فهرس المقالات مریم تقوایی یزدی


  • المقاله

    1 - رابطه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با متغیر میانجی اخلاق حرفه‌ای کارکنان اداره شیلات استان مازندران
    مدیریت فرهنگی , العدد 2 , السنة 10 , تابستان 1395
    مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان‌های فرهنگی استان گیلان است. متغیر مستقل این تحقیق سرمایه اجتماعی است که بر اساس دیدگاه ناهاپیت و قوشال شامل ابعاد شناختی, ساختاری و ارتباطی می‌باشد. متغیر وابسته أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان‌های فرهنگی استان گیلان است. متغیر مستقل این تحقیق سرمایه اجتماعی است که بر اساس دیدگاه ناهاپیت و قوشال شامل ابعاد شناختی, ساختاری و ارتباطی می‌باشد. متغیر وابسته تحقیق, رفتار شهروندی سازمانی است که بر اساس مدل ارگان عبارتند از: وجدان کاری, نوع دوستی, آداب اجتماعی, جوانمردی و احترام و تکریم. روش پژوهش: روش تحقیق, پیمایش است و از پرسشنامه جهت جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده است. حجم نمونه تحقیق حاضر 250 نفر از کارکنان سازمان‌های فرهنگی می‌باشد که به طور تصادفی انتخاب شده‌اند. یافته‌ها: نتایج بیانگر آن است که بین سرمایه اجتماعی سازمانی و ابعاد آن در سازمان‌های فرهنگی استان گیلان و رفتار شهروندی سازمانی, رابطه معنادار وجود دارد. همچنین تحلیل چندمتغیری نشان می‌دهد از بین ابعاد سرمایه اجتماعی سازمانی, بعد ارتباطی با رفتار شهروندی سازمانی, رابطه معناداری دارد. نتیجه‌گیری: سرمایه اجتماعی می‌تواند از طریق افزایش تمایل کارکنان برای فراتر رفتن از الزامات شغل رسمی شان, منافع فردی را در جهت منافع سازمان قرار دهد و علاقه وافر به فعالیت‌ها و فلسفه کلی سازمان, ایجاد کند. بنابراین, سرمایه اجتماعی سازمانی می‌تواند به ایجاد و تقویت رفتار شهروندی سازمانی, ‌در سازمان‌ها کمک نماید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مدل مفهومی مدیریت فرهنگی در رابطه با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی
    مدیریت فرهنگی , العدد 46 , السنة 13 , زمستان 1398
    مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی رابطه مدیریت فرهنگی با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی به منظور ارایه مدل مفهومی در استان مازندران در سال 1397بوده است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی رابطه مدیریت فرهنگی با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی به منظور ارایه مدل مفهومی در استان مازندران در سال 1397بوده است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران تشکیل داده‌اند که تعداد 250 نفر بودند. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 152 نفر محاسبه گردید. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بود. یافته‌ها: آزمون فرضیات حاکی از آن است که بین تمام ابعاد متغیر مدیریت فرهنگی با تعهد سازمانی رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. اما از بین ابعاد مدیریت فرهنگی فقط مأموریت با رفتار شهروندی رابطه دارد. هم‌چنین بین تعهد سازمانی و ابعاد آن با رفتار شهروندی سازمانی رابطه‌ای وجود ندارد. نتیجه‌گیری: مدیریت ﻓﺮﻫنگی از راه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌رﻳﺰی، ﮔﺰﻳﻨﺶ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻛﺮدن و ﺑﻬﺮه‌ﮔﻴﺮی ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ از ﻧﻤﺎدﻫﺎ و ﺷﻌﺎرﻫﺎی از ﭘـﻴﺶ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌رﻳﺰی ﺷﺪه دﻗﻴﻖ می‌تواند به ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺷﻜﻞ ﺧﺎﺻـﻲ بدهد و از اﻳـﻦ راه رﻓﺘـﺎرﻫـﺎی ﺷـﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن را ﺟﻬﺖ ﺑﺨﺸﺪ. هم‌چنین ﻓﺮدی ﻛﻪ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺎﻻﻳﻲ دارد، در ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎﻗﻲ ﻣﻲﻣﺎﻧﺪ، اﻫـﺪاف آن را ﻣﻲﭘﺬﻳﺮد و ﺑﺮای رﺳﻴﺪن ﺑﻪ آن اﻫﺪاف از ﺧﻮد ﺗﻼش ﺑﻴﺶ از ﺣﺪ و ﻳﺎ ﺣﺘﻲ اﻳﺜﺎر ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ و وﺟﺪان ﻛﺎری ﺑﺎﻻﻳﻲ دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - رابطه هوش عاطفی و هوش فرهنگی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
    مدیریت فرهنگی , العدد 5 , السنة 9 , زمستان 1395
    مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه هوش عاطفی و هوش فرهنگی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری انجام شد که مولفه های هوش عاطفی شامل خود آگاهی، خود نظم دهی، انگیزش، همدلی و مهارت‌های اجتماعی و مؤلفه‌های هوش فرهنگی شامل اﺳﺘﺮاﺗﮋی، دانش، انگی أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه هوش عاطفی و هوش فرهنگی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری انجام شد که مولفه های هوش عاطفی شامل خود آگاهی، خود نظم دهی، انگیزش، همدلی و مهارت‌های اجتماعی و مؤلفه‌های هوش فرهنگی شامل اﺳﺘﺮاﺗﮋی، دانش، انگیزش و رفتار بود. روش پژوهش: توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال تحصیلی 93-1392 که تعداد آن‌ها برابر 9758 نفر بود. جهت انتخاب حجم نمونه به جدول کرجسی و مورگان مراجعه شد و تعداد نمونه برابر 370 نفر بدست آمد که جهت انتخاب آزمودنی‌ها از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه‌های استاندارد هوش هیجانی بار- آن (1980)، هوش فرهنگی ون داین و آنگ(2004) و کیفیت زندگی شربون (1992) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون) از طریق برنامه نرم افزاری SPSS 19 استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که رابطه معنادار مثبت بین هوش عاطفی و هوش فرهنگی با کیفیت زندگی دانشجویان وجود دارد. همچنین، رابطه معنادار مثبت بین مؤلفه های هوش عاطفی یعنی خودآگاهی، خودنظم دهی، انگیزش، همدلی و مهارت های اجتماعی با کیفیت زندگی دانشجویان وجود دارد. همچنین، رابطه معنادار مثبت بین مولفه‌های هوش فرهنگی یعنی اﺳﺘﺮاﺗﮋی، دانش، انگیزش و رفتار با کیفیت زندگی دانشجویان وجود دارد. نتیجه گیری: بنابراین نتیجه می گیریم که بین مؤلفه های هوش عاطفی (خودآگاهی، خود نظم دهی، انگیزش، همدلی و مهارت های اجتماعی) و مؤلفه های هوش فرهنگی(اﺳﺘﺮاﺗﮋی، دانش، انگیزش و رفتار) با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری رابطه معناداری وجود دارد. تفاصيل المقالة