پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل تعاملی عوامل مؤثر بر موفقیت سیستم مدیریت سلامتی، ایمنی و محیط زیست در شرکت نفت پاسارگاد انجام شده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، توسعهای و از نظر روش انجام تحقیق، از نوع توصیفی- تحلیلی و از گونهی مدلسازی میباشد. با استفاده از منابع در دسترس أکثر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل تعاملی عوامل مؤثر بر موفقیت سیستم مدیریت سلامتی، ایمنی و محیط زیست در شرکت نفت پاسارگاد انجام شده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، توسعهای و از نظر روش انجام تحقیق، از نوع توصیفی- تحلیلی و از گونهی مدلسازی میباشد. با استفاده از منابع در دسترس عموم (149 نفر) و همچنین نظرات خبرگان (20 نفر)، با استفاده از 2 نوع پرسشنامه که از طریق تحلیل عامل اکتشافی ماتریس همبستگی، روایی و پایایی پرسشنامه ارزیابی شده و 24 عامل در 4 حوزه سازه، فردی- سازمانی، مکانیکال و الکتریکال شناسایی گردیده است. سپس با استفاده از روش دیماتل و رویکرد ساختاری تفسیری اقدام به تعیین روابط بین آنها و رتبه بندی آنها گردیده و با استفاده از رویکرد ساختاری تفسیری (ISM) اقدام به سطح بندی معیارها شده است. همچنین به کمک تکنیک دیمتلفازی شدت روابط، اثرگذاری و اثرپذیری معیارها بررسی گردید. یافتههای تحقیق با رویکرد FDEMATEL نشان داد، ایمنی سازه، ایمنی الکتریکال و صرفه جویی در مصرف انرژی در مکانیکال به ترتیب اثرگذارترین عوامل و وجود اقدامات کنترلی، صرفه جویی در مصرف انرژی و توجه به ملاحظات منطقه ای از کم اهمیتترین عوامل اثرگذار می باشند. از طرفی یافتههای تحقیق با رویکردISM نشان میدهد ملاحظات منطقه ای مکانیکال و رفاه الکتریکال در گروه وابسته، عواملی هستند که دارای قدرت نفوذ کم ولی وابستگی شدید میباشند و عوامل حفاظت از محیط زیست مکانیکال، صرفهجویی در انرژی الکتریکال و سلامتی مکانیکال در آینده نگری، عواملی هستند که دارای قدرت نفوذ قوی ولی وابستگی ضعیف میباشند.
تفاصيل المقالة
مدیریت کسب و کار نوآورانه
,
العدد1,السنة
10
,
بهار
1397
هدف این تحقیق بررسی دلایل مقاومت کارکنان در مقابل سیستم های مدیریت دانش (مطالعه موردی: گمرکات استان آذربایجان شرقی) است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده، یک پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی محسوب میشود. جامعهی آماری پژوهش حاضر، شامل کارکنان گمرکات أکثر
هدف این تحقیق بررسی دلایل مقاومت کارکنان در مقابل سیستم های مدیریت دانش (مطالعه موردی: گمرکات استان آذربایجان شرقی) است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده، یک پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی محسوب میشود. جامعهی آماری پژوهش حاضر، شامل کارکنان گمرکات استان آذربایجان شرقی به تعداد 430 نفر بوده است. با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه آماری 205 نفر بدست آمد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید که روایی پرسشنامه به صورت محتوایی مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته است. جهت محاسبهی پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است. چون ضریب آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرها از مقدار استاندارد 7/0 بیشتر بود در نتیجه سؤالهای مربوط به متغیرهای تحقیق از پایایی لازم برخوردار بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش از روش تحلیل عاملی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که هشت عامل بیزاری از باخت، هزینه های انتقال، هنجارهای اجتماعی، عوامل تکنولوژیکی، عوامل فرهنگی، عوامل انگیزشی، سیستم آموزشی نامناسب، فقدان حمایت مدیریتی به عنوان علل مقاومت کارکنان در مقابل سیستم مدیریت دانش شناسایی شد. نتایج مدل معادلات ساختاری نیز نشان داد که از میان هشت عامل، شش عامل (بیزاری از باخت، هزینه های انتقال، هنجارهای اجتماعی، عوامل تکنولوژیکی، عوامل انگیزشی و فقدان حمایت مدیریتی) تاثیر معنی داری بر قصد مقاومت کارکنان در مقابل سیستم مدیریت دانش داشته است.
تفاصيل المقالة
هدف این تحقیق تعیین روابط علّی عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت فرآیندهای کسب و کار میباشد. با مرور ادبیات تحقیق، شش عامل مدیریت ارشد، مدیریت تغییر، جو سازمانی، استفاده از فناوری اطلاعات، مدیریت پروژه و انتخاب متدولوژی به عنوان عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت فرآیندهای کسب و أکثر
هدف این تحقیق تعیین روابط علّی عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت فرآیندهای کسب و کار میباشد. با مرور ادبیات تحقیق، شش عامل مدیریت ارشد، مدیریت تغییر، جو سازمانی، استفاده از فناوری اطلاعات، مدیریت پروژه و انتخاب متدولوژی به عنوان عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت فرآیندهای کسب و کار انتخاب شدهاند. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع علت و معلولی است. جامعهی آماری این تحقیق شامل اساتید دانشگاهی و خبرگان صنعت میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 15 نفر خبره به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی پرسشنامه مذکور با نظر خبرگان تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 92/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش دیماتل و در نرم افزار اکسل صورت گرفت. در نتیجه این تحقیق عوامل مدیریت ارشد و استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان عوامل اثرگذار و عوامل مدیریت تغییر، جو سازمانی، مدیریت پروژه و انتخاب متدولوژی به عنوان عوامل اثرپذیر تعیین شدند.
تفاصيل المقالة
هدف این مقاله بررسی انطباق تیپهای شخصیتی کارکنان شاغل در شرکت صنایع خاک چینی ایران با مدل تناسب شخصیت و شغل هالند و تاثیر این انطباق بر کارایی آنان میباشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی از شاخه همبستگی میباشد. دادههای پژوهش بوسیله دو پرسش نامه و أکثر
هدف این مقاله بررسی انطباق تیپهای شخصیتی کارکنان شاغل در شرکت صنایع خاک چینی ایران با مدل تناسب شخصیت و شغل هالند و تاثیر این انطباق بر کارایی آنان میباشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی از شاخه همبستگی میباشد. دادههای پژوهش بوسیله دو پرسش نامه و همچنین استعلام اطلاعات از پرونده کارگزینی کارکنان جمع آوری شد. پرسش نامه اول تعیین تیپ شخصیتی کارکنان براساس تئوری هالند بوده و پرسش نامه دوم جهت برآورد کارایی کارکنان میباشد. جامعه آماری شامل بخشی ازکارکنان شاغل در شرکت صنایع خاک چینی ایران به تعداد 115 نفر میباشد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 87 نفر نمونه انتخاب شدند. برای سنجش روایی پرسشنامه از نظر خبرگان و جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که پرسشنامه رغبت سنجی با ضریب آلفای 806/0 و پرسشنامه کارایی با ضریب آلفای 846/0 مورد تایید قرار گرفت. نرمال بودن توزیع داده ها با آزمون شاپیرو ویلک بررسی و برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از آزمون تی تک نمونهای و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که تطبیق مشاغل در بین کارکنان خاک چینی ایران از نظر تئوری تناسب شخصیت و شغل هالند در سطح قابل قبولی صورت گرفته است. همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان داد که رابطه مثبت و معنی داری بین تناسب شخصیت شغلی با محیط شغلی و کارایی کارکنان وجود دارد. در یافتههای فرعی رابطه مثبت بین متغیرتناسب شخصیت با شغل و کارایی در تیپهای شخصیتی متهور و متعارف ملاحظه گردید.
تفاصيل المقالة
هدف از این مطالعه بررسی نقش میانجی مدیریت منابع انسانی سبز بر رابطه بین رهبری تحولی و مسئولیت اجتماعی کارکنان میباشد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق کارکنان شهرداری تبریز به تعداد 10746 نفر میباشند که با استفاده از نمونه أکثر
هدف از این مطالعه بررسی نقش میانجی مدیریت منابع انسانی سبز بر رابطه بین رهبری تحولی و مسئولیت اجتماعی کارکنان میباشد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق کارکنان شهرداری تبریز به تعداد 10746 نفر میباشند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 371 نفر از طریق فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مسئولیت اجتماعی کیم و کیم (2021)، مدیریت منابع انسانی سبز زید و همکاران (2018) و رهبری تحولی باس و همکاران (2003) استفاده شد. روایی با استفاده از روشهای روایی محتوا، واگرا و همگرا مورد بررسی قرارگرفت و پایایی پرسشنامهها نیز از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد رهبری تحولی بر مدیریت منابع انسانی سبز تاثیر مثبت و معنی داری دارد. رهبری تحولی بر مسئولیت اجتماعی تاثیرگذار نیست. مدیریت منابع انسانی سبز بر مسئولیت اجتماعی تاثیر مثبت و معنی داری دارد. همچنین مدیریت منایع انسانی سبز بر رابطه بین رهبری تحولی و مسئولیت اجتماعی نقش واسطه ای داشت.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications