فهرس المقالات ربابه پورجبلی


  • المقاله

    1 - پدیدار شناسی موانع فرهنگی توسعه در زنجان
    مطالعات جامعه شناسی , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1401
    هدف اصلی این پژوهش، مطالعه، درک و برداشت مفهومی کنشگران از فرهنگ توسعه و موانع رسیدن به توسعه در زنجان است که از لحاظ هدف تحقیق کاربردی و از نظر روش، تحقیق کیفی با رویکرد پدیدارشناسی می‌باشد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته است. مدت‌زمان انجام هر مصاحبه ب أکثر
    هدف اصلی این پژوهش، مطالعه، درک و برداشت مفهومی کنشگران از فرهنگ توسعه و موانع رسیدن به توسعه در زنجان است که از لحاظ هدف تحقیق کاربردی و از نظر روش، تحقیق کیفی با رویکرد پدیدارشناسی می‌باشد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته است. مدت‌زمان انجام هر مصاحبه به طور متوسط ۳۰ الی ۶۰ دقیقه بود. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل کلایزی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که گسترش جهانی‌شدن و پیشرفت تکنولوژی و فرهنگ استفاده نادرست از ابزار توسعه مانند اینترنت، ماهواره، فضای مجازی و..، موجب تزلزل بنیان خانواده‌ها، گرایش به فردگرایی و منفعت‌طلبی منفی شده است، همچنین تقابل سنت با مدرنیته، تعصب شدید به ایل‌وتبار، ازخودبیگانگی و مصرف‌گرایی، وقوع تغییرات فرهنگی تا توسعه فرهنگی، عدم مطالبه گری اجتماعی، عدم توجه به قانون‌گرایی و رفتار اجتماعی صحیح، عدم تحقق سرمایه اجتماعی، فرهنگی، نمادین، انسانی، اقتصادی، سیاسی و... ، از دیگر موانع فرهنگی دست بابی به توسعه از نتایج مطالعه حاصل شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - Foreign Defendants: A Delphi study on the causes of underwater flooding in Ardabil province
    Sociological of Studies of youth , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 2023
    AbstractForeign defendants are used for those who not only have not broken the law, but according to the label they eat, act as if they have done so. The purpose of this article is to identify the causes of underwater flooding in Ardabil to study 29 experts Ardabil was أکثر
    AbstractForeign defendants are used for those who not only have not broken the law, but according to the label they eat, act as if they have done so. The purpose of this article is to identify the causes of underwater flooding in Ardabil to study 29 experts Ardabil was selected as a snowball sampling method and a researcher-made questionnaire was prepared based on semi-structured interview criteria and provided to experts. Showed that there is agreement and consensus among experts and also the weighted average of factors showed that social, psychological and personal, legal and religious factors have a priority of 1 to 4, respectively. Therefore, officials should try to achieve this. Indicators of these factors policy. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با ترجیحات مصرفی در بین خانواده های شهر تبریز 
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 4 , السنة 0 , پاییز 1392
     امروزه ترجیح مصرف و مصرف ­گرایی از موضوعات مهم پژوهش در جامعه­شناسی و مطالعات فرهنگی است و بررسی آن به عنوان یک مسأله­ی علمی و در حال گسترش در ایران، حائز اهمیت است. مقاله حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با ترجیح مصرفی مصرف کنندگانبر اساس پژوهشی بر مبنای نظر سنجی، در س أکثر
     امروزه ترجیح مصرف و مصرف ­گرایی از موضوعات مهم پژوهش در جامعه­شناسی و مطالعات فرهنگی است و بررسی آن به عنوان یک مسأله­ی علمی و در حال گسترش در ایران، حائز اهمیت است. مقاله حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با ترجیح مصرفی مصرف کنندگانبر اساس پژوهشی بر مبنای نظر سنجی، در سال 1390 از 390 خانواده ساکن در شهر تبریز به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک تدوین شده است و محور آن بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با ترجیحات مصرفی در بین خانواده های شهر تبریز می باشد. در این تحقیق  با استفاده از نظریه های زیمل,وبلن وبوردیو و نظریه های مکتب فرانکفورت  به موضوع عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با ترجیح مصرفی پرداخته شده است. از جمله از مهمترین نتایج این پژوهش می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1- همبستگی بین ترجیحات مصرفی وسن برابر 089/= rبه دست أمده است که نتیجه می شود رابطه بین بین ترجیحات مصرفی وسن معنی دارنیست. زیرا سطح معنی داری از 05/0 بیشتر است. 2- همبستگی بین ترجیحات مصرفی وپایگاه اقتصادی و اجتماعی برابر با000/= rبه دست آمده است که نتیجه می شود رابطه بین بین ترجیحات مصرفی وپایگاه اقتصادی و اجتماعی معنی داراست. زیرا سطح معنی داری از 05/0 کمتر است. 3- همبستگی بین ترجیحات مصرفی وتبلیغات رسانه های جمعیبرابر با007/= rحاصل شده است که نتیجه می‌شود رابطه بین بین ترجیحات مصرفی وتبلیغات رسانه های جمعی معنی داراست. زیرا سطح معنی داری از 05/0 کمتر است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - بررسی عوامل مؤثر بر نگرش جنسیتی در بین مردم شهر زنجان
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 1 , السنة 0 , بهار 1392
    هدف تحقیق حاضر مطالعه و بررسی عوامل مؤثر بر نگرش جنسیتی در شش منطقه مسکونی )کارمندان، هنرستان، زیباشهر، سبزه میدان، بی سیم و اسلام آباد( شهر زنجان می باشد. به خصوص این که از لحاظ ساختار اجتماعی متفاوتیبر این مناطق حاکم است و آن ها را متفاوت و متمایز از یکدیگر ساخته است. أکثر
    هدف تحقیق حاضر مطالعه و بررسی عوامل مؤثر بر نگرش جنسیتی در شش منطقه مسکونی )کارمندان، هنرستان، زیباشهر، سبزه میدان، بی سیم و اسلام آباد( شهر زنجان می باشد. به خصوص این که از لحاظ ساختار اجتماعی متفاوتیبر این مناطق حاکم است و آن ها را متفاوت و متمایز از یکدیگر ساخته است.این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی و 479 نفر نمونه در مناطق اشاره شده در بالا انجام گرفته است ادبیات تحقیقبه بررسی عوامل نگرش جنسیتی می پردازد و ماحصل مبانی نظری، بررسی عوامل مؤثر بر نگرش جنسیتی درارتباطات با نظریه های جامعه شناسی از جمله کنش متقابل نمادین، لینتن، بوردیو، هینتون، فنای نمادین زنان، هایبرتو فمینیست ها و ... استفاده شده است.شاخص های یا متغیرهای مورد استفاده در تحقیق عبارت است از: پایگاه اقتصادی اجتماعی، باورهای قالبی، جامعه پذیری جنسیتی، محتوای برنامه های رسانه جمعی و تأثیر آن ها بر نگرش جنسیتی است.با توجه به متغیر های مستقل برای تبیین تغییرات متغیر وابسته مجموعاً 5 فرضیه کلی به دست آمده از آزمونفرضیه ها بین جامعه پذیری جنسیتی و باور های قالبی رابطه معنی داری نشان داد و همچنین بین جنسیت و نگرشجنسیتی نیز رابطه معنا دار وجود دارد. در نهایت از طریق رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر تأثیر متغیر های مستقل برمتغیر وابسته محاسبه شد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - متهمان بیگانه :مطالعه ای دلفی در مورد علل زیرآب زنی در استان اردبیل
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 79 , السنة 20 , زمستان 1402
    متهمان بیگانه برای کسانی استفاده می شود که نه تنها قانون‌شکنی نکرده اند ، ولی براساس برچسبی که می خورند طوری رفتار می‌کنند که انگار چنین کاری کرده‌اند،هدف این مقاله شناسایی علل زیرآب زنی در اردبیل هست برای مطالعه 29 نفر از متخصصان و خبرگان استان اردبیل به صورت روش نمون أکثر
    متهمان بیگانه برای کسانی استفاده می شود که نه تنها قانون‌شکنی نکرده اند ، ولی براساس برچسبی که می خورند طوری رفتار می‌کنند که انگار چنین کاری کرده‌اند،هدف این مقاله شناسایی علل زیرآب زنی در اردبیل هست برای مطالعه 29 نفر از متخصصان و خبرگان استان اردبیل به صورت روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شده و پرسشنامه محقق ساخته براساس معیار مصاحبه نیمه ساختاریافته ،تنظیم و در اختیار متخصصان قرار گرفت و بعد از تحلیل درصد ها که بالاتر از 60 درصد بود و سطح معناداری پایین تر از 05/ ضریب هماهنگی کندال نشان داد که توافق و اجماع در بین متخصصان وجود دارد و همچنین میانگین وزنی عوامل نشان داد که عامل اجتماعی،روانی و فردی ،حقوقی و مذهبی به ترتیب اولویت 1 تا 4 را به خود اختصاص می دهند .بنابراین باید مسئولان تلاش کنند تا درراستای این شاخص های این عوامل سیاستگذاری کرد. رفتار زیرآب زنی در جوامعی زیاد به چشم می خورد که علیرغم نقص در جربان جامعه پذیری افراد و ویژگی های تقویت کننده فردی و روانی، محدودیت منابع و امکانات یا نحوه توزیع نابرابرانه منابع وحود دارد ینابر نظر مارکس در جامعه ای امور طبقاتی هستند توزیع امکانات و منابع کمیاب هم که در اختیار اقلیت افراد قرار دارد محدود و نابرابرانه هست تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - بررسی تأثیر مقدار حضور در عرصه عمومی و استفاده از رسانه‌های جمعی بر مقدار آگاهی زنان نسبت به حقوق خانوادگی خود مورد مطالعه:زنان شهر ارومیه در سال 95
    فصلنامه زن و جامعه , العدد 1 , السنة 9 , بهار 1397
        این پژوهش، با هدف بررسی مقدار آگاهی زنان شهر ارومیه از حقوق خانوادگی خود با توجه به  تأثیر متغیرهای مقدار حضورشان در عرصه عمومی و مقدار استفاده از رسانه‌های جمعی انجام شده است. روش پژوهش، پیمایش و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه بوده است. جامعه أکثر
        این پژوهش، با هدف بررسی مقدار آگاهی زنان شهر ارومیه از حقوق خانوادگی خود با توجه به  تأثیر متغیرهای مقدار حضورشان در عرصه عمومی و مقدار استفاده از رسانه‌های جمعی انجام شده است. روش پژوهش، پیمایش و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه بوده است. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده تمامی زنان بالای 19 سال ساکن شهر ارومیه در سال1395 می‌باشد که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 385 نفر به ‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌ها از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای بین پاسخگویان توزیع شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند، مقدار آگاهی زنان شهر ارومیه از حقوق خانوادگی‌شان در سطح متوسط (54%) بوده و عوامل حضور در عرصه عمومی، مدت استفاده از رسانه‌های جمعی و متغیرهای زمینه‌ای(سن، تأهل و پایگاه اجتماعی و اقتصادی) در مقدار آگاهی آنان از حقوق خانوادگی‌شان مؤثر می‌باشد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد، متغیر حضور زنان در عرصه عمومی ‌با ضریب بتای (667)، بیش‌ترین سهم را در تبیین و پیش گویی مقدار آگاهی زنان از حقوق خانوادگی‌شان داشته است. هم‌چنین، با تحلیل مسیر معلوم شد، مدل تجربی پژوهش حدود 60 درصد از واریانس متغیر آگاهی زنان از حقوق خانوادگی را تبیین می‌کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - بررسی تأثیر مؤلفه های درک از خود و مدیریت بدن در بین زنان شهر زنجان
    فصلنامه زن و جامعه , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1401
    چکیده

    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مهم ترین مولفه های تاثیر گذار بر درک از خود و مدیریت بدن در بین زنان شهر زنجان می باشد. این پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را زنان مراجعه کننده به کلینیک های زیبایی، آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی تشکیل داده أکثر
    چکیده

    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مهم ترین مولفه های تاثیر گذار بر درک از خود و مدیریت بدن در بین زنان شهر زنجان می باشد. این پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را زنان مراجعه کننده به کلینیک های زیبایی، آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی تشکیل داده‌اند. در این پژوهش 266 نفر از زنان 15 تا 55 ساله بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده های این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته برای متغیرهای جایگاه جایگاه بدن به عنوان سرمایه اجتماعی بدن بعنوان نقاب بر مدیریت بدن، میزان ساعات استفاده از شبکه های اجتماعی بر مدیریت بدن، خود شی انگاری و درک از خود به عنوان متغیرهای مستقل و پرسشنامه استاندارد (MBSRQ) برای مدیریت بدن گرد آوری شده است و با استفاده از نرم افزار SPSS23 روش های آماری توصیفی و استنباطی (رگرسیون چندگانه) تحلیل گردیده است. یافته های حاصل از رگرسیون چند گانه نشان داد که متغیرهای هاله پوشی (P<0/001)، درک از خود (P<0/001)، بدن به عنوان سرمایه اجتماعی (P<0/001) بر مدیریت بدن بیشترین تاثیر معنی دار را داشته و پس از آنها متغیر های خود شی انگاری (P<0/669) و متغیر میزان ساعت استفاده از شبکه های اجتماعی (P<0/546) تاثیر معنی داری بر متغیر مدیریت بدن نداشتند. نتایج پژوهش نشان داد متغیر های هاله پوشی ، درک از خود و بدن به عنوان سرمایه اجتماعی بر روی مدیریت بدن تاثیر دارند.
    کلمات کلیدی: مدیریت بدن، درک از خود، خود شی انگاری، بدن به عنوان سرمایه اجتماعی تفاصيل المقالة