فهرس المقالات مجتبی صداقتی فرد


  • المقاله

    1 - تبیین رابطه سبک های دلبستگی و باورهای معرفت شناسی با همدلی در دانشجویان
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1401
    هدف از مقاله حاضر تبیین رابطه سبک های دلبستگی و باورهای معرفت شناختی با همدلی دانشجویان بود که با توجه به ماهیت پژوهش، روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه مورد بررسی شامل دانشجویان دختر و پسر دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گ أکثر
    هدف از مقاله حاضر تبیین رابطه سبک های دلبستگی و باورهای معرفت شناختی با همدلی دانشجویان بود که با توجه به ماهیت پژوهش، روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه مورد بررسی شامل دانشجویان دختر و پسر دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در سال تحصیلی 98-99 به تعداد 6000 دانشجو می باشد که از میان آنها 400 دانشجو ( 222نفر زن و 178 نفر مرد) به صورت در دسترس انتخاب شدند. نمونه آماری پرسشنامه باورهای معرفت شناسی شومر(1990)، سبک های دلبستگی هزن و شیور (1987) و همدلی تورنتو (2009) را بطور همزمان تکمیل کردند. از نرم افزار SPSS و Lisrel جهت تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها نشان داد، دلبستگی بطور مستقیم با همدلی رابطه مثبت داشته و قادر به پیش بینی آن می باشد. ثبات دانش، سرعت یادگیری و ساده بودن دانش از مسیر سبک دلبستگی اجتنابی و بطور منفی و غیر مستقیم با همدلی رابطه دارند. سرعت یادگیری با میانجی گری سبک دلبستگی اضطرابی و بطور منفی با همدلی رابطه نشان داد. توانایی ذاتی و ساده بودن دانش از مسیر سبک دلبستگی ایمن توانستند همدلی را پیش بینی کنند. از متغیرهای زمینه ای تنها، تاهل توانست پیش بین مناسبی برای همدلی باشد. سایر متغیرها قادر به پیش بینی همدلی نبوده و یا رابطه قدرتمند و معناداری را نشان ندادند. بنابر نتایج این پژوهش می توان گفت؛ تجربه فرد از کیفیت دلبستگی می تواند رشد باورهای معرفت شناختی و همچنین میزان رفتار همدلانه او را پیش بینی کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - رابطه طرح واره‌های ناسازگار اولیه با رضایت زناشویی و آشفتگی روابط زوجین در زنان متاهل
    روان شناسی تحلیلی شناختی , العدد 4 , السنة 10 , پاییز 1398
    هدف: رابطه طرح واره‌های ناسازگار اولیه با رضایت زناشویی و آشفتگی روابط زوجین در زنان متاهل بود. روش: همبستگی و از پیمایش استفاده شد. جامعه آماری زنان متاهل دانشجوی واحد دانشگاهی گرمسار بود که با روش نمونه گیری تصادفی، نمونه‌ای معادل 100 نفر، پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. أکثر
    هدف: رابطه طرح واره‌های ناسازگار اولیه با رضایت زناشویی و آشفتگی روابط زوجین در زنان متاهل بود. روش: همبستگی و از پیمایش استفاده شد. جامعه آماری زنان متاهل دانشجوی واحد دانشگاهی گرمسار بود که با روش نمونه گیری تصادفی، نمونه‌ای معادل 100 نفر، پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های طرح واره‌های ناسازگار اولیه یانگ (YSQ)، رضایت زناشویی انریچ(۱۹۸۹)، و تعارض زناشویی ثنائی (MCQ) (1379) بود. یافته‌ها: همۀ طرح واره‌های ناسازگار اولیه با تعارض زناشویی رابطۀ مثبت دارند و به عبارتی باعث افزایش تعارضات زناشویی و کاهش رضایت زناشویی می‌شوند. نتیجه: طرح واره‌های ناسازگار می توانند موجب کاهش رضایت زناشویی و افزایش آشفتگی بین روابط زوجین شوند، لذا کار پژوهشی و درمانی بر روی طرح واره‌های آسیب زننده به روابط متقابل بین زوج ها می‌تواند ضروری و نقش مهمی در کاستن از درگیری‌های خانوادگی یا زوجی که منجر به آشفتگی روابط آنها و ناخرسندی از ارتباط زناشویی می‌شود، داشته باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - مقایسه بلوغ عاطفی و مهارت های اجتماعی و اعتماد بین فردی در فرزندان با و بدون تجربه طلاق والدین
    روان شناسی تحلیلی شناختی , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1402
    هدف : این پژوهش با هدف مقایسه بلوغ عاطفی و مهارت های اجتماعی و اعتماد بین فردی در فرزندان با و بدون تجربه طلاق والدین انجام شد. روش: برای دستیابی به اهداف پژوهش از روش تحقیق توصیفی از نوع علی-مقایسه ای استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش شامل کلیه فرزندان طلاق و عادی سراس أکثر
    هدف : این پژوهش با هدف مقایسه بلوغ عاطفی و مهارت های اجتماعی و اعتماد بین فردی در فرزندان با و بدون تجربه طلاق والدین انجام شد. روش: برای دستیابی به اهداف پژوهش از روش تحقیق توصیفی از نوع علی-مقایسه ای استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش شامل کلیه فرزندان طلاق و عادی سراسر کشور در سال 1400-1401 شامل 108 نفر که تعداد 54 فرزند طلاق و تعداد 54 فرزند عادی بودند که از میان نمونه آماریی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده ها شامل سه پرسشنامه اعتماد بین فردی رمپل و هولمز(1986)، پرسشنامه بلوغ عاطفی سینگ و بهارگاوا (1991) و پرسشنامه مهارت های اجتماعی ماتسون و همکاران (1983) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری آزمون تی مستقل استفاده شد که تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-26 انجام گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین بلوغ عاطفی فرزندان با و بدون تجربه طلاق والدین تفاوت معنی داری در سطح خطای 01/0 وجود دارد ولی بین مهارتهای اجتماعی و بلوغ عاطفی فرزندان با و بدون تجربه طلاق والدین معنی داری در سطح خطای 05/0 وجود ندارد.نتیجه گیری : بلوغ عاطفی می تواند تحت تاثیر پدیده طلاق فرزندان را دچار مشکلات عمده ای نماید . تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - رابطه طرح واره های ناسازگار اولیه با سازگاری زناشویی وکیفیت زندگی معلمین
    روان شناسی تحلیلی شناختی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1401
    هدف: : رابطۀ طرح واره های ناسازگار اولیه با سازگاری زناشویی و کیفیت زندگی بود. روش: از گونه مطالعات کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا از نوع همبستگی بوده است. جامعۀ آماری شامل معلمین متاهل(زن و مرد) ناحیۀ 2 تهران بود که با روش نمونه گیری تصادفی، تعداد 120 نفر منتخب، پرسشنامه أکثر
    هدف: : رابطۀ طرح واره های ناسازگار اولیه با سازگاری زناشویی و کیفیت زندگی بود. روش: از گونه مطالعات کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا از نوع همبستگی بوده است. جامعۀ آماری شامل معلمین متاهل(زن و مرد) ناحیۀ 2 تهران بود که با روش نمونه گیری تصادفی، تعداد 120 نفر منتخب، پرسشنامه های استاندارد این تحقیق را تکمیل کردند. ابزار گردآوری داده های پژوهش، شامل پرسشنامه های طرحواره های یانگ(فرم کوتاه مدت)، سازگاری زناشویی اسنیپر(1976) و کیفیت زندگی بهداشت جهانی بود. یافته ها: بیانگر آن بود که طرح واره های ناسازگاراولیه معلمین(متاهل) با شاخص های سازگاری زناشویی آنان رابطه دارد، طرحواره های ناسازگاراولیه با مقیاس های کیفیت زندگی در معلمین رابطه دارد، طرحواره های ناسازگار اولیه در زنان و مردان تفاوت معنادار دارند، کیفیت زندگی و مقیاس های آن در زنان و مردان تفاوت معنادار دارد. سازگاری و مقیاس های آن در زنان و مردان تفاوت معنادار دارد. نتیجه گیری: طرح واره های ناسازگار اولیه، با سازگاری زناشویی و کیفیت زندگی آنها رابطه داشته و مقایسۀ نتایج حاصله با تحقیقات مشابه، همسویی برخی از این نتایج را نشان می دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - مقایسه کژکاری جنسی و تعهد زناشویی در مردان متأهل با ازدواج سنتی و مدرن
    روان شناسی تحلیلی شناختی , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1400
    هدف: بررسی مقایسه ای کژکاری جنسی و تعهد زناشویی در مردان متأهل با ازدواج سنتی و مدرن در بین دانشجویان مرد متاهل دانشگاه آزاد شهر تهران بود. روش: علی- مقایسه ای و جامعه آماری را تمامی دانشجویان مرد متاهل دانشگاه های آزاد شهر تهران در سال 1398 تشکیل دادند که 200 نفر از آن أکثر
    هدف: بررسی مقایسه ای کژکاری جنسی و تعهد زناشویی در مردان متأهل با ازدواج سنتی و مدرن در بین دانشجویان مرد متاهل دانشگاه آزاد شهر تهران بود. روش: علی- مقایسه ای و جامعه آماری را تمامی دانشجویان مرد متاهل دانشگاه های آزاد شهر تهران در سال 1398 تشکیل دادند که 200 نفر از آنها (100 نفر با ازدواج سنتی و 100 نفر ازدواج مدرن) با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه تعهد زناشویی آدامز و جونز(MCQ) و ارزیابی عملکرد جنسی مردان بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها تحلیل واریانس مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: نشان داد بین میزان کژکاری جنسی مردانی که به سبک مدرن ازدواج کرده اند در مقایسه با مردانی که به سبک سنتی ازدواج کرده اند، تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین گروه مردان سنتی در بعد رسیدن به لذت نهایی و عملکرد جنسی به طور معنی داری بالاتر از میانگین گروه مردان مدرن بود. اما میزان تعهد زناشویی مردانی که به سبک مدرن ازدواج کرده اند در مقایسه با مردانی که به سبک سنتی ازدواج کرده اند، تفاوت معناداری را نشان نداد. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت ازدواج سنتی نسبت به ازدواج مدرن با کژکاری جنسی کمتری در مردان متأهل همراه است تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - تاثیر ساختاری سبک‌های دلبستگی بر ادراک شایستگی با میانجی‌گری عزت نفس در دانش‌آموزان ابتدایی پایه چهارم، پنجم و ششم
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 94 , السنة 24 , زمستان 1402
    با توجه به اهمیت و ضرورت شناخت ادراک شایستگی و تاثیری که این متغیر بر ادراک مثبت از خویش و احساس کفایت دانش آموزان ابتدایی دارد و به عنوان شاخص مهمی از سلامت روان دانش آموزان در نظر گرفته میشود، پژوهش حاضر در پی آن بود تا با طراحی الگویی تاثیر برخی از مهمترین متغیرهای م أکثر
    با توجه به اهمیت و ضرورت شناخت ادراک شایستگی و تاثیری که این متغیر بر ادراک مثبت از خویش و احساس کفایت دانش آموزان ابتدایی دارد و به عنوان شاخص مهمی از سلامت روان دانش آموزان در نظر گرفته میشود، پژوهش حاضر در پی آن بود تا با طراحی الگویی تاثیر برخی از مهمترین متغیرهای موثر بر ادراک شایستگی کودکان را بررسی نماید. این پژوهش یک پژوهش توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان ابتدایی پایه (چهارم، پنجم و ششم) در شهر قدس در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بود. نمونه شامل ۴۰۰ دانش آموز ابتدایی پایه چهارم، پنجم و ششم (۲۰۰ دختر و ۲۰۰ پسر) بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامههای خود-ادراکی کودکان(Harter,1982)، عزت‌نفس (Coopersmith,1967) و روابط میانی دلبستگی (Kappenberg & Halpern, 2006) را تکمیل کردند. از همبستگی پیرسون و الگویابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS نسخه ۲۴ و لیزرل نسخه ۸ استفاده شد. نتایج نشان دادند که سبکهای دلبستگی هم به طور مستقیم و هم از مسیر عزت نفس، ادراک شایستگی را پیش‌بینی میکنند. نتایج این پژوهش نشان داد برنامه‌ریزان و مشاوران برای افزایش ادراک شایستگی در دانش‌آموزان به نقش مهم و بنیادین عزت‌نفس و سبک-های دلبستگی توجه داشته باشند و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی به ارتقای آن‌ها بپردازند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - عوامل اجتماعی موثر بر خشونت علیه زنان در خانواده با تاکید بر نقش نظام اقتداری در خانواده
    مطالعات جامعه شناختی ایران , العدد 5 , السنة 4 , زمستان 1393
    این پژوهش با هدف شناسایی عوامل اجتماعی موثر بر انواع خشونت خانگی (با تاکید بر نقش نظام اقتداری در خانواده) بر زنان متأهلی که در نیمۀ اول سال 1392برای شکایت به دادگستری مراجعه کرده بودند با استفاده از روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. نمونۀ آماری شامل ت أکثر
    این پژوهش با هدف شناسایی عوامل اجتماعی موثر بر انواع خشونت خانگی (با تاکید بر نقش نظام اقتداری در خانواده) بر زنان متأهلی که در نیمۀ اول سال 1392برای شکایت به دادگستری مراجعه کرده بودند با استفاده از روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. نمونۀ آماری شامل تعداد120 نفراز زنان متاهل مراجعه کننده به مجتمع قضایی(دادگاه) شهرستان شهریار بود که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. یافته های پژوهش نشان داد نگرش مرد سالارانه، تجربه و مشاهده خشونت، نظام اجتماعی سنتی و فقدان منابع قدرت، تأثیر معنی‌داری بر خشونت علیه زنان دارد و همچنین، تفاوت معنی داری بین خشونت علیه زنان و سنین مختلف بدست آمد. مقایسۀ نتایج حاصله با پژوهش های مشابه، همسویی این نتایج در مورد بیشتر فرضیه های مطرح شده در پژوهش حاضر نشان داد. نتیجه نهایی پژوهش این بود که با توجه به شاخص های نظام اجتماعی سنتی، هرقدر روابط نابرابر قدرت، سلطه مردان بر زنان، نظام سلطه پدرسالارانه، برتری طبقه مردان بر زنان، و ستم بر زنان در جامعه بیشتر باشد میزان خشونت علیه زنان در خانواده نیز بیشتر می شود و نقش نظام اقتداری در شکل گیری و شیوع خشونت بیشتر و پررنگ ترمی شود. تفاصيل المقالة