A Survey of Media Literacy among Students in the Information Society in North Khorasan
الموضوعات :Mahnaz Shojaee 1 , Mahnaz Amirpour 2
1 - M.A in Communication Sciences
2 - Ph.D in I.A.U of Torbat Jam Branch
الکلمات المفتاحية: Students, media literacy, Media, Cultural capital, Information Society,
ملخص المقالة :
The current research is a survey of media literacy status of students in the Information Society in North Khorasan. The theories have been used here are from cultivation, gratifications and knowledge gap to clarify the state of media literacy. This research has been done by survey research method and questionnaire technique was done on 317 students in North Khorasan Universities. The sampling method has been proportional and the spearman correlation coefficient results showed that, there are positive and significant relationships between media usage, cultural capital, parent education and media literacy. The mean differences test showed that, there is no meaningful difference between marriage status, age, family income gender and the dependent variable. But the media literacy means difference significant between departments of education. And based on the current research findings, North Khorasan students possess the average level of media literacy among the youth.
1. ایرانپور، پرستو، 1388، میزان سواد رسانهای و نقش آن در استفاده از رسانههای تعاملی، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم اجتماعی.
2. اعزازی، شهلا، 1379، تصویر خانواده در برنامههای کودک سیما، واحد ارزشیابی اداره کل پژوهشهای سیما، تهران.
3. امیر انتخابی، شهرود، 1387، بررسی و تحلیل سطوح مختلف سواد رسانهای، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گروه پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی، شماره 22.
4. ببران، صدیقه، 1382، سواد رسانهای در برخورد با خشونت رسانهای، ایران، 23 مهرماه ، شماره 2609.
5. بهرامپور، شعبانعلی، 1383، انسجام اجتماعی در جامعه اطلاعاتی: نیم نگاهی به وضعیت ایران، سینمار ایران و جامعه اطلاعاتی.
6. تامن، الیزابت، 1380، مهارتها وراهبردهای آموزش رسانهای، مترجم حسن نورایی بیدخت، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
7. پاتر، جیمز، 1385، تعریف سواد رسانهای، مترجم لیدا کاووسی، فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی، سال هفدهم، شماره 4، شماره پیایی 68.
8. حسین زاده، اکبر و محمدی استانی، مرتضی، 1389، سواد رسانهای ضرورت دنیای امروز، کلیات (کتاب ماه اطلاعات، ارتباطات و دانش شناسی).
9. سورین، ورنر وتانکارد، جیمز، 1384، نظریههای ارتباطات، مترجم علیرضا دهقان، انتشارات دانشگاه تهران،
10. شاهرخ اسکوئی، زهره، 1387، بررسی سطح سواد رسانه ای دانشجویان (مقایسه سواد رسانه ای دانشجویان دانشکده فنی– مهندسی و علوم اجتماعی دانشگاه تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم اجتماعی.
11. شکرخواه، یونس، 1385، سواد رسانهای یک مقاله عقیدهای، فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی، سال هفدهم، شماره 4، شماره پیایی 68.
12. عباسی قادی، مجتبی و خلیلی کاشانی، مرتضی، 1390، تاثیر اینترنت بر هویت ملی، پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران.
13. قاسمی، طهمورث، 1385، سواد رسانهای رویکردی جدید به نظارت، فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی، سال هفدهم ، شماره 4 ، شماره پیایی 68.
14. نصیری، بهاره، 1386، میزان بررسی نظرات متخصصان علم ارتباطات پیرامون سواد رسانهای در جامعه، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
15. فاضلی، محمد، 1386، جامعه شناسی مصرف موسیقی، پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات،
16. فکوهی، ناصر، 1381، تاریخ اندیشه و نظریه های انسان شناسی، نشر نی، تهران.
17. هرمز، مهرداد، 1379، مقدمه ای بر نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی، انتشارات فاران، تهران.
18- http: // www. Media awareness. Ca / English – Elizabeth. Thoman, Founder and President. (1995) the 3 Stages of Media Literacy.
20 - Zill, k. ,2002, media literacy: television meets the internet. March, april, volume 9, number2.