فهرس المقالات احمدرضا عمانی


  • المقاله

    1 - چه کنیم آموزش‌های ترویجی یک سازمان یادگیرنده شود؟ یک رویکرد آمیخته در تعاونی‌های روستایی استان البرز
    پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی , العدد 4 , السنة 16 , پاییز 1402
    هدف از انجام این تحقیق، شناسایی راهبردهایی برای انطباق آموزش‌های ترویجی تعاونی‌های روستایی استان البرز با سازمان یادگیرنده است. این مطالعه بر مبنای پارادایم آمیخته و با استفاده از روش‌های کیفی و کمی انجام شد. برای گردآوری داده‌ها در بخش کیفی از تکنیک مصاحبه چهره به چهره أکثر
    هدف از انجام این تحقیق، شناسایی راهبردهایی برای انطباق آموزش‌های ترویجی تعاونی‌های روستایی استان البرز با سازمان یادگیرنده است. این مطالعه بر مبنای پارادایم آمیخته و با استفاده از روش‌های کیفی و کمی انجام شد. برای گردآوری داده‌ها در بخش کیفی از تکنیک مصاحبه چهره به چهره و طوفان اندیشه و در بخش کمی از پرسشنامه استفاده شد. مشارکت‌کنندگان تحقیق در بخش کیفی شامل خبرگان شرکتهای تعاونی روستایی به تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی تا اشباع نظری داده‌ها و در بخش کمی 379 نفر از اعضای تعاونی‌های روستایی استان البرز بود. برای شناسایی راهبردهای همسو نمودن آموزش‌های ترویجی تعاونی‌های روستایی استان البرز با سازمان یادگیرنده، نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت‌ها از ابعاد قابلیت‌های فردی، یادگیری گروهی، تفکر نظام‌مند، چشم‌انداز مشترک و الگوها و باورهای ذهنی در قالب سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مورد شناسایی قرار گرفت. پس از شناسایی عوامل داخلی و بیرونی، نسبت به سنجش آنها در بین اعضای تعاونی‌ها، اقدام گردید. بر اساس نتایج حاصل جایگاه تعاونی‌ها در ربع سوم قرار گرفت و راهبردهای مناسب برای انطباق آموزش‌های ترویجی تعاونی‌های روستایی استان البرز با سازمان یادگیرنده، راهبردهای رقابتی تعیین شد. با استفاده از ماتریس برنامه‌ریزی کمی نسبت به اولویت‌بندی راهبردها اقدام شد و با استفاده از فن طوفان اندیشه و مصاحبه اقدام‌های عملیاتی برای تحقق راهبردهای مورد نظر ارائه شد. برنامه‌ریزان آموزش‌های ترویجی تعاونی‌های روستایی استان البرز می‌توانند با توجه به راهبردها و اقدام‌های عملیاتی شناسایی شده، شرایط لازم برای انطباق آموزش‌های مذکور با کارکردهای سازمان یادگیرنده را فراهم آورند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تحلیل قیاسی وضعیت موجود و مطلوب شاخص‌ها و زیر شاخص‌های توسعه کشاورزی ارگانیک استان لرستان
    پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی , العدد 64 , السنة 16 , زمستان 1402

    با توجه به اهمیت موضوع امنیت ‌غذایی و خسارت‌های جبران ‌ناپذیر ناشی از استفاده بیش ازحد نهاده‌های شیمیایی کشاورزی بر محیط‌‌زیست خلأ یک تحلیل قیاسی وضعیت موجود و مطلوب احساس می‌گردد. این تحقیق از بعد نحوه کنترل متغیرها، غیرآزمایشی و ا أکثر

    با توجه به اهمیت موضوع امنیت ‌غذایی و خسارت‌های جبران ‌ناپذیر ناشی از استفاده بیش ازحد نهاده‌های شیمیایی کشاورزی بر محیط‌‌زیست خلأ یک تحلیل قیاسی وضعیت موجود و مطلوب احساس می‌گردد. این تحقیق از بعد نحوه کنترل متغیرها، غیرآزمایشی و از بعد هدف کاربردی بوده است. تحقیق حاضر از انواع تحقیقات پیمایشی و مقطعی است. در این تحقیق از پارادایم آمیخته متوالی و به صورت اکتشافی و از نظریه داده‌بنیاد استفاده شده است. به منظور قیاس وضعیت موجود و مطلوب شاخص‌ها و زیر شاخص‌های توسعه کشاورز ی ارگانیک از آزمون ویلکاکسون استفاده شد به این مفهوم که روش‌های کیفی و کمی به شکل ترکیبی و در توالی هم استفاده شده است. نمونه مورد مطالعه این پژوهش در مرحله کیفی شامل 32 نفر از کارشناسان خبره استان لرستان بود که در زمینه کشت محصولات ارگانیک در منطقه مورد پژوهش آگاهی لازم را داشتند و دارای تخصص کشاورزی و حداقل مدرک کارشناسی بودند. در بخش کمی تحقیق با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه از بین زارعین 384 نفر تعیین شد. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق، این پژوهش از مهر 1399 آغاز و تا مهر 1401 به پایان رسید. بر اساس نتایج حاصل از قیاس کلیه شاخص‌ها و زیر شاخص‌های توسعه کشاورزی ارگانیک یعنی اکولوژیکی، سلامت، انصاف، مراقبت، اجتماعی-فرهنگی و تولیدی-اقتصادی و زیر شاخص‌های هریک از طریق آزمون ویلکاکسون مشخص شد که، با احتمال 99 درصد بین وضعیت موجود و مطلوب کلیه شاخص‌ها و زیرشاخص‌ها اختلاف معنی‌داری وجود دارد.

    تفاصيل المقالة