-
المقاله
1 - A Survey of Media Literacy among Students in the Information Society in North KhorasanSociological of Studies of youth , العدد 5 , السنة 3 , زمستان 2012The current research is a survey of media literacy status of students in the Information Society in North Khorasan. The theories have been used here are from cultivation, gratifications and knowledge gap to clarify the state of media literacy. This research has been don أکثرThe current research is a survey of media literacy status of students in the Information Society in North Khorasan. The theories have been used here are from cultivation, gratifications and knowledge gap to clarify the state of media literacy. This research has been done by survey research method and questionnaire technique was done on 317 students in North Khorasan Universities. The sampling method has been proportional and the spearman correlation coefficient results showed that, there are positive and significant relationships between media usage, cultural capital, parent education and media literacy. The mean differences test showed that, there is no meaningful difference between marriage status, age, family income gender and the dependent variable. But the media literacy means difference significant between departments of education. And based on the current research findings, North Khorasan students possess the average level of media literacy among the youth. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی(تلگرام و اینستاگرام) بر مدارای اجتماعی جوانان 18 تا 35 ساله شهر مشهد در سال 1396علوم اجتماعی , ستأتي المقالات قريبًااین تحقیق با هدف بررسی میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و مدارای اجتماعی انجام گرفته و جامعه آماری آن، کلیه شهروندان 18 تا 35 ساله ساکن مشهد و استفادهکننده از شبکههای مجازی است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر بهدست آمد که متناسب با جمعیت هر منط أکثراین تحقیق با هدف بررسی میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و مدارای اجتماعی انجام گرفته و جامعه آماری آن، کلیه شهروندان 18 تا 35 ساله ساکن مشهد و استفادهکننده از شبکههای مجازی است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر بهدست آمد که متناسب با جمعیت هر منطقه توزیع و پرسشنامهها تکمیل گردید. پرسشنامه محقق ساخته و از روایی و پایایی معتبری برخوردار بوده است. جهت آزمون فرضیهها از آزمونهای همبستگی، تیتست و تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده میانگین شاخص مدارای اجتماعی 51/3 بوده که بیشتر از حد متوسط است. میانگین استفاده از شبکههای مجازی درباره تلگرام 296 دقیقه در شبانهروز و اینستاگرام 125 دقیقه در شبانهروز بوده است. آزمون همبستگی پیرسون رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و مدارای اجتماعی را تایید کرده است. بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با مدارای دینی، سیاسی و اخلاقی دارای رابطه مثبت و معنادار بوده اما رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با مدارای قومی تایید نشده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی با کارآفرینی دانشجویان با نقش میانجی تحولات و تغییرات اجتماعی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچانتغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 4 , السنة 19 , پاییز 1401هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی با کارآفرینی دانشجویان مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان در سال 1400 بود. روش تحقیق: به روش پیمایشی، از نظر زمانی مقطعی و از نوع مطالعات کاربردی است و روش نمونه گیری داوطلبانه و در دسترس می باشد. جامعه آماری را ک أکثرهدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی با کارآفرینی دانشجویان مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان در سال 1400 بود. روش تحقیق: به روش پیمایشی، از نظر زمانی مقطعی و از نوع مطالعات کاربردی است و روش نمونه گیری داوطلبانه و در دسترس می باشد. جامعه آماری را کلیه دانشجویان مهندسی با حجم نمونه ای متشکل از 299 نفر صورت گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون های پارامتریک مانند ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده شده است. یافته ها: نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی همبستگی به میزان 0.309 ، بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی و کارآفرینی همبستگی به میزان (0.398)، بین بعد رابطهای سرمایه اجتماعی و انگیزه کارآفرین همبستگی به میزان (0.487)، بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی و کارآفرینی همبستگی به میزان (0.398) وجود دارد. همچنین تأثیر متغیر میانجی تحولات و تغییرات اجتماعی در رابطه میان سرمایه اجتماعی و کارآفرینی دانشجویان معنادار است (0.839).نتیجهگیری: با تقویت سرمایه اجتماعی می توان به افزایش کارآفرینی آنها کمک کرد و زمینه رشد و توسعه این سازمان را فراهم ساخت اما باید دور از ذهن نماند که تغییر و تحولات اجتماعی میتواند رابطه بین این دو متغیر را تحتتأثیر قرار دهد. تفاصيل المقالة