رابطه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با متغیر میانجی اخلاق حرفهای کارکنان اداره شیلات استان مازندران
الموضوعات : مدیریت فرهنگیمریم تقوایی یزدی 1 , حسین اسماعیلی 2 , مصطفی فیض ثابت 3
1 - استادیار, گروه مدیریت آموزشی, دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری m_taghvaeeyazdi@yahoo.com (نویسنده مسئول)
2 - کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی, دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری hes250@yahoo.com
3 - دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت فرهنگی و مدرس دانشگاه, دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات parsa.feyz@gmail.com
الکلمات المفتاحية: گیلان, سرمایه اجتماعی سازمانی, رفتار شهروندی سازمانی, سازمانهای فرهنگی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای فرهنگی استان گیلان است. متغیر مستقل این تحقیق سرمایه اجتماعی است که بر اساس دیدگاه ناهاپیت و قوشال شامل ابعاد شناختی, ساختاری و ارتباطی میباشد. متغیر وابسته تحقیق, رفتار شهروندی سازمانی است که بر اساس مدل ارگان عبارتند از: وجدان کاری, نوع دوستی, آداب اجتماعی, جوانمردی و احترام و تکریم. روش پژوهش: روش تحقیق, پیمایش است و از پرسشنامه جهت جمعآوری دادهها استفاده شده است. حجم نمونه تحقیق حاضر 250 نفر از کارکنان سازمانهای فرهنگی میباشد که به طور تصادفی انتخاب شدهاند. یافتهها: نتایج بیانگر آن است که بین سرمایه اجتماعی سازمانی و ابعاد آن در سازمانهای فرهنگی استان گیلان و رفتار شهروندی سازمانی, رابطه معنادار وجود دارد. همچنین تحلیل چندمتغیری نشان میدهد از بین ابعاد سرمایه اجتماعی سازمانی, بعد ارتباطی با رفتار شهروندی سازمانی, رابطه معناداری دارد. نتیجهگیری: سرمایه اجتماعی میتواند از طریق افزایش تمایل کارکنان برای فراتر رفتن از الزامات شغل رسمی شان, منافع فردی را در جهت منافع سازمان قرار دهد و علاقه وافر به فعالیتها و فلسفه کلی سازمان, ایجاد کند. بنابراین, سرمایه اجتماعی سازمانی میتواند به ایجاد و تقویت رفتار شهروندی سازمانی, در سازمانها کمک نماید.
_||_