ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
العدد5,السنة
3
,
زمستان
1392
زمینه: درباره خلاقیت و عوامل مؤثر در آن تحقیقات زیادی در داخل و خارج کشور انجام گرفته است اما بیشتر آنها جنبه توصیفی دارند در حالی که از نوآوریهای این تحقیق انجام مطالعه مداخلهای است. هدف: بررسی تأثیر آموزش مؤلفههای خودکارآمدی بر افزایش خلاقیت دانشآموزان (پسر سال س أکثر
زمینه: درباره خلاقیت و عوامل مؤثر در آن تحقیقات زیادی در داخل و خارج کشور انجام گرفته است اما بیشتر آنها جنبه توصیفی دارند در حالی که از نوآوریهای این تحقیق انجام مطالعه مداخلهای است. هدف: بررسی تأثیر آموزش مؤلفههای خودکارآمدی بر افزایش خلاقیت دانشآموزان (پسر سال سوم مقطع دبیرستان شهرستان تهران) میباشد. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی است با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 40 دانشآموز در دو کلاس به صورت گروه آزمایش و کنترل مورد پژوهش قرار گرفتند. در مرحله اول پس از اجرای پیش آزمون خلاقیت از هر دو گروه، بستۀ آموزشی مؤلفههای خودکارآمدی طی 8 جلسه به گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل آموزش خاصی دریافت نکرد. در مرحله دوم، پس آزمون خلاقیت از دو گروه گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه سنجش خلاقیت عابدی که بر اساس نظریه تورنس تدوین شده میباشد. یافتهها: در این پژوهش، یک فرضیه اصلی گرفته شده از عنوان تحقیق و چهار فرضیه فرعی گرفته شده از بُعد شناختی نظریه خلاقیت تورنس مطرح گردید. نتیجه گیری: فرضیه اصلی با عنوان خلاقیت دانشآموزانی که از آموزش مؤلفههای خودکارآمدی استفاده میکنند، نسبت به دانشآموزانی که استفاده نمیکنند، بیشتر است مورد تأیید قرار گرفت. در آزمون فرضیههای فرعی، فرضیه دوم و چهارم، مشخص شد که استفاده از آموزش مؤلفههای خودکارآمدی بر ابتکار و بسط فکری دانشآموزان تأثیر دارد و این فرضیهها تایید گردیدند و در فرضیه اول و سوم، مشخص شد استفاده از آموزش مؤلفههای خودکارآمدی در سیالی تفکر و انعطافپذیری دانشآموزان تأثیری ندارد و این فرضیهها رد شدند.
تفاصيل المقالة
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
العدد1,السنة
2
,
بهار
1392
پیش زمینه: محققان به نقش بازی در رشد خلاقیت کودکان تأکید کرده اند. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی های وانمودی )شعر( بر افزایش میزان خلاقیت دختران بی سرپرست است. روش: این پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی مداخله ای است که به صورت پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمایش و أکثر
پیش زمینه: محققان به نقش بازی در رشد خلاقیت کودکان تأکید کرده اند. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی های وانمودی )شعر( بر افزایش میزان خلاقیت دختران بی سرپرست است. روش: این پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی مداخله ای است که به صورت پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل و در سه مرحله پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری انجام شد که در زمرة تحقیقات کاربردی به حساب می آید. تعداد 20 نفر از کلیه ی کودکان دختر بی سرپرست 6-3 سال تحت پوشش بهزیستی شهرستان تهران به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به طورتصادفی در دو گروه (آزمایش و گواه) جای گرفتند. آزمون خلاقیت تورنس در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری برای دو گروه و برنامه بازی های وانمودی شعر، در شش جلسه فقط در گروه آزمایش اجرا گردید. به منظور توصیف داده ها از میانگین و انحراف معیار و بمنظور تحلیل استنباطی داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه تحلیل نشان داد که آموزش بازی های وانمودی شعر بر افزایش خلاقیت کودکان دختر بی سرپرست تأثیر دارد و این تأثیر در طول زمان دارای پایداری است(01/0<p). نتیجه گیری: رفتار خلاق کودکان با تکنیکهای گوناگون مانند تخیل، بازی وانمودی، و شعر پرورش می یابد.
تفاصيل المقالة
مقدمه: خشم یکی ازهیجانهای اساسی است.که به شکلی گسترده بهعنوان یک پدیده عمومی شناخته میشود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه تخریبی اعم ازتخریب عمدی یاغیرعمدی دارد. این رفتارها میتواند بصورت فعالانه یا منفعلانه و بسم أکثر
مقدمه: خشم یکی ازهیجانهای اساسی است.که به شکلی گسترده بهعنوان یک پدیده عمومی شناخته میشود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه تخریبی اعم ازتخریب عمدی یاغیرعمدی دارد. این رفتارها میتواند بصورت فعالانه یا منفعلانه و بسمت خودیادیگری ابراز شود. هدف از انجام پژوهش حاضرساخت وهنجاریابی پرسشنامه سبکهای پرخاشگری ورزشی است. این پرسشنامه براساس نظریه شخصیت میلون بسط پیدا کرده است. روش: در این پژوهش 284 نفر ازورزشکاران استان تهران بهروش نمونهگیری گویبرفی انتخاب شدند و ازآن میان 99 نفر به شیوه تصادفی ساده از میان شرکتکنندگان پرسشنامه سبکهای پرخاشگری ورزشی رابهفاصله دوهفته، دوبارتکمیل کردند؛ دادهها درمحیطهای SPSS، AMOS و SPLS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان دادکه این پرسشنامه ازهمسانی درونی خوبی برخورداراست که بروش آلفای کرونباخ برای خردهمقیاسهای دگرآزارگر (بیرونی فعال) 62/0، منفعل پرخاشگر (بیرونی منفعل) 84/0، خودآزارگر (درونی فعال) 84/0، پرخاشگر جسمانیگر (درونی منفعل) 82/0 به دست آمد. مدل چهارعاملی این پرسشنامه نیزتائید شد. ضریب پایایی این پرسشنامه به فاصله دوهفته برای مولفهها در دامنه 70/0 تا 81/0 است. درنهایت نتایج نشان دادمقیاس سبکهای پرخاشگری ورزشی دارای اعتبارهمگرا، اعتبارتشخیصی و پایایی ترکیبی قابل قبولی دارد. نتیجهگیری: باتوجه به نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که پرسشنامه سبکهای پرخاشگری ورزشی دارای روایی و پایایی قابل قبولی است. بههمین دلیل پیشنهاد میشود این ابزار که در ایران ساخته شده و برروی ورزشکاران ایرانی استانداردشده است در پژوهشها ومحیطهای ورزشی و همچنین مشاورهی ورزشی استفاده شود.
تفاصيل المقالة
نگیزه در هر امری رکن ضروری به حساب می آید. افراد برای مشارکت در ورزش و فعالیت بدنی انگیزه های متفاوت و متغیری داند. هدف از انجام این پژوهش، روان سنجی (تعیین روایی و پایایی) سیاهه انگیزه خود ارائه گری در فعالیت بدنی ورزشکاران ایرانی در رشته های مختلف بود. این سیاهه دارای أکثر
نگیزه در هر امری رکن ضروری به حساب می آید. افراد برای مشارکت در ورزش و فعالیت بدنی انگیزه های متفاوت و متغیری داند. هدف از انجام این پژوهش، روان سنجی (تعیین روایی و پایایی) سیاهه انگیزه خود ارائه گری در فعالیت بدنی ورزشکاران ایرانی در رشته های مختلف بود. این سیاهه دارای 16 سوال و 4 خرده مقیاس حمایتی- عاملی، رضایت بخشی- عمومی، رضایت بخشی- عاملی و حمایتی عمومی می باشد. جامعه پژوهش حاضر کلیه ورزشکاران شهر تهران بودند. 261 پرسشنامه به وسیله ورزشکاران 13 تا 19 ساله (106 پسر و 155 دختر) که در رشته های مختلف فعالیت داشتند و در تابستان 1396 در المپیاد ورزشی مدارس شهر تهران شرکت کرده بودند تکمیل گردید. برای برآورد روایی سازه سیاهه از تحلیل عاملی تاییدی برای برازش مدل اندازه گیری استفاده شد. پایایی سیاهه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS و Amos تحلیل شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه انگیزههای خودارائهگری در فعالیت بدنی (SMPAQ) می تواند برای سنجش انواع مختلف انگیزههای خودارائهگری در زمینه ورزش و فعالیت بدنی مفید با روایی و پایایی مطلوب مورد استفاده محققان، مربیان و دبیران ورزش استفاده گردد
تفاصيل المقالة
خشم یکی از هیجان های اساسی است. که به شکلی گسترده به عنوان یک پدیده ی عمومی شناخته می شود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه ی تخریبی اعم از تخریب عمدی یا غیرعمدی دارد. این رفتار ها می تواند به صورت فعالانه یا منفعلانه و به سمت خود یا د أکثر
خشم یکی از هیجان های اساسی است. که به شکلی گسترده به عنوان یک پدیده ی عمومی شناخته می شود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه ی تخریبی اعم از تخریب عمدی یا غیرعمدی دارد. این رفتار ها می تواند به صورت فعالانه یا منفعلانه و به سمت خود یا دیگری ابراز شود. هدف از انجام پژوهش حاضر ساخت و هنجاریابی پرسشنامه سبک های پرخاشگری ورزشی است. این پرسشنامه بر اساس نظریه ی شخصیت میلون بسط پیدا کرده است. در این پژوهش 284 نفر از ورزشکاران استان تهران به روش نمونه گیری گوی برفی انتخاب شدند و از آن میان 99 نفر به شیوه ی تصادفی ساده از میان شرکت کنندگان پرسشنامه ی سبک های پرخاشگری ورزشی را به فاصله ی دو هفته، دو بار تکمیل کردند؛ داده ها در محیط های SPSS، AMOS و SPLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی خوبی برخوردار است که به روش آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس های دگرآزارگر (بیرونی فعال) 0/62، منفعل پرخاشگر (بیرونی منفعل) 0/84، خودآزارگر (درونی فعال) 0/84، پرخاشگر جسمانی گر (درونی منفعل) 0/82 به دست آمد. مدل چهار عاملی این پرسشنامه نیز تائید شد. ضریب پایایی این پرسشنامه به فاصله ی دو هفته برای مولفه ها در دامنه ی 0/70 تا 0/81 است. در نهایت نتایج نشان داد مقیاس سبک های پرخاشگری ورزشی دارای اعتبار همگرا، اعتبار تشخیصی و پایایی ترکیبی قابل قبولی داردبا توجه به نتایج این پژوهش می توان نتیجه گرفت که پرسشنامه سبک های پرخاشگری ورزشی دارای روایی و پایایی قابل قبولی است. به همین دلیل پیشنهاد می شود این ابزار که در ایران ساخته شده و بر روی ورزشکاران ایرانی استاندارد شده است در پژوهشها و محیط های ورزشی و همچنین مشاوره ورزشی استفاده شود
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications