-
المقاله
1 - تأثیرآموزش مؤلفه های هوش موفق بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره ابتداییابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 1400هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر آموزش مؤلفههای هوش موفق بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دوره ابتدایی بود. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سا أکثرهدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر آموزش مؤلفههای هوش موفق بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دوره ابتدایی بود. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بود. با روش نمونهگیری در دسترس دو کلاس پایه پنجم ابتدایی شهر تهران انتخاب شد. تعداد ۶۰ دانشآموز دختر به عنوان نمونه انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو کلاس ۳۰ نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. در این پژوهش از آزمون تفکر خلاق تورنس (۱۹۷۴)، فرم B تصویری تورنس برای ارزیابی خلاقیت دانشآموزان استفاده شد. دانشآموزان گروه آزمایش به مدت ۲۲ جلسه ۴۵ دقیقهای برنامه آموزش مؤلفههای هوش موفق استر نبرگ را دریافت نمودند و دانشآموزان گروه گواه تحت این آموزش قرار نگرفتند. یافته ها: تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که پس از مداخله، تفاوت معناداری بین دو گروه در خلاقیت و عملکرد تحصیلی وجود دارد (0/05≥p). اثر مداخله در طول زمان پایدار است و تفاوت میانگین دو متغیر خلاقیت و عملکرد تحصیلی در زمان های مختلف معنادار است. نتیجه گیری: از آنجایی که هوش موفق به عنوان یک هوش چند بعدی تفکر تحلیلی، خلاقانه و عملی را تقویت میکند، میتوان از آموزش هوش موفق برای افزایش خلاقیت و عملکرد تحصیلی استفاده کرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - چالشهای یادگیری معکوس: تحلیل محتوای کیفیآموزش و ارزشیابی , العدد 5 , السنة 15 , زمستان 1401طی دهه های اخیر، با پیشرفت سریع فناوری موبایل، ظهور سایتهای وب 2.0 و گسترش شبکههای اجتماعی و از طرف دیگر همه گیری کووید-19، نظام های آموزشی را به سمت آموزش مجازی و مدل های ترکیبی مثل یادگیری معکوس هدایت کرده اند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طبقه بندی چالشهای اجرایی أکثرطی دهه های اخیر، با پیشرفت سریع فناوری موبایل، ظهور سایتهای وب 2.0 و گسترش شبکههای اجتماعی و از طرف دیگر همه گیری کووید-19، نظام های آموزشی را به سمت آموزش مجازی و مدل های ترکیبی مثل یادگیری معکوس هدایت کرده اند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طبقه بندی چالشهای اجرایی یادگیری معکوس انجام شده است. روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل محتوای استقرایی بوده و از مصاحبه نیمه ساختاریافته و مرورنظام مندِ مقالات فارسی و انگلیسی مستخرج از بانک های اطلاعاتی داخلی(نور مگز، بانک اطلاعاتی نشریات ایران و پایگاه علمی جهاد دانشگاهی) و خارجی (SCOPUS, ProQuest, Wiley, PubMed, Springer, Elsevier, Google scholar) با استفاده از کلیدواژه های "یادگیری معکوس"، "آموزش معکوس "، "کلاس معکوس، "چالش" و "موانع" به همراه معادل انگلیسی آن ها در بازه زمانی 1401-1395 و 2022-2013 استفاده شد. نتیجه جست وجوی اولیه، در مجموع تعداد 1113 مقاله شد. پس از اعمال ملاک های ورود و خروج در مجموع 100 مقاله( 28 مقاله فارسی و 72 مقاله انگلیسی) برای تحلیل انتخاب شدند. نتایج نشان می دهند چالشهای اجرایی یادگیری معکوس را می توان در 8 طبقه شناسایی کرد. چالشهای مرتبط با: فرد یادگیرنده؛ معلم و مدرسه؛ محتو؛ آموزش؛ خانواده؛ مدیریتی و عملیاتی؛ اخلاقی و امنیتی؛ فنی و تکنولوژیکی. با توجه به علاقه معلمان و محققان به یادگیری معکوس و تأثیرات ناشی از ویروس کووید-19 ضروری بود شکاف ها و چالشهای اجرایی یادگیری معکوس مورد بررسی، شناسایی و طبقه بندی گردد تا آگاهی و اطلاعات محققان و مربیان بیشتر؛ و زمینه ی ارایه راهکارهای بهبود و ارتقا این مدل؛ و از سوی دیگر راهنمای عمل، آمادگی و امکان برنامه ریزی بهتر برای اجرا و کاربرد اثربخش آن فراهم شود. تفاصيل المقالة