فهرس المقالات سمیه زارع نژاد


  • المقاله

    1 - نقش واسطه‌ای سبک‌های هویتی در رابطه‌ی میان ساختار خانواده و افت تحصیلی
    مهارت های روانشناسی تربیتی , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1400
    در پژوهش حاضر رابطه ساختار خانواده و افت تحصیلی با نقش میانجی سبکهای هویت بررسی‌شد. روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر خرم‌آباد بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای و هدفمند تعداد 365 أکثر
    در پژوهش حاضر رابطه ساختار خانواده و افت تحصیلی با نقش میانجی سبکهای هویت بررسی‌شد. روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر خرم‌آباد بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای و هدفمند تعداد 365 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه های ساختار خانواده (FAD) و سبک هویت (ISI) بودند، همچنین معدل کمتر از 15 ترم گذشتۀ دانش‌آموزان به‌عنوان ملاک افت تحصیلی در نظر گرفته شد. برای تحلیل داده روش تحلیل مسیر به کار رفت. بر اساس نتایج حاصل الگوی پیشنهادی پژوهش مورد تأیید قرار گرفت ، بین ساختار خانواده و افت تحصیلی رابطه مستقیم وجود نداشت اما رابطه غیرمستقیم از طریق تمام خرده مؤلفه های سبکهای هویت وجود داشت، همچنین بین ساختار خانواده با تمام خرده مؤلفه های سبکهای هویت رابطه مستقیم یافت شد. علاوه بر این از بین خرده مؤلفه های سبکهای هویت، دو خرده مؤلفه سبکهای هویت سردرگم- اجتنابی و هویت اطلاعاتی با افت تحصیلی رابطه مستقیم نشان دادند. درمجموع ساختار خانواده به‌واسطه‌ی سبکهای هویت به‌عنوان یک میانجی بانفوذ می تواند بر افت تحصیلی دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد. لذا، نقش محوری سبکهای هویت و ساختار خانواده باید در کانون توجه مداخلات و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارایه مدل مدیریت محتوای رسانه های آموزشی دیجیتال فارسی زبان
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 7 , تابستان 1395
    یک رسانه با ایفای نقش آموزش محور می تواند در بهبود و روان سازی راهبردهای مدیریت آموزشی یک کشور نقشی ویژه را ایفا کند. پیدایش فناوری های نوظهور ارتباطات و اطلاعات و گره خوردن آن با صنعت رسانه منجر به شکل گیری رسانه های آموزشی دیجیتال به عنوان ابزار های نوین در نظام آموزش أکثر
    یک رسانه با ایفای نقش آموزش محور می تواند در بهبود و روان سازی راهبردهای مدیریت آموزشی یک کشور نقشی ویژه را ایفا کند. پیدایش فناوری های نوظهور ارتباطات و اطلاعات و گره خوردن آن با صنعت رسانه منجر به شکل گیری رسانه های آموزشی دیجیتال به عنوان ابزار های نوین در نظام آموزشی کشور شد. از این رو، چگونگی تدوین و ارایه محتوی آموزشی و هم چنین، پیش بینی مقدار اثرگذاری محتوای دیجیتالی بر مخاطب به عنوان یک چالش مطرح می باشد به گونه ای که مدیریت بهینه محتوی رسانه آموزشی تحت وب می تواند منجر به بهینه شدن فرآیند مدیریت آموزش شود که هدف این پژوهش تحقق این امر است. طرح پژوهش از نوع همبستگی می‌باشد. نمونه آماری پژوهش شامل دو گروه 30 نفره از خبرگان و کاربران است که 239 محتوی دیجیتال آموزشی را بررسی کرده اند. جهت گرد آوری داده ها از یک پرسش نامه 25 پرسشی محقق ساخته استفاده شد. اعتبار و پایایی پرسش نامه از قابلیت لازم برخوردار بوده است. نتایج پژوهش که به کمک نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت، نشان می دهد همبستگی معناداری بین خروجی مدل و نظرخبرگان در شدت احساسات و تمایل مخاطبان به یادگیری وجود دارد. تفاصيل المقالة