فهرس المقالات علیرضا معطوفی


  • المقاله

    1 - تأثیر فشارهای اطاعت و انطباق بر ارائه گزارشگری مالی با درنظر‌گرفتن اثر تعدیل‌کننده انصاف
    پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداری , العدد 9 , السنة 3 , تابستان 1402
    گزارش‌های مالی باید بتواند اطلاعاتی منصفانه و غیرمتقلبانه را برای ذینفعان شرکت افشا و ارائه نماید. معمولاً تقلب در گزارش‌های مالی توسط افرادی انجام می‌شود که یا از نظر اخلاقی تمایل به ارتکاب تقلب دارند یا افرادی که اعتقادات اخلاقی خود را به دلیل فشار ‌کنار گذاشته‌اند، ا أکثر
    گزارش‌های مالی باید بتواند اطلاعاتی منصفانه و غیرمتقلبانه را برای ذینفعان شرکت افشا و ارائه نماید. معمولاً تقلب در گزارش‌های مالی توسط افرادی انجام می‌شود که یا از نظر اخلاقی تمایل به ارتکاب تقلب دارند یا افرادی که اعتقادات اخلاقی خود را به دلیل فشار ‌کنار گذاشته‌اند، این قبیل افراد تصمیم‌گیری خود را در ارائه گزارشگری مالی متقلبانه، منطقی نشان می‌دهند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر فشارهای اطاعت و انطباق بر ارائه گزارشگری مالی با در نظر‌گرفتن اثر تعدیل‌کننده انصاف ‌است. این پژوهش ‌از نظر هدف، کاربردی و ‌از نظر روش پژوهش، توصیفی – پیمایشی است و داده‌های مورد نیاز این پژوهش در سال 1400 گردآوری شده‌ است. جامعه‌آماری این پژوهش مدیران مالی و رؤسای حسابداری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. نحوه انتخاب نمونه بر اساس نمونه‌گیری تصادفی انجام شد که در نهایت به تعداد 271 پرسشنامه پاسخ داده‌ شد و داده‌های بدست آمده در تحلیل‌های ‌آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار‌ گرفته ‌است. فرضیه‌های پژوهش با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار PLS Smart مورد آزمون قرار گرفته‌ ‌است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - Investors' Behavioral Biases in Tehran Stock Exchange by emphasizing the Role of Significant Weaknesses in Internal Control
    Advances in Mathematical Finance and Applications , العدد 2 , السنة 8 , بهار 2023
    Many behavioral biases affect investors when making decisions.Behavioral distortions divert the investor from rational decisions, and as a result, resources are not diverted to appropriate investments.Behavioral biases can be evaluated in different types including the t أکثر
    Many behavioral biases affect investors when making decisions.Behavioral distortions divert the investor from rational decisions, and as a result, resources are not diverted to appropriate investments.Behavioral biases can be evaluated in different types including the two phenomena of mental anchor and collective behavior of investors. In the present study, the phenomenon of collective behavior and mental anchor of investors with emphasis on significant weaknesses in internal control has been investigated. For this purpose, the data of 125 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the period 2012 to 2018 were used.Data analysis was performed in eviews software version 10 and in order to fit the regression models,the generalized least squares method of panel data was used. The results using univariate analysis showed that there is no significant difference between the amount of behavioral biases in each of the two groups of companies with weakness and lack of weakness in internal control.While multivariate analysis of data in the form of regression models showed that the auditor's report on significant weaknesses in internal control,(which Weakness indicates high agency costs and high information asymmetry between managers and shareholders) strengthens It is the collective behavior of investors but it has no effect on their mental anchor.According to the results, it seems that the behavioral biases of investors are conditioned by the priority and importance of good and bad news in the market.As long as there is bad news in the stock market towards the company, good news can’t cause behavioral bias in investors. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تاثیر مدیریت دانش و بازارمحوری بر عملکرد: مورد، بنگاه های کوچک استان مازندران
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 7 , زمستان 1394
    هدف اصلی سازمان ها، ارتقای عملکرد و رسیدن به سطحی از تعالی و پایداری به منظور حفظ بقا، رشد، سودآوری و مرتفع ساختن نیازهای جامعه می باشد. دراین مقاله تأثیر دو مفهوم کلیدی مدیرت دانش و بازارمحوری بر عملکرد بنگاه ها آزمون می شود. در پژوهش حاضر جهت تدوین مبانی نظری و پیشین أکثر
    هدف اصلی سازمان ها، ارتقای عملکرد و رسیدن به سطحی از تعالی و پایداری به منظور حفظ بقا، رشد، سودآوری و مرتفع ساختن نیازهای جامعه می باشد. دراین مقاله تأثیر دو مفهوم کلیدی مدیرت دانش و بازارمحوری بر عملکرد بنگاه ها آزمون می شود. در پژوهش حاضر جهت تدوین مبانی نظری و پیشینه تحقیق از روش کتابخانه ای و برای گردآوری داده ها از جامعه آماری با استفاده از پرسشنامه، از روش میدانی استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش را بنگاه های کوچک استان مازندران تشکیل می دهند و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 326 تعیین شد که به دلیل احتمال عدم بازگردانده شدن تعدادی از پرسشنامه ها، 400 پرسشنامه توزیع گردید. همچنین پرسشنامه مورد استفاده استاندارد بوده و شامل 43 گویه می باشد که 18 گویه آن مربوط به مدیریت دانش [34]، 16 گویه مرتبط با بازارمحوری [31] و 9گویه در رابطه با عملکرد [28] می باشد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار AMOS نشان می دهند، مدیریت دانش و بازارمحوری تاثیر مثبت و معنادار بر عملکرد بنگاه های کوچک استان مازندران دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - بررسی رابطه اینرسی راهبردی و عملکرد صادراتی: مورد بنگاه‌های صادرکننده استان تهران
    مدیریت بهره‌وری , العدد 28 , السنة 8 , بهار 1393
    در آینده خطر ورشکستگی و خروج از بازار در بسیاری صنایع بیشتر خواهد بود، زیرا در حال حاضر اندازه و دفعات بروز تغییر در محیط فراروی آن ها در حال افزایش است. این تغییرات به سرعت بستر و بافتی که راهبردها در آن طراحی و اجرا می شوند و نیز اطلاعات و ابزاری را که مدیران در اختی أکثر
    در آینده خطر ورشکستگی و خروج از بازار در بسیاری صنایع بیشتر خواهد بود، زیرا در حال حاضر اندازه و دفعات بروز تغییر در محیط فراروی آن ها در حال افزایش است. این تغییرات به سرعت بستر و بافتی که راهبردها در آن طراحی و اجرا می شوند و نیز اطلاعات و ابزاری را که مدیران در اختیار دارند، عوض می کند. با توجه به اینکه اجرای موفقیت آمیز استراتژی های بنگاه در بازارهای جهانی مستلزم تطبیق عناصر آمیخته بازاریابی با راهبردهای آن است، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه اینرسی راهبردی و عملکرد صادراتی می باشد. براین اساس 300 بنگاه صادرکننده از استان تهران به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه گردآوری و از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد، اکثر بنگاه های صادرکننده ایرانی با نوعی اینرسی در حوزه راهبرد بازاریابی روبرو بوده است و این امر یکی از دلایل ناپایداری در حوزه عملکرد صادراتی بنگاه ها می باشد. یافته های دیگر پژوهش حاضر نشان می دهد، بین تطابق عناصر آمیخته بازاریابی با راهبردهای بنگاه و عملکرد صادراتی بنگاه رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بنا به نتایج این تحقیق، بنگاه هایی که بین راهبردهای بازاریابی و راهبردهای اصلی آنها سازگاری راهبردی وجود داشته باشد، عملکرد صادراتی پایدارتری خواهند داشت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - تقلب از شش گوش مختلف و تاثیر آن بر به موقع بودن گزارشگری مالی حسابداری
    پژوهش های حسابداری و راهبری شرکتی , العدد 5 , السنة 2 , پاییز 1402
    به موقع و عاری بودن گزارشگری مالی از تقلب، یکی از مهمترین ارکان کیفیت ارائه اطلاعات مالی شرکت ها است. هدف این پژوهش تاثیر تقلب شش گوش بر به موقع بودن گزارش های مالی حسابداری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور فرضیه هایی تدوین شد و اطلاعات أکثر
    به موقع و عاری بودن گزارشگری مالی از تقلب، یکی از مهمترین ارکان کیفیت ارائه اطلاعات مالی شرکت ها است. هدف این پژوهش تاثیر تقلب شش گوش بر به موقع بودن گزارش های مالی حسابداری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور فرضیه هایی تدوین شد و اطلاعات مربوط به 152 شرکت عضو بورس اوراق بهادار برای دورۀ زمانی بین سال های 1396 تا 1400 بررسی و تجزیه و تحلیل گردید. الگوی رگرسیون پژوهش با استفاده از روش داده های تابلویی با رویکرد داده های تلفیقی بررسی و آزموده شد. یافته ها نشان دادند تقلب شش گوش بر زمان شروع و اتمام فرآیند تولید گزارش و همچنین بر بایگانی دیر هنگام آن ارتباط معکوس داشته و تاثیر معناداری ندارد. مطابق با یافته های پژوهش، نشان داده شد که شرکت‌هایی حسابرسی می شوند گزارش‌های سالانه خود را به میزان قابل توجهی به موقع ارسال می‌نمایند. همچنین اثر شناسایی مولفه های تقلب در نحوه و زمان ارائه گزارشات حسابداری شرکت ها، با توجه به کیفیت محتوا و مدت زمان انتشار آن، از دلایل مهم برای این موضوع است که چرا گزارش های مالی باید عاری از تقلب باشند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - تدوین و تبیین الگوی عوامل مؤثر برگزارشگری یکپارچه
    پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1402
    چکیده گزارشگری یکپارچه به‌عنوان جدیدترین تحول گزارشگری، عصر جدیدی از ارائه و ارتباط اطلاعات مالی و غیرمالی و ارزش‌آفرینی ایجاد کرده است این امر باعث گردیده پایداری کسب‌وکار و مسئولیت اجتماعی از اهمیت بیشتری برخوردار شود. هدف اصلی این پژوهش، تدوین و تبیین الگوی عوامل مؤ أکثر
    چکیده گزارشگری یکپارچه به‌عنوان جدیدترین تحول گزارشگری، عصر جدیدی از ارائه و ارتباط اطلاعات مالی و غیرمالی و ارزش‌آفرینی ایجاد کرده است این امر باعث گردیده پایداری کسب‌وکار و مسئولیت اجتماعی از اهمیت بیشتری برخوردار شود. هدف اصلی این پژوهش، تدوین و تبیین الگوی عوامل مؤثر بر گزارشگری یکپارچه با روش آمیخته اکتشافی است. به این منظور ابتدا بخش کیفی، با استفاده از روش داده بنیاد و مصاحبه با 19 نفر از خبرگان به روش نمونه‌گیری گلوله برفی انجام شد، مقوله و محرک‌های گزارشگری یکپارچه شامل شرایط علی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها تدوین و مدل نهایی ارائه شد. در بخش کمّی، فرضیه‌های پژوهش تدوین و برای آزمون آن‌ها پرسشنامه طراحی و اطلاعات توسط 368 نفر که در بخش کیفی مشارکت نداشتند، گردآوری و آزمون فرضیه‌ها با روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار smart PLS صورت پذیرفت. نتایج مرحله کمّی نشان داد که مقوله علی (الزامات قانونی و شرایط و روابط سیاسی و اقتصادی) بر مقوله محوری (گزارشگری یکپارچه) تأثیرگذار است، مقوله محوری (گزارشگری یکپارچه) بر راهبردها تأثیرگذار است، شرایط مداخله‌گر (دستورالعمل‌ها و ویژگی‌های راهبری شرکت) بر راهبردها تأثیرگذار است، شرایط بستر (نظام پاسخگویی و ارزشیابی و امکانات شرکت) بر راهبردها تأثیرگذار است و راهبرها (ایجاد نهاد متولی و تعیین استاندارد و آموزش) بر پیامدها تأثیرگذار است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - بررسی رابطه بین کیفیت سود و استرس مالی در بورس اوراق بهادار تهران
    مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , العدد 4 , السنة 9 , پاییز 1397
    با تغییر معیار های تصمیم گیری و رقابتی تر شدن بازار های سرمایه، استرس و فشار های ناشی از سرمایه گذاری برای سهامداران و سرمایه گذاران بسیار افزایش یافته است و این موضوع لزوم توجه به مکانیزم های نظارتی قوتی تر برای ارتقای سطح کیفی اقلام صورت های مالی همچون سود را مورد توج أکثر
    با تغییر معیار های تصمیم گیری و رقابتی تر شدن بازار های سرمایه، استرس و فشار های ناشی از سرمایه گذاری برای سهامداران و سرمایه گذاران بسیار افزایش یافته است و این موضوع لزوم توجه به مکانیزم های نظارتی قوتی تر برای ارتقای سطح کیفی اقلام صورت های مالی همچون سود را مورد توجه قرار می دهد. لذا در این پژوهش به بررسی رابطه کیفیت سود و استرس مالی، در قالب یک فرضیه، پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی و همبستگی است و تجزیه وتحلیل داده ها براساس روش مطالعه داده های ترکیبی می باشد. در ادامه به منظور آزمون فرضیه پژوهش با استفاده از اطلاعات مربوط به شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، از طریق روش نمونه گیری حذفی، 64 شرکت (در قالب 640 مشاهده شرکت- سال) به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. در نهایت نتایج پژوهش حاضر با تایید فرضیه تحقیق نشان می دهند، بین کیفیت سود و استرس مالی در بازار سرمایه ایران رابطه منفی معنادار وجود دارد. تفاصيل المقالة