فهرس المقالات فاطمه رضائی


  • المقاله

    1 - اثربخشی مشاورۀ فراشناختی بر میزان اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1392
      هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخلۀ فراشناختی بر علایم اضطراب امتحان در دانش‌آموزان بود. طرح پژوهش نیمه‌تجربی با پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون، پیگیری و گروه گواه بود. جامعۀ آماری همۀ دانش‌آموزان دختر پایۀ دوم مدارس راهنمایی شهر اصفهان در سال 1391 بود. با استفاده از روش نمو أکثر
      هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخلۀ فراشناختی بر علایم اضطراب امتحان در دانش‌آموزان بود. طرح پژوهش نیمه‌تجربی با پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون، پیگیری و گروه گواه بود. جامعۀ آماری همۀ دانش‌آموزان دختر پایۀ دوم مدارس راهنمایی شهر اصفهان در سال 1391 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 120 نفر از دانش‌آموزان انتخاب شدند و سیاهۀ اضطراب امتحان را تکمیل کردند. 34 نفر از دانش‌آموزان دارای بالاترین نمرۀ اضطراب امتحان به‌طور تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند (17 دانش‌آموز در هر گروه). هر یک از شرکت‌کنندگان در گروه آزمایش و گروه گواه در طی مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری، سیاهۀ اضطراب ( ابوالقاسمی و همکاران ، 1388) را تکمیل کردند. مشاورۀ فراشناختی طی 9 جلسه به مدت یک ساعت در یک هفته در گروه آزمایش اجرا گردید. پس از اتمام برنامه مشاورۀ فراشناختی، پس‌آزمون و سپس آزمون پیگیری (یک ماه پس از اجرای پس‌آزمون) را هر دو گروه تکمیل کردند. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری کواریانس (مانکوا) و واریانس با انداره‌گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که مشاورۀ فراشناختی میزان علایم اضطراب امتحان در مراحل پس‌آزمون و پیگیری را کاهش داده است (00 1/0 P < ). تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - اثربخشی مشاورۀ شناختی ـ عاطفی بارلو بر بهبود سردمزاجی جنسی زنان شهر اصفهان
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 5 , السنة 17 , زمستان 1395
    هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مشاورۀ شناختی ـ عاطفی بارلو بر بهبود سردمزاجی جنسی زنان متأهل شهر اصفهان در سال 1393 است. جامعۀ آماری شامل همۀ زنان متأهل شهر اصفهان بود و نمونۀ پژوهش که 30 نفر از زنان با کمترین نمره در عملکرد جنسی بودند، به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 أکثر
    هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مشاورۀ شناختی ـ عاطفی بارلو بر بهبود سردمزاجی جنسی زنان متأهل شهر اصفهان در سال 1393 است. جامعۀ آماری شامل همۀ زنان متأهل شهر اصفهان بود و نمونۀ پژوهش که 30 نفر از زنان با کمترین نمره در عملکرد جنسی بودند، به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. روش نمونه‌گیری، داوطلبانه بود و طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون. ابزار پژوهش پرسشنامۀ 19 سؤالی شاخص عملکرد جنسی زنان (FSFI) است که روزن و همکاران (2000) طراحی کردند. گروه آزمایش در 8 جلسه مورد مشاورۀ شناختی ـ عاطفی قرارگرفت و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. یافته‌های حاصل با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخۀ 18 و با آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد که مشاورۀ شناختی ـ عاطفی جنسی بارلو، بر بهبود سردمزاجی جنسی زنان معنادار است (01/0P=). در نتیجه برای بهبود هر یک از مؤلفه‌های جنسی زنان می‌توان از مشاورۀ شناختی ـ عاطفی جنسی بارلو استفاده کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - پیش‌بینی گرایش به سیگار بر اساس متغیرهای شیوه‌های فرزندپروری و سبک زندگی در دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 1 , السنة 19 , بهار 1397
    هدف این پژوهش، پیش‌بینی گرایش به سیگار با استفاده از متغیرهای شیوه‌های فرزندپروری و سبک زندگی در دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر بود. طرح پژوهش همبستگی از نوع پیش‌بینی بود. جامعة آماری شامل کلیه دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر در تابستان 139 أکثر
    هدف این پژوهش، پیش‌بینی گرایش به سیگار با استفاده از متغیرهای شیوه‌های فرزندپروری و سبک زندگی در دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر بود. طرح پژوهش همبستگی از نوع پیش‌بینی بود. جامعة آماری شامل کلیه دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر در تابستان 1394 بودند که از بین آن‌ها تعداد ۳۵۷ نفر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامة نگرش نسبت به سیگار کشیدن (شور، 2000)، پرسشنامة سبک زندگی (میلر و اسمیت، 1988)، پرسشنامة فرزندپروری (بامریند، 1972) بودند. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های گام آخر تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام نشان داد از بین مؤلفه‌های شیوه فرزندپروری، شیوة آزادگذاری و استبدادی پیش‌بینی مثبت معنادار و شیوة منطقی پیش‌بینی منفی معنادار دارند؛ و مؤلفه‌های سبک زندگی، سبک اقتصادی و باورها پیش‌بینی منفی معنادار و فرهنگ پیش‌بینی مثبت معنادار دارد (01/0&gt;p). تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - پیش‌بینی اعتیاد به شبکه‌های مجازی بر اساس احساس تنهایی، مهارت‌های ارتباطی، هوش اجتماعی و هوش هیجانی دانش آموزان
    مهارت های روانشناسی تربیتی , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1398
    پژوهش با هدف ‌پیشبینی اعتیاد به شبکه‌های مجازی بر اساس احساس تنهایی، مهارت‌های ارتباطی، هوش اجتماعی و هوش هیجانی انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 98- 1397 بودند. تعداد کل حدود 36000 نفر ب أکثر
    پژوهش با هدف ‌پیشبینی اعتیاد به شبکه‌های مجازی بر اساس احساس تنهایی، مهارت‌های ارتباطی، هوش اجتماعی و هوش هیجانی انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 98- 1397 بودند. تعداد کل حدود 36000 نفر برآورد شد. با استفاده از جدول مورگان و کرجسی به روش نمونه‌گیری خوشه ای چندمرحله ای، 380 نفر (161پسر و 194دختر) بعنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های اعتیاد به شبکه‌های مجازی مبتی بر موبایل خواجه و همکاران (1395)، احساس تنهایی دی توماسو و همکاران (2004)، مهارتهای ارتباطی بارتون (1990)، هوش اجتماعی سیلوا و همکاران (2001) و هوش هیجانی سیبریا شرینگ (1996) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل رگرسیون چندمتغیره به روش گام به گام استفاده شد. یافته ها نشان داد بین هوش هیجانی با اعتیاد به شبکه‌های مجازی رابطه مثبت و بین مهارت‌های ارتباطی و احساس تنهایی با اعتیاد به شبکه‌های مجازی رابطه منفی معنی داری وجود دارد. هوش هیجانی بیشترین قدرت در پیش‌بینی اعتیاد به شبکه‌های مجازی را دارد. بین تنهایی اجتماعی با اعتیاد به شبکه‌های مجازی رابطه مثبت وجود دارد، درحالی‌که بین تنهایی خانوادگی و مهارت بازخورد با اعتیاد به شبکه‌های مجازی رابطه منفی و بین خودآگاهی، خودتنظیمی و همدلی با اعتیاد به شبکه‌های مجازی رابطه مثبت و معنی‌دار به دست آمد. در مجموع، احساس تنهایی، ضعف در مهارت‌های ارتباطی، هوش اجتماعی و هوش هیجانی پایین می توانند باعث افزایش اعتیاد به شبکه‌های مجازی در دانش آموزان شوند. تفاصيل المقالة