تاثیر مدیریت دانش و بازارمحوری بر عملکرد: مورد، بنگاه های کوچک استان مازندران
الموضوعات :کیهان تاجدینی 1 , علی رضا معطوفی 2
1 - دانشیار، دانشگاه لوند، گروه مدیریت، لوند، سویس
2 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گروه مدیریت، گلستان، ایران
الکلمات المفتاحية: عملکرد, مدیریت دانش, بازارمحوری, بنگاه کوچک,
ملخص المقالة :
هدف اصلی سازمان ها، ارتقای عملکرد و رسیدن به سطحی از تعالی و پایداری به منظور حفظ بقا، رشد، سودآوری و مرتفع ساختن نیازهای جامعه می باشد. دراین مقاله تأثیر دو مفهوم کلیدی مدیرت دانش و بازارمحوری بر عملکرد بنگاه ها آزمون می شود. در پژوهش حاضر جهت تدوین مبانی نظری و پیشینه تحقیق از روش کتابخانه ای و برای گردآوری داده ها از جامعه آماری با استفاده از پرسشنامه، از روش میدانی استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش را بنگاه های کوچک استان مازندران تشکیل می دهند و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 326 تعیین شد که به دلیل احتمال عدم بازگردانده شدن تعدادی از پرسشنامه ها، 400 پرسشنامه توزیع گردید. همچنین پرسشنامه مورد استفاده استاندارد بوده و شامل 43 گویه می باشد که 18 گویه آن مربوط به مدیریت دانش [34]، 16 گویه مرتبط با بازارمحوری [31] و 9گویه در رابطه با عملکرد [28] می باشد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار AMOS نشان می دهند، مدیریت دانش و بازارمحوری تاثیر مثبت و معنادار بر عملکرد بنگاه های کوچک استان مازندران دارند.