نقش حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجانی در پیشبینی اضطراب اجتماعی دانشجویان
الموضوعات :علی مشهدی 1 , عبدالله قاسم پور 2 , ابراهیم اکبری 3 , رضا ایل بیگی 4 , شهناز حسن زاده 5
1 -
2 -
3 -
4 -
5 -
الکلمات المفتاحية: حساسیت اضطرابی, تنظیم هیجانی, اضطراب اجتماعی, ارزیابی مجدد,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجانی در پیشبینی اضطراب اجتماعی در دانشجویان بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 90-1389 که 317 نفر (220 مرد و 97 زن) از آنها با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاسهای افکار اضطرابی (ولز، 1994)، تنظیم هیجانی (گراس و جان، 2003) و حساسیت اضطرابی (ریس و همکاران، 1986) بود. نتایج پژوهش نشان داد که ارزیابی مجدد به عنوان یکی از مؤلفههای تنظیم هیجانی بصورت منفی و معنادار و حساسیت اضطرابی بصورت مثبت و معنادار قادر به پیشبینی اضطراب اجتماعی در بین دانشجویان بودند (001/0> P ). نتایج این پژوهش بیانگر اینست که ارزیابی مجدد و حساسیت اضطرابی سازههای روانشناختی مهم در پیشبینی اضطراب اجتماعی هستند.