فهرس المقالات پژمان صالحی


  • المقاله

    1 - طراحی یک مدل استوار برای برنامه مسیریابی و جداول زمان‌بندی حرکت قطارها (مطالعه موردی: شبکه ریلی متروی تهران)
    فناوری اطلاعات در طراحی مهندسی , العدد 1 , السنة 15 , زمستان 1401
    در این مطالعه یک مدل برنامه‌ریزی خطی عدد صحیح مختلط برای تدوین جداول زمان‌بندی به‌منظور تعیین زمان‌های تلف‌شده در گره‌های شبکه برای هر قطار فعال در مسیر تخصیص یافته است. همچنین در این مدل تعدادی از گره‌های خطوط ریلی که توسط مدل مسیریابی به دست آمده است، به‌عنوان رزرو در أکثر
    در این مطالعه یک مدل برنامه‌ریزی خطی عدد صحیح مختلط برای تدوین جداول زمان‌بندی به‌منظور تعیین زمان‌های تلف‌شده در گره‌های شبکه برای هر قطار فعال در مسیر تخصیص یافته است. همچنین در این مدل تعدادی از گره‌های خطوط ریلی که توسط مدل مسیریابی به دست آمده است، به‌عنوان رزرو در نظر گرفته شده است. رویکرد مورداستفاده در تحقیق حاضر برخلاف سایر رهیافت‌های پیشنهادی در مطالعات پیشین، قبل از طراحی و ایجاد جداول زمان‌بندی بر بخش زیرساخت شبکه مترو متمرکز نموده است. خروجی‌های این مدل در ایستگاه متروی صادقیه (تهران) به‌عنوان نمونه آزمایشی اجرا و نتایج آن از طریق شبیه‌سازی مورد صحت آزمایی قرار گرفت. یافته‌های پیاده‌سازی مدل نشان می‌دهد که برنامه مسیریابی و طراحی جداول زمان‌بندی حرکت قطارها تا ۱۱ % در مقایسه با سایر برنامه‌های زمان‌بندی پیشنهادی در مطالعات قبلی بهتر است. همچنین خروجی های مدل از طرح‌های معمول مسیریابی که توسط بخش برنامه‌ریزی ترافیک متروی تهران به‌صورت اسمی و مکتوب تدوین‌شده تا حدود ۲ % بهبودیافته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تبیین عوامل کلیدی توفیقِ تضمین کیفیت یادگیری الکترونیکی (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی)
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1398
    هدف از این تحقیق شناسایی و تبیین عوامل کلیدی توفیق کیفیت یادگیری الکترونیکی در دانشگاه آزاد بود. ازاین‌رو برای تحقق اهداف پژوهش بررسی مقایسه‌ای میان دیدگاه‌های خبرگان و دانشجویان واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد درباره عوامل کلیدی توفیقِ کیفیت یادگیری الکترونیکی انجام گردید أکثر
    هدف از این تحقیق شناسایی و تبیین عوامل کلیدی توفیق کیفیت یادگیری الکترونیکی در دانشگاه آزاد بود. ازاین‌رو برای تحقق اهداف پژوهش بررسی مقایسه‌ای میان دیدگاه‌های خبرگان و دانشجویان واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد درباره عوامل کلیدی توفیقِ کیفیت یادگیری الکترونیکی انجام گردید. در بخش کتابخانه‌ای پژوهش حاضر، از مطالعات انجام‌شده در خصوص شناسایی و تبیین عوامل اثرگذار بر توفیق کیفیت یادگیری الکترونیکی از منظر ذی‌نفعان مختلف استفاده گردید و بر اساس پیشینه پژوهشی و تحقیقات مرتبط و نیز نظرسنجی از خبرگانِ یادگیری الکترونیکی، پرسشنامه‌ای توسط محققان طراحی و میان نمونه‌های جامعه‌ی آماری پژوهش توزیع گردید. به‌منظور اخذ نظرات گروه‌های موردمطالعه و به دست آوردن راهکارهای بهبود کیفیت یادگیری الکترونیکی نیز برخی از گویه‌های پرسشنامه به‌صورت باز، طراحی شد و از افراد نمونه خواسته شد اهمیت هر یک از عوامل کلیدی توفیق یادگیری الکترونیکی در دانشگاه آزاد را اولویت‌بندی نموده و نظرات خود را نیز در صورت لزوم درج نماید. نکته بااهمیتی که درروند انجام پژوهش مدنظر محققان قرار گرفت، هدایت فرایند انجام تحقیق به‌گونه‌ای بود که پرسش‌شوندگان بتوانند بار عاملی هر مؤلفه اصلی و فرعی و میزان اهمیت هر عامل فرعی مرتبط با مؤلفه اصلی را مشخص نمایند. مهم‌ترین یافته این پژوهش آن بود که دیدگاه خبرگان و دانشجویان در خصوص عوامل کلیدی توفیق کیفیت یادگیری الکترونیکی در دانشگاه آزاد باهم متفاوت است که درنهایت پس از حذف عوامل مشترک و تکراری این مقدار به 7 عامل اصلی، 32 عامل فرعی و 55 شاخصه ارزیابی تقلیل یافت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - ارائه الگوئی برای مدیریت دانش کارکنان با رویکرد یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: شهرداری تهران)
    دانش شناسی , العدد 5 , السنة 15 , زمستان 1401
    هدف: هدف از انجام این پژوهش ارائه الگویی نوین برای مدیریت دانش کارکنان با رویکرد یادگیری سازمانی در مطالعه موردی شهرداری تهران است.روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به‌صورت ترکیبی (کیفی-کمی) در جامعه آماری کارکنان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در شهرداری تهران و أکثر
    هدف: هدف از انجام این پژوهش ارائه الگویی نوین برای مدیریت دانش کارکنان با رویکرد یادگیری سازمانی در مطالعه موردی شهرداری تهران است.روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به‌صورت ترکیبی (کیفی-کمی) در جامعه آماری کارکنان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در شهرداری تهران و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه آن انجام شد. نمونه آمارى شامل 379 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی شاغل در شهرداری تهران در سال 1400 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری و با به‌کارگیری نرم‌افزارهای SPSS و ایموس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.یافته‌ها: بر اساس نتایج تحقیق حاضر برخی از مؤلفه‌های مهم ارائه الگوی نوین برای مدیریت دانش کارکنان شهرداری تهران با رویکرد یادگیری سازمانی عبارت‌اند از منابع انسانی و مدیریت، استراتژی و ساختار سازمانی، فناوری اطلاعات، فرآیندهای دانشی، فرآیندهای سازمانی و فرهنگ‌سازمانی. همچنین برخی دیگر از یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که میانگین امتیاز هریک از این مؤلفه‌های یادشده در شهرداری تهران از حد متوسط پایین‌تر بود.نتیجه‌گیری: تحقیق حاضر به ارائه و آزمون مدلی پرداخته است که نقش متغیرهای کلیدی دانش و یادگیری که در تحقیقات گذشته توجهی جزئی و مستقل به آن‌ها شده بود را بیان کرده است. به‌منظور پیاده‌سازی و اجرای مدیریت دانش در شهرداری تهران با رویکرد یادگیری سازمانی دقیق مؤلفه‌های تعیین‌شده نظیر منابع انسانی و مدیریت، استراتژی و ساختار سازمانی، فناوری اطلاعات، فرآیندهای دانشی و غیره ... برای ارتقای سطح کمی و کیفی دانش سازمانی شهرداری لحاظ گردید. تفاصيل المقالة