فهرس المقالات علی مشهدی


  • المقاله

    1 - نقش حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجانی در پیش‌بینی اضطراب اجتماعی دانشجویان
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1392
      هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجانی در پیش­بینی اضطراب اجتماعی در دانشجویان بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 90-1389 که 317 نفر (220 مرد و 97 زن) از آنها با روش أکثر
      هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجانی در پیش­بینی اضطراب اجتماعی در دانشجویان بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 90-1389 که 317 نفر (220 مرد و 97 زن) از آنها با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس­های افکار اضطرابی (ولز، 1994)، تنظیم هیجانی (گراس و جان، 2003) و حساسیت اضطرابی (ریس و همکاران، 1986) بود. نتایج پژوهش نشان داد که ارزیابی مجدد به عنوان یکی از مؤلفه­های تنظیم هیجانی بصورت منفی و معنادار و حساسیت اضطرابی بصورت مثبت و معنادار قادر به پیش­بینی اضطراب اجتماعی در بین دانشجویان بودند (001/0> P ). نتایج این پژوهش بیانگر اینست که ارزیابی مجدد و حساسیت اضطرابی سازه­های روانشناختی مهم در پیش­بینی اضطراب اجتماعی هستند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - رابطه خودکارآمدی معلمان با کیفیت زندگی در مدرسه، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان
    مهارت های روانشناسی تربیتی , العدد 2 , السنة 8 , تابستان 1396
    هدف این پژوهش بررسی رابطه خودکارآمدی معلمان با کیفیت زندگی در مدرسه، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه‌ پنجم ابتدایی شهرستان تربت حیدریه است. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه معلمان (42 نفر) و دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی أکثر
    هدف این پژوهش بررسی رابطه خودکارآمدی معلمان با کیفیت زندگی در مدرسه، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه‌ پنجم ابتدایی شهرستان تربت حیدریه است. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه معلمان (42 نفر) و دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی (1297 نفر) بودند. کل گروه معلمان (به روش سرشماری) و 295 دانش‌آموز با توجه به جدول مورگان و از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی ساده (از هر کلاس 7 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. از ابزارهای اندازه‌گیری پرسشنامه خودکارآمدی شان- مورن (2002)، کیفیت زندگی دانش‌آموزان در مدرسه اندرسون و بروک (2000)، انگیزه پیشرفت هرمنس (1997) و نمرات دروس علوم تجربی، ریاضی و فارسی استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی معلمان و کیفیت زندگی در مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (05/0 >P). بین خودکارآمدی معلمان با انگیزه پیشرفت دانش‌آموزان رابطه وجود ندارد (05/0< P). بین انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دروس فارسی، علوم تجربی و ریاضی رابطه منفی معناداری وجود دارد (05/0 >P). بین کیفیت زندگی در مدرسه و پیشرفت تحصیلی دروس فارسی، علوم تجربی و ریاضی رابطه مثبت معناداری وجود دارد (05/0 >P). بین انگیزه پیشرفت با کیفیت زندگی، رضایت کلی، رابطه با معلم، همبستگی اجتماعی، موفقیت و ماجرا و فرصت رابطه‌ معناداری وجود ندارد (05/0p>)، اما بین انگیزه پیشرفت با عاطفه منفی، رابطه منفی معناداری وجود دارد (05/0>p). خودکارآمدی معلمان قادر است 013/0 تغییرات کیفیت زندگی در مدرسه و 037/0 تغییرات پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را تبیین کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - ویژگی‌های روان‌سنجی نسخةپیش‌دبستانی سیاهة درجه‌بندی رفتاری کنش‎وری اجرایی (فرم معلم)
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1392
    هدف پژوهش حاضر، تعیین اعتبار، روایی و ساختار عاملی نسخه پیش¬دبستانی سیاهه درجه¬بندی رفتاری کنش¬وری اجرایی (فرم معلم) بود. سیاهه کنش‌های اجرایی 390 کودک 2 تا 5 ساله مقطع پیش دبستانی شهر مشهد در سال تحصیلی 91-90 به شیوه نمونه¬برداری تصادفی چند مرحله‎ای أکثر
    هدف پژوهش حاضر، تعیین اعتبار، روایی و ساختار عاملی نسخه پیش¬دبستانی سیاهه درجه¬بندی رفتاری کنش¬وری اجرایی (فرم معلم) بود. سیاهه کنش‌های اجرایی 390 کودک 2 تا 5 ساله مقطع پیش دبستانی شهر مشهد در سال تحصیلی 91-90 به شیوه نمونه¬برداری تصادفی چند مرحله‎ای از طریق معلمان گردآوری شد. اعتبار مقیاس از طریق همسانی درونی و همبستگی¬های مجموعه مادّه مورد بررسی قرار گرفت. همچنین برای بررسی روایی مقیاس از تحلیل عاملی و روایی همزمان استفاده شد. ضرایب آلفای کرونباخ و همبستگی¬های مجموعه مادّه بیانگر اعتبار رضایت‎بخش سیاهه و زیرمقیاس¬های آن بود. تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بیانگر دو الگوی پنج‌عاملی (بازداری، تغییر، مهار هیجانی، حافظه کاری و برنامه¬ریزی/سازمان¬دهی) و سه‌عاملی (خودمهارگری بازداری، انعطاف‌پذیری و فراشناخت) بود. افزون بر این، روایی همگرای مقیاس با سیاهه فهرست رفتاری کودکان مطلوب بود. نسخه پیش‌دبستانی سیاهه درجه¬بندی رفتاری کنش¬وری اجرایی (فرم معلم) ابزاری مفید جهت سنجش کنش¬های اجرایی در کودکان پیش دبستانی است و می¬تواند در پژوهش‎های روان¬شناختی و موقعیت¬های بالینی در ایران به کار گرفته شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - نظریه تحول ذهن و رابطه آن با مهارتهای اجتماعی در کودکان و نوجوانان مبتلا به آسیب بینایی
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 1 , السنة 7 , بهار 1390
    این پژوهش با هدف شناخت نظریه تحول ذهن و رابطة آن با مهارتهای اجتماعی در کودکان و نوجوانان مبتلا به آسیب بینایی صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان مبتلا به آسیب بینایی شهر مشهد تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونه‌برداری هدفمند، 43 نفر از این کودکان در 4 گر أکثر
    این پژوهش با هدف شناخت نظریه تحول ذهن و رابطة آن با مهارتهای اجتماعی در کودکان و نوجوانان مبتلا به آسیب بینایی صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان مبتلا به آسیب بینایی شهر مشهد تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونه‌برداری هدفمند، 43 نفر از این کودکان در 4 گروه سنی (4، 7، 10 و 13 سال) انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری نظریه ذهن از دو تکلیف باور غلط (تکلیف پیش‌بینی باور؛ پرنر و وایمر، 1987؛ تکلیف پیش‌‌ـ بینی عمل؛ وایمر و پرنر، 1983) و برای سنجش مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری از مقیاس مهارتهای اجتماعی (فرم معلم؛ گراشام و الیوت، 1990) بهره گرفته شد. داده¬های پژوهش با استفاده از آزمون مجذور کای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون لوجستیک، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که بین عملکرد در تکلیف پیش‌بینی عمل و نمره کلی مهارتهای اجتماعی و عملکرد در هر دو تکلیف (پیش‌بینی بـاور و پیش‌بینی عمل) و نمره کلی مشکلات رفتاری رابطة معنادار وجود دارد. همچنین، بهره هوش کلامی و سن، عملـکرد در تکلیف پیش‌بینی عمل را پیش‌بینی کردند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - شیوه‌های خواباندن و مشکلات خواب در کودکان 1 الی 2 ساله
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 1 , السنة 10 , بهار 1393
    پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین مشکلات خواب و پنج نوع شیوه خواباندن کودکان انجام شد. بر اساس نمونه‌برداری در دسترس، 180 مادر دارای کودک یک الی دو ساله، از سه مرکز بهداشتی درمانی واقع در منطقه 9 شهر مشهد انتخاب شدند و به پرسشنامه خواب کودک (مورل، 1999) و پرسشنامه رفتا أکثر
    پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین مشکلات خواب و پنج نوع شیوه خواباندن کودکان انجام شد. بر اساس نمونه‌برداری در دسترس، 180 مادر دارای کودک یک الی دو ساله، از سه مرکز بهداشتی درمانی واقع در منطقه 9 شهر مشهد انتخاب شدند و به پرسشنامه خواب کودک (مورل، 1999) و پرسشنامه رفتار تعاملی والد‌ـ‌کودک هنگام خواباندن (مورل و کورتینا‌ـ‌بورجا، 2002) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند مشکلات خواب در کودکان یک الی دو ساله، با شیوه‌های خواباندن کودک به طورکلی و دو نوع از شیوه‌های خواباندن (تسکین جسمانی فعال و تسکین جسمانی غیرفعال) ارتباط معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان دادند بر اساس شیوه‌های تسکین جسمانی فعال و غیرفعال،‌ مشکلات خواب کودکان قابل پیش‌بینی است. شیوه تسکین جسمانی فعال برخلاف شیوه تسکین جسمانی غیرفعال، به تنهایی پیش‌بینی‌کننده معنادار مشکلات خواب کودک بود. نتایج پژوهش، بر اهمیت شناسایی و اجتناب از شیوه‌های خواباندن نامناسب کودک تأکید می‌کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - الگوی رفتار عبور از خیابان کودکان با مشکلات درونی‌سازی و برونی سازی‌شده
    روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی , العدد 1 , السنة 18 , بهار 1401
    ایـن پژوهـش بـا هـدف بررسـی تفاوت هـا در الگـوی رفتـار عبـور از خیابـان کـودکان دچـار مشـکلات درونی‌سـازی و برونی‌سازی شـده انجـام شـد. بـه منظـور درک بهتـر الگـوی رفتـار عبـور از خیابـان ایـن گـروه از کـودکان، سـن و نقایـص در کنش‌هـای اجرایـی نیـز اندازه‌گیـری و کنتـرل أکثر
    ایـن پژوهـش بـا هـدف بررسـی تفاوت هـا در الگـوی رفتـار عبـور از خیابـان کـودکان دچـار مشـکلات درونی‌سـازی و برونی‌سازی شـده انجـام شـد. بـه منظـور درک بهتـر الگـوی رفتـار عبـور از خیابـان ایـن گـروه از کـودکان، سـن و نقایـص در کنش‌هـای اجرایـی نیـز اندازه‌گیـری و کنتـرل شـد. درمجمـوع ۷۹ کـودک ۷/۵ تـا ۱۰ سـال در قالـب سـه گـروه عـادی، دچـار مشـکلات درونی‌سـازی و برونی‌سـازی بـا روش نمونه‌بـرداری دردسـترس بــرای شــرکت در پژوهــش انتخــاب شــدند. بــرای اندازه‌گیــری رفتــار عبــور از خیابــان و نقایــص در کنش‌هــای اجرایــی به ترتیــب از یــک محیــط واقعیــت مجــازی (شـوبل، گینــز و سورســون، ۲۰۰۸) و مقیــاس نقایــص در کنش‌هــای اجرایــی کــودکان و نوجوانــان (بارکلــی، ۲۰۱۲) اســتفاده شــد. نتایـج، بـا اسـتفاده از تحلیـل کوواریانـس چندمتغیـری بـا کنتـرل آمـاری سـن و نقایـص کنش‌هـای اجرایـی، نشـان داد کـه کـودکان دچـار مشـکلات درونی‌سازی شـده، در مقایسـه بـا کـودکان عـادی و کـودکان بـا مشـکلات برونی‌سازی شـده، مـدت زمـان بیشـتری کنـار خیابـان منتظـر می‌ماننـد، فرصت‌هـای از دسـت‌رفتۀ بیشـتری دارنـد و پـس از ایجـاد شـکاف ترافیکـی بـا تأخیـر بیشـتر اقـدام بـه عبـور می‌کننـد، امـا کـودکان دچـار مشـکلات برونی‌سازی شـده، در مقایسـه بـا کـودکان عـادی، تعـداد برخـورد بیشـتری دارنـد و در مقایسـه بـا هـردو گـروه، رفتـار کمتـر ایمنـی در عبـور از خیابـان نشـان می‌دهنـد، بنابرایـن لازم اسـت متخصصـان برنامه‌هـای پیشـگیری از آسـیب‌های ترافیکـی کـودکان بـا درنظـر داشـتن الگـوی رفتـار عبـور از خیابـان گروه‌هـای در خطـر، بـر مداخـلات مبتنـی بـر اصـلاح رفتـار تمرکـز کننـد. تفاصيل المقالة