تأثیر بازی های وانمودی شعر بر پرورش خلاقیت کودکان
الموضوعات :فریبا پارسامنش 1 , ناصر صبحی قراملکی 2
1 - نویسنده مسئول
2 - نویسنده
الکلمات المفتاحية: شعر, کودکان, خلاقیت, بازیهای وانمودی,
ملخص المقالة :
پیش زمینه: محققان به نقش بازی در رشد خلاقیت کودکان تأکید کرده اند. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی های وانمودی )شعر( بر افزایش میزان خلاقیت دختران بی سرپرست است. روش: این پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی مداخله ای است که به صورت پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل و در سه مرحله پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری انجام شد که در زمرة تحقیقات کاربردی به حساب می آید. تعداد 20 نفر از کلیه ی کودکان دختر بی سرپرست 6-3 سال تحت پوشش بهزیستی شهرستان تهران به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به طورتصادفی در دو گروه (آزمایش و گواه) جای گرفتند. آزمون خلاقیت تورنس در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری برای دو گروه و برنامه بازی های وانمودی شعر، در شش جلسه فقط در گروه آزمایش اجرا گردید. به منظور توصیف داده ها از میانگین و انحراف معیار و بمنظور تحلیل استنباطی داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه تحلیل نشان داد که آموزش بازی های وانمودی شعر بر افزایش خلاقیت کودکان دختر بی سرپرست تأثیر دارد و این تأثیر در طول زمان دارای پایداری است(01/0<p). نتیجه گیری: رفتار خلاق کودکان با تکنیکهای گوناگون مانند تخیل، بازی وانمودی، و شعر پرورش می یابد.