فهرس المقالات اسماعیل سلیمانی


  • المقاله

    1 - مقایسۀ اثربخشی درمان فراشناختی و آموزش جرأت‌مندی بر اجتناب و فشار اجتماعی دانش‌آموزان متوسطۀ اول دارای اضطراب یادگیری زبان خارجی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 92 , السنة 24 , تابستان 1402
    این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی درمان فراشناختی و آموزش جرأت‌مندی بر اجتناب و فشار اجتماعی دانش آموزان متوسطۀ اول دارای اضطراب یادگیری زبان خارجی انجام پذیرفت. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ دان أکثر
    این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی درمان فراشناختی و آموزش جرأت‌مندی بر اجتناب و فشار اجتماعی دانش آموزان متوسطۀ اول دارای اضطراب یادگیری زبان خارجی انجام پذیرفت. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ دانش‌آموزان مدارس متوسطۀ اول دولتی شهر ارو‌میه در سال 99-1398 بود. برای گزینش نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد و داده ها با پرسشنامۀ اضطراب کلاس زبان (Horwitz, Horwitz & Cope, 1986) و مقیاس اجتناب و فشار اجتماعی (Watson & Friend, 1969) جمع‌آوری شدند. 60 نفر از دانش‌آموزان به طور تصادفی انتخاب و در گروه های آزمایشی (فراشناخت و جرأت‌مندی) و گروه کنترل گمارده شدند (20 نفر برای هر گروه). داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که فراشناخت و جرأت‌مندی باعث کاهش اجتناب و فشار اجتماعی شده است و اثرات آنها در مرحلة پیگیری نیز ماندگار بود (001/0P<). براساس نتایج به دست آمده بین گروه های درمان فراشناخت و آموزش جرأت‌مندی در کاهش اجتناب و فشار اجتماعی دانش آموزان تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0<P). تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - نقش تمیزی ترومای کودکی و تحریف‌های شناختی در تبیین علایم بالینی اختلال وسواسی-جبری
    اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1398
    اختلال وسواسی-جبری یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است که با تجربه افکار ناخوانده و رفتارهای تکراری اجبارگونه مشخص می‌شود. اختلال وسواسی-جبری اختلالی بسیار ناتوان کننده است و زندگی شخص را با مشکل مواجه می‌سازد. هدف این پژوهش بررسی نقش تمیزی ترومای کودکی و تحریف‌های شناخ أکثر
    اختلال وسواسی-جبری یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است که با تجربه افکار ناخوانده و رفتارهای تکراری اجبارگونه مشخص می‌شود. اختلال وسواسی-جبری اختلالی بسیار ناتوان کننده است و زندگی شخص را با مشکل مواجه می‌سازد. هدف این پژوهش بررسی نقش تمیزی ترومای کودکی و تحریف‌های شناختی در تبیین علایم بالینی اختلال وسواسی-جبری بود. برای این منظور، طی یک روش توصیفی از نوع همبستگی 201 دانشجوی دختر و پسر از بین دانشجویان دانشگاه ارومیه که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و از نظر علایم وسواسی – اجباری و قرار گرفتن در معرض کودک‎آزاری و تحریف‌های شناختی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بین ابعاد ترومای کودکی و تحریف‎های شناختی با علایم بالینی اختلال وسواسی-جبری رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 32 درصد از کل واریانس متغیر علایم بالینی اختلال وسواسی- جبری بر اساس متغیرهای ترومای کودکی و تحریف‌های شناختی قابل پیش‌بینی است و متغیر تحریف شناختی در این امر سهم بیشتری دارد. این پژوهش از ارتباط علایم بالینی اختلال وسواسی-جبری با ترومای کودکی و تحریف‌های شناختی مراجعان حمایت می‌کند. به نظر می‌رسد تجربیات سواستفاده دوران کودکی پیش‌بینی کننده‌ی قدرتمند پیامدهای وخیم رفتاری و روانی- اجتماعی از جمله اختلال وسواسی- جبری است و مواجهه با ترومای کودکی می‌تواند ابتلا به اختلال وسواسی-جبری و تحریف‌های شناختی آنها را در بزرگسالی پیش‌بینی کند. تفاصيل المقالة