فهرس المقالات مهران خلج


  • المقاله

    1 - تخمین تأثیرات کیفیت خدمات توسط رویکرد سروکوال در لیزینگ شرکت ایران‌خودرو
    مدیریت بازاریابی , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1399
    یکی از محصولات تأمین سرمایه که توسط مؤسسات مالی ارائه می‌شود لیزینگ است. منابع اصلی درآمد، تأمین سرمایه محصولات است و بر پایداری مؤسسات مالی تأثیرگذار است. تعیین کیفیت خدمات ادراکی توسط مشتریان با خدمات پشتیبانی معاملات مالی، با توجه به ماهیت ریسک‌های ناشی از تأمین اعتب أکثر
    یکی از محصولات تأمین سرمایه که توسط مؤسسات مالی ارائه می‌شود لیزینگ است. منابع اصلی درآمد، تأمین سرمایه محصولات است و بر پایداری مؤسسات مالی تأثیرگذار است. تعیین کیفیت خدمات ادراکی توسط مشتریان با خدمات پشتیبانی معاملات مالی، با توجه به ماهیت ریسک‌های ناشی از تأمین اعتبار در گزینه‌های خدمات متفاوت خواهد بود. هدف از این پژوهش بررسی چگونگی ابعاد کیفیت خدمات در صنعت لیزینگ خودرو است. از رویکرد سروکوال (Service quality & quantity) برای اندازه‌گیری تأثیرات کیفیت خدمات در بخش بازار لیزینگ شرکت ایران‌خودرو استفاده‌شده است. مجموعه داده موجود از ۲۶ سؤال در ارتباط با مؤلفه‌های کیفیت خدمات استفاده کرده است. از نظرات کارشناسان و خبرگان دانشگاهی در سنجش روایی، از ضریب آلفای کرونباخ (0/88α=) به‌منظور تعیین پایایی مجموعه داده استفاده شد که میزان هماهنگی درونی بالای مجموعه داده‌ها را نشان می‌دهد. مدل سروکوال پیشنهادی در محیط نرم‌افزار MATLAB شبیه‌سازی شد. بعضی از محدودیت‌های ناشی از عدم ثبت در اطلاعات شرکت‌های لیزینگ، موجب شده است سه پارامتر اصلی در این پژوهش موردبررسی قرار گیرد. یافته‌های این تحقیق در بین سه پارامتر تخمین زده‌شده به‌صورت شکاف با مشتری- نرخ توزیع (0/209)، شکاف خط‌مشی - نرخ توزیع (0/060) و شکاف تحویل - نرخ توزیع (0/449) است. نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق نشان می‌دهد شکاف بین ادراک مدیریت و مشخصات کیفیتی خدمات که فاصله بین خدمات مشخصات کیفیت و خدمات تحویل است و غالباً توسط کارکنان شرکت لیزینگ ایجاد می‌شود؛ باید با ابزارهای مدیریت منابع انسانی مانند آموزش برطرف گردد. درنهایت به این نتیجه می‌رسیم مدل سروکوال پیشنهادی در زمینه‌ی تخمین تأثیرات کیفیت خدمات در بخش بازار لیزینگ ایران‌خودرو توانسته است به‌خوبی ابعاد پنج-گانة شکاف را مورد ارزیابی قرار دهد و به شناسایی تأثیرات کیفیت خدمات در بخش لیزینگ خودرو بپردازد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی یک مدل استوار برای برنامه مسیریابی و جداول زمان‌بندی حرکت قطارها (مطالعه موردی: شبکه ریلی متروی تهران)
    فناوری اطلاعات در طراحی مهندسی , العدد 1 , السنة 15 , زمستان 1401
    در این مطالعه یک مدل برنامه‌ریزی خطی عدد صحیح مختلط برای تدوین جداول زمان‌بندی به‌منظور تعیین زمان‌های تلف‌شده در گره‌های شبکه برای هر قطار فعال در مسیر تخصیص یافته است. همچنین در این مدل تعدادی از گره‌های خطوط ریلی که توسط مدل مسیریابی به دست آمده است، به‌عنوان رزرو در أکثر
    در این مطالعه یک مدل برنامه‌ریزی خطی عدد صحیح مختلط برای تدوین جداول زمان‌بندی به‌منظور تعیین زمان‌های تلف‌شده در گره‌های شبکه برای هر قطار فعال در مسیر تخصیص یافته است. همچنین در این مدل تعدادی از گره‌های خطوط ریلی که توسط مدل مسیریابی به دست آمده است، به‌عنوان رزرو در نظر گرفته شده است. رویکرد مورداستفاده در تحقیق حاضر برخلاف سایر رهیافت‌های پیشنهادی در مطالعات پیشین، قبل از طراحی و ایجاد جداول زمان‌بندی بر بخش زیرساخت شبکه مترو متمرکز نموده است. خروجی‌های این مدل در ایستگاه متروی صادقیه (تهران) به‌عنوان نمونه آزمایشی اجرا و نتایج آن از طریق شبیه‌سازی مورد صحت آزمایی قرار گرفت. یافته‌های پیاده‌سازی مدل نشان می‌دهد که برنامه مسیریابی و طراحی جداول زمان‌بندی حرکت قطارها تا ۱۱ % در مقایسه با سایر برنامه‌های زمان‌بندی پیشنهادی در مطالعات قبلی بهتر است. همچنین خروجی های مدل از طرح‌های معمول مسیریابی که توسط بخش برنامه‌ریزی ترافیک متروی تهران به‌صورت اسمی و مکتوب تدوین‌شده تا حدود ۲ % بهبودیافته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - ارائه ماتریس ترکیبی ارزیابی موجودی انبار بر اساس قابلیت ذاتی و واقعی فروش
    مدیریت صنعتی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 2019
    در این مقاله یک ماتریس ارزیابی و بهینه سازی موجودی انبار در سیستم های خدمات پس از فروش با در نظر گرفتن دو عامل ماهیت ذاتی قطعه و ماهیت واقعی ارائه شده است . تابع تقاضای قطعات در شرکتهای خدمات پس از فروش به پارامترهای مختلفی وابسته است و همواره قابل پیش بینی نیست. در شرا أکثر
    در این مقاله یک ماتریس ارزیابی و بهینه سازی موجودی انبار در سیستم های خدمات پس از فروش با در نظر گرفتن دو عامل ماهیت ذاتی قطعه و ماهیت واقعی ارائه شده است . تابع تقاضای قطعات در شرکتهای خدمات پس از فروش به پارامترهای مختلفی وابسته است و همواره قابل پیش بینی نیست. در شرایط واقعی کمبود قطعه وسرویس دهی نامناسب سازمان های خدمات پس از فروش سبب نارضایتی مشتریان و مراجعه آنها به رقبا خواهد شد . از سوی دیگر استفاده از روش های صرفا ریاضی در سیستم کنترل موجودی به دلیل وجود عدم قطعیت و ابهام در شرایط واقعی همواره امکان پذیر نیست . بنابراین به منظور تصمیم گیری در چنین شرایطی نیاز به یک الگوی مناسبی است که در هر لحظه بتواند موجودی ها را رصد کرده و چارچوب مناسبی در خصوص عملکرد واقعی دراختیار قرار دهد . دراین مقاله مدل ماتریسی ارائه شده است که توانایی بررسی وضعیت پیش بینی شده با واقعی را دارد و می تواند الگوی مناسبی برای تصمیم گیری در چنین شرایطی باشد .مزیت دیگری که روش ارائه شده دارد بحث کاربردی بودن آن و قابل تعمیم به شرکتها و سازمانهای تولیدی است ،در انتها نیز مدل مربوطه در خصوص یک شرکت خدمات پس از فروش استفاده و خروجی های مدل ماتریسی مورد تحلیل قرارگرفته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ارائه مدل تخلیه انبار پیک با ظروف ناهمگن در شرایط اضطرار با رویکرد الگوریتم های هوش ازدحامی
    مدیریت صنعتی , العدد 4 , السنة 16 , پاییز 2021
    برنامه ریزی برای تخلیه سلول های انبارها یکی از مسائل چالش برانگیز در زمان وقوع بحران است. نیاز به لجستیک اضطراری جهت استفاده موثر از تجهیزات، از اهمیت بالایی برخوردار است. دراین مطالعه یک مدل برنامه ریزی دو هدفه مسیریابی و زمان بندی هم زمان وسایل نقلیه ناهمگن (ظروف پیک) أکثر
    برنامه ریزی برای تخلیه سلول های انبارها یکی از مسائل چالش برانگیز در زمان وقوع بحران است. نیاز به لجستیک اضطراری جهت استفاده موثر از تجهیزات، از اهمیت بالایی برخوردار است. دراین مطالعه یک مدل برنامه ریزی دو هدفه مسیریابی و زمان بندی هم زمان وسایل نقلیه ناهمگن (ظروف پیک) جهت تخلیه سلول های انبار پیک در شرایط اضطراری (عدم انطباق قطعه با برنامه پیک)، به منظور حداقل کردن زمان جابجایی و حداکثر کردن قابلیت اطمینان مسیرها به دلیل ازدحام راهرو های انبار پیشنهاد شده است. برای حل مدل پیشنهادی از روش محدودیت اپسیلون توسعه یافته استفاده شده است. در مدل پیشنهادی امکان ارائه خدمت جهت هر سلول انبار که می‌بایست تخلیه گردد، توسط ظروف پیک ناهمگن به مناطق لجستیکی/ انبار بازکاری با ظرفیت محدود در نظر گرفته شده است. برای نشان دادن کارایی مدل پیشنهادی، مدل بر روی یک مثال تصادفی اجرا و نتایج محاسباتی ارائه شده است. نتایج حاصل از حل مسئله نشان دهنده وجود تعارض بین توابع هدف استفاده شده می‌باشد. جهت بررسی مدل در مقیاس بزرگ با توجه به Np-hard بودن مسائل مسیریابی، از سه الگوریتم ازدحام ذرات (PSO)،کلونی مورچگان(ACO) و کلونی زنبور عسل (ABC)، از گروه الگوریتم های هوش ازدحامی استفاده شده و نتایج با یکدیگر مقایسه شده است. نتایج حل مسئله در مقیاس بزرگ جهت یافتن بهترین مسیر جابجایی نشان دهنده عملکرد بهتر الگوریتم ازدحام ذرات می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - یکپارچه سازی پیک سفارش در انبار و توزیع به خطوط تولیدی جهت حداقل کردن هزینه با رویکرد الگوریتم وال انطباقی
    مدیریت صنعتی , العدد 2 , السنة 17 , تابستان 2022
    فرآیند پیکینگ در انبار, یکی از پرهزینه‌ترین فعالیت‌های لجستیکی محسوب می‌شود. توجه به جنبه های لجستیک داخلی‌با توجه به محدودیتها و منابع در دسترس در راستای کاهش هزینه ها با افزایش سطح توانایی‌سیستم های تغذیه مواد و قطعات به کنار خط حاصل خواهند شد. باتوجه به تأثیر زمان ات أکثر
    فرآیند پیکینگ در انبار, یکی از پرهزینه‌ترین فعالیت‌های لجستیکی محسوب می‌شود. توجه به جنبه های لجستیک داخلی‌با توجه به محدودیتها و منابع در دسترس در راستای کاهش هزینه ها با افزایش سطح توانایی‌سیستم های تغذیه مواد و قطعات به کنار خط حاصل خواهند شد. باتوجه به تأثیر زمان اتمام عملیات پیک بر زمان آغاز عملیات توزیع و هزینه بر بودن تأخیر در آماده‌سازی سفارش، پژوهش حاضر برآن است تا مسئله جدیدی را در ارتباط با فرآیند یکپارچه پیک سفارشات در انبار و تحویل درموعد مقرر به کنار خطوط تولیدی، جهت حداقل‌کردن هزینه‌ها، با توجه به داده های یک شرکت خوردو سازی مورد بررسی قرار دهد. در این راستا یک مدل برنامه ریزی غیرخطی عدد صحیح، با هدف حداقل‌ نمودن هزینه‌های ناشی از تأخیر پیشنهاد شده ‌است. به منظور اعتبار سنجی مدل ، مسئله در ابعاد کوچک به روش دقیق حل شده است و سپس با توجه به NP-Hard بودن مسئله، در نمونه مسئله بزرگ از روش الگوریتم وال استفاده شده است. به منظور بهبود راه حل های بهینه با ایجاد تغییرات در الگوریتم اولیه و با طراحی الگوریتم وال انطباقی، با در نظر گرفتن هزینه و زمان بازدید از ایستگاه های کاری به عنوان تابع برازش ، مسئله بررسی شده است. جهت ارزیابی کارآمدی الگوریتم وال انطباقی پیشنهادی، نتایج با دو الگوریتم فراابتکاری ازدحام ذرات و گرگ خاکستری مقایسه شد. نتایج بررسی ها نشان دهنده عملکرد بهتر الگوریتم وال انطباقی پیشنهادی، نسبت به سایر روش های مورد بررسی بوده که موجب بهبود و کاهش هزینه ها شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - Developing and solving the multi-objective flexible and sustainable job shop scheduling problem with reverse flow and job rotation considerations in uncertain situations
    Journal of Optimization in Industrial Engineering , العدد 35 , السنة 16 , بهار 2023
    Flexible job shop scheduling problem (FJSP) has received a lot of attention in recent years, but the important point is that this field of study can be subject to many assumptions and lots of innovations can be considered. One of these can be reverse flow, which has bee أکثر
    Flexible job shop scheduling problem (FJSP) has received a lot of attention in recent years, but the important point is that this field of study can be subject to many assumptions and lots of innovations can be considered. One of these can be reverse flow, which has been overlooked in many studies, while its effect on the cost and time of construction is undeniable. Other areas such as job rotation as well as issues related to sustainability can be of particular importance in this area and have not been reviewed in previous researches. Therefore, the present study seeks to provide a model to optimize the multi-objective flexible job shop scheduling problem concerning the issues of sustainability with reverse flow and job rotation considerations. For this purpose, a multi-objective mathematical scheduling model is developed, the first goal of which is to minimize the construction time and the second goal is to minimize the issues related to sustainability. To solve the model, two methods were used: Sensitivity analysis and meta-heuristic. The whale optimization algorithm (WOA) was employed in the meta-heuristic method. The results of the implementation of WOA indicate the efficiency of the proposed algorithm, while the findings of the sensitivity analysis also point to the effect of research innovations on the objective functions of the problem. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - Project Risk Assessment Framework
    پژوهشگر , العدد 1 , السنة 2 , زمستان 2017
    This study presents a framework for calculating the risk of various projects, especially projects under uncertain circumstances. First, the related literature is reviewed and then the relationship between risk and projects is examined. Using a case study an approach is أکثر
    This study presents a framework for calculating the risk of various projects, especially projects under uncertain circumstances. First, the related literature is reviewed and then the relationship between risk and projects is examined. Using a case study an approach is provided to determine the project risk in uncertain circumstances where sufficient data is not available for decision-making. In the new proposed method, instead of using a purely qualitative method, Dempster-Shafer theory has been used because of the limited data for decision making. Finally, the proposed method is examined based on a construction company and the results are presented. تفاصيل المقالة