چه کنیم آموزشهای ترویجی یک سازمان یادگیرنده شود؟ یک رویکرد آمیخته در تعاونیهای روستایی استان البرز
الموضوعات : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
الهه کیانی
1
(گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران)
آزاده نوراله نوری وندی
2
(گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران)
احمدرضا عمانی
3
(گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران)
الکلمات المفتاحية: سازمان یادگیرنده, تعاونیهای روستایی, آموزشهای ترویجی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این تحقیق، شناسایی راهبردهایی برای انطباق آموزشهای ترویجی تعاونیهای روستایی استان البرز با سازمان یادگیرنده است. این مطالعه بر مبنای پارادایم آمیخته و با استفاده از روشهای کیفی و کمی انجام شد. برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از تکنیک مصاحبه چهره به چهره و طوفان اندیشه و در بخش کمی از پرسشنامه استفاده شد. مشارکتکنندگان تحقیق در بخش کیفی شامل خبرگان شرکتهای تعاونی روستایی به تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی تا اشباع نظری دادهها و در بخش کمی 379 نفر از اعضای تعاونیهای روستایی استان البرز بود. برای شناسایی راهبردهای همسو نمودن آموزشهای ترویجی تعاونیهای روستایی استان البرز با سازمان یادگیرنده، نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتها از ابعاد قابلیتهای فردی، یادگیری گروهی، تفکر نظاممند، چشمانداز مشترک و الگوها و باورهای ذهنی در قالب سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مورد شناسایی قرار گرفت. پس از شناسایی عوامل داخلی و بیرونی، نسبت به سنجش آنها در بین اعضای تعاونیها، اقدام گردید. بر اساس نتایج حاصل جایگاه تعاونیها در ربع سوم قرار گرفت و راهبردهای مناسب برای انطباق آموزشهای ترویجی تعاونیهای روستایی استان البرز با سازمان یادگیرنده، راهبردهای رقابتی تعیین شد. با استفاده از ماتریس برنامهریزی کمی نسبت به اولویتبندی راهبردها اقدام شد و با استفاده از فن طوفان اندیشه و مصاحبه اقدامهای عملیاتی برای تحقق راهبردهای مورد نظر ارائه شد. برنامهریزان آموزشهای ترویجی تعاونیهای روستایی استان البرز میتوانند با توجه به راهبردها و اقدامهای عملیاتی شناسایی شده، شرایط لازم برای انطباق آموزشهای مذکور با کارکردهای سازمان یادگیرنده را فراهم آورند.
_||_