28 , السنة 13 , پاییز 2020One of the main critical steps that should be taken during natural disasters is the assignment and distribution of resources among affected people. In such situations, this can save many lives. Determining the demands for critical items (i.e., the number of injured peop أکثرOne of the main critical steps that should be taken during natural disasters is the assignment and distribution of resources among affected people. In such situations, this can save many lives. Determining the demands for critical items (i.e., the number of injured people) is very important. Accordingly, a number of casualties and injured people have to be known during a disaster. Obtaining an acceptable estimation of the number of casualties adds to the complexity of the problem. In this paper, a location-routing problem is discussed for urgent therapeutic services during disasters. The problem is formulated as a bi-objective Mixed-Integer Linear Programming (MILP) model. The objectives are to concurrently minimize the time of offering relief items to the affected people and minimize the total costs. The costs include those related to locations and transportation means (e.g., ambulances and helicopters) that are used to carry medical personnel and patients. To address the bi-objectiveness and verify the efficiency and applicability of the proposed model, the ε-constraint method is employed to solve several randomly-generated problems with CLEPX solver in GAMS. The obtained results include the objective functions, the number of the required facility, and the trade-offs between objectives. Then, the parameter of demands (i.e., number of casualties), which has the most important role, is examined using a sensitivity analysis and the managerial insights are discussed. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - A New School Bus Routing Problem Considering Gender Separation, Special Students and Mix Loading: A Genetic Algorithm ApproachJournal of Optimization in Industrial Engineering , العدد 31 , السنة 14 , پاییز 2021In developing countries, whereas the urban bus network is a major part of public transportation system, it is necessary to try to find the best design and routing for bus network. Optimum design of school bus routes is very important. Non-optimal solutions for this prob أکثرIn developing countries, whereas the urban bus network is a major part of public transportation system, it is necessary to try to find the best design and routing for bus network. Optimum design of school bus routes is very important. Non-optimal solutions for this problem may increase traveling time, fuel consumption, and depreciation rate of the fleet. A new bus routing problem is presented in this study. A multi-objective mixed integer model is proposed to handle the associated problem. Minimization of transportation cost as well as traveling time is the main objectives. The main contributions of this paper are considering gender separation as well as mixed-loading properties in the school bus routing problem. Moreover, special and handicapped students are considered in this problem. The proposed model is applied in a real case study including 4 schools in Tehran. The results indicate the efficiency of the proposed model in comparison with the existing system. This comparison shows that the students’ travelling time is reduced by 28% for Peyvand middle smart school, 24% for Tehran international school, 13% for Hemmat School and 21% for Nikan High school. A customized Genetic Algorithm (GA) is proposed to solve the model. Penalty functions are used to handle the several constraints of the problem in Genetic Algorithm. The results justify the applicability and efficacy of the both proposed model and solution approach. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - A Dynamic Network Data Envelopment Analysis Model to Calculate the Efficiency of Wheat Farms سیستم های پویای کاربردی و کنترل , العدد 1 , السنة 6 , بهار 2023Wheat is a strategic crop; the prosperity of production improves any country's economy. In recent years, Iran has faced a significant decrease in wheat production, so it is important to conduct a study in this sector and provide a suitable solution to improve the concer أکثرWheat is a strategic crop; the prosperity of production improves any country's economy. In recent years, Iran has faced a significant decrease in wheat production, so it is important to conduct a study in this sector and provide a suitable solution to improve the concerns. A dynamic network model is presented to calculate efficiency for agricultural farmlands over 6 years. This model considers the every-other-year farming method, indirect input part of that is used in one year and the rest in the following years, and the complex relations of wheat production. Finally, to prove the applicability of the presented model, a case study of wheat fields in the northwest of Iran has been selected, and the desired model has been implemented. The results show Zanjanrod performs at the highest efficiency level, followed by Takestan. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - A Multi-Period Berth Allocation-Scheduling Model with Different Terminals and Irregular Layouts Under UncertaintyJournal of Industrial Engineering International , العدد 5 , السنة 17 , پاییز 2021As global trade flourishes, terminals endeavor to get higher income while adapting to an expanded intricacy concerning terminal administration tasks. Perhaps the most common issues such terminals encounter is the Berth Allocation Problem (BAP), which involves allotting أکثرAs global trade flourishes, terminals endeavor to get higher income while adapting to an expanded intricacy concerning terminal administration tasks. Perhaps the most common issues such terminals encounter is the Berth Allocation Problem (BAP), which involves allotting vessels to a bunch of berths and time allotments while at the same time limiting goals, for example, total stay time or total assignment cost. Complex formats of actual terminals present spatial constraints that restrict the mooring and departure of vessels. In spite of the fact that significant research has been carried out with regard to the BAP, these real-world limitations have not been considered in an overall manner. In this paper, a stochastic Multi-Period Berth Allocation-Scheduling Problem in Different Terminals with Irregular Layouts (SBAP) considering multi-Period modes, generalized precedence relations are developed. To solve the (SBAP), a solution approach based on Stochastic Chance Constraint Programming (SCCP) and a solution approach based on Two-Stage Stochastic Linear Programming with Recourse (TSSLPR) is proposed. A mathematical model is solved to show the applicability of the suggested model and solution approach. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - اقتصادی سازی و واگذاری طرحهای ناتمام عمرانی؛ رهیافتی برای ایرانرهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , العدد 1 , السنة 2 , بهار 1401حجم عظیم طرح های نیمه تمام یکی از واقعیت های مدیریت بخش عمومی در حال حاضر در کشور است. از یک سو اتمام این طرح ها نیازمند حجم منابع عظیمی است که تجهیز آن خارج از توان دولت است و از سوی دیگر تعدادی از این طرح ها در حوزه هایی است که امکان واگذاری آن ها وجود ندارد. نمایندگا أکثرحجم عظیم طرح های نیمه تمام یکی از واقعیت های مدیریت بخش عمومی در حال حاضر در کشور است. از یک سو اتمام این طرح ها نیازمند حجم منابع عظیمی است که تجهیز آن خارج از توان دولت است و از سوی دیگر تعدادی از این طرح ها در حوزه هایی است که امکان واگذاری آن ها وجود ندارد. نمایندگان مجلس تصویب لایحه مشارکت عمومی و خصوصی را راه حل طرح های نیمه تمام می دانند. این تحقیق که به روش کیفی انجام شده تلاش دارد با تحلیل نظرات خبرگان به دو سوال پاسخ دهد: اول آیا همه طرح های نیمه تمام را می توان واگذار کرد و دوم روش های اقتصادی سازی طرح ها برای واگذاری چیست؟ متن مصاحبه ها بوسیله نرم افزار کدگذاری باز شده است. نتایج تحلیل: در هر راه حلی توجه به شرایط زمینه ای (طبقه بندی طرح های ناتمام ، اقتصادی سازی آنها و...)، شرایط علی(کنترل تصویب طرح ها)، شرایط مداخله ای(عدم استفاده از ظرفیت های قوانین واگذاری ، عدم ورود سازمان خصوصی سازی و..)، راهبردها (تدوین پیش نیاز های حقوقی ،تهیه آیین نامه ها و... ) پیامد (ایجاد انگیزه برای مدیران طرح ها از طریق ایجاد روش بازگشت منابع صرفه جویی شده و...)ضرورت دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - Technology Selection, Flare Gas Recovery, Environmental Hazards, Fault Tree Analysis, Fuzzy InferenceJournal of Mechanical Research and Application , العدد 5 , السنة 10 , تابستان 2020Burning of substandard gases in refineries causes environmental pollution with nitrogen and sulfur compounds and greenhouse gases and unburned hydrocarbons and is associated with thermal energy losses. Environmental protection and commitment to global treaties has led t أکثرBurning of substandard gases in refineries causes environmental pollution with nitrogen and sulfur compounds and greenhouse gases and unburned hydrocarbons and is associated with thermal energy losses. Environmental protection and commitment to global treaties has led to the selection of one of the two most well-known technologies of the research goal to introduce an alternative that with the least failure, maximizes environmental protection. The main challenge in conducting this research is the dependence of the breakdowns of the alternative on the operating conditions such as pressure and temperature and the lack of empirical data due to the lack of experience in using them. For such purpose, the Fault Tree Analysis (FTA) method is applied to determine the failure scenarios of each alternative in different modes and using the fuzzy inference system, the probability of failure of each technology is estimated. This study also sets standard limits for relevant values that allow design engineers to make decisions about redesigning or controlling pressure and temperature. The required data for this research has been extracted from one of the refineries in the south of Iran. The results showed that the Water Seal Drum system is on average 8% more suitable than the Fast-Opening Valve system and can operate better under critical pressure and temperature scenarios and has been introduced as a superior flaring system تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - طراحی مدل بهینهسازی پرتفوی چند دورهای میانگین- ارزش در معرض خطر میانگین در محیط اعتبار فازیمهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1397هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل بهینهسازی پرتفوی چند دورهای در محیط اعتبار فازی با در نظر گرفتن اهداف حداکثر سازی ثروت و حداقل نمودن ریسک در پایان دوره میباشد. برای اندازهگیری ریسک سرمایهگذار از معیار ارزش در معرض خطر میانگین بهعنوان یک معیار ریسک منسجم استفاده گردیده أکثرهدف از پژوهش حاضر ارائه مدل بهینهسازی پرتفوی چند دورهای در محیط اعتبار فازی با در نظر گرفتن اهداف حداکثر سازی ثروت و حداقل نمودن ریسک در پایان دوره میباشد. برای اندازهگیری ریسک سرمایهگذار از معیار ارزش در معرض خطر میانگین بهعنوان یک معیار ریسک منسجم استفاده گردیده است. مدل مذکور بهگونهای طراحی گردیده که علاوه بر در نظر گرفتن هزینه معاملات، سرمایهگذار این امکان را داشته باشد تا بخشی از ثروت خود را به دارایی بدون ریسک نیز تخصیص دهد. در طراحی مدل علاوه بر محدودیتهای اصلی، محدودیتهایی مانند حداقل میزان "آنتروپی نسبت" (بهعنوان معیار درجه تنوعبخشی پرتفوی) و حداقل بازدهی مورد انتظار پرتفوی در هر دوره در نظر گرفتهشده است. نتایج حاصل از اجرای مدل با استفاده از الگوریتم MOPSO نشان داد پرتفوهای پارتو بهینه ایجاد شده از اجرای مدل در مقایسه با پرتفوهای با وزنهای تصادفی از لحاظ رسیدن به اهداف از پیش تعیینشده، عملکرد بهتر و مطلوبتری دارند. همچنین نتایج نشان داد با افزایش درجه تنوعبخشی پرتفوی ثروت نهایی کاهش پیدا میکند. تفاصيل المقالة