رابطه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با متغیر میانجی اخلاق حرفهای کارکنان اداره شیلات استان مازندران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمریم تقوایی یزدی 1 , حسین اسماعیلی 2 , مصطفی فیض ثابت 3
1 - استادیار, گروه مدیریت آموزشی, دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری m_taghvaeeyazdi@yahoo.com (نویسنده مسئول)
2 - کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی, دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری hes250@yahoo.com
3 - دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت فرهنگی و مدرس دانشگاه, دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات parsa.feyz@gmail.com
کلید واژه: گیلان, سرمایه اجتماعی سازمانی, رفتار شهروندی سازمانی, سازمانهای فرهنگی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای فرهنگی استان گیلان است. متغیر مستقل این تحقیق سرمایه اجتماعی است که بر اساس دیدگاه ناهاپیت و قوشال شامل ابعاد شناختی, ساختاری و ارتباطی میباشد. متغیر وابسته تحقیق, رفتار شهروندی سازمانی است که بر اساس مدل ارگان عبارتند از: وجدان کاری, نوع دوستی, آداب اجتماعی, جوانمردی و احترام و تکریم. روش پژوهش: روش تحقیق, پیمایش است و از پرسشنامه جهت جمعآوری دادهها استفاده شده است. حجم نمونه تحقیق حاضر 250 نفر از کارکنان سازمانهای فرهنگی میباشد که به طور تصادفی انتخاب شدهاند. یافتهها: نتایج بیانگر آن است که بین سرمایه اجتماعی سازمانی و ابعاد آن در سازمانهای فرهنگی استان گیلان و رفتار شهروندی سازمانی, رابطه معنادار وجود دارد. همچنین تحلیل چندمتغیری نشان میدهد از بین ابعاد سرمایه اجتماعی سازمانی, بعد ارتباطی با رفتار شهروندی سازمانی, رابطه معناداری دارد. نتیجهگیری: سرمایه اجتماعی میتواند از طریق افزایش تمایل کارکنان برای فراتر رفتن از الزامات شغل رسمی شان, منافع فردی را در جهت منافع سازمان قرار دهد و علاقه وافر به فعالیتها و فلسفه کلی سازمان, ایجاد کند. بنابراین, سرمایه اجتماعی سازمانی میتواند به ایجاد و تقویت رفتار شهروندی سازمانی, در سازمانها کمک نماید.
Objective: The aim of this study the relationship between organizational culture and organizational citizenship behavior with an emphasis on professional ethics mediator Fisheries Department staff in Mazandaran province, which is applied. Methods: This descriptive correlational. Population: population included all employees of the Bureau of Fisheries province the number is 500 people. The research method: using Morgan table and stratified random sampling, 217 samples were selected. The data collecting tool standard questionnaires Denison Organizational Culture (2000), professional ethics Kadvzyr (2002) and organizational citizenship behavior Padsakf et al (1990) respectively. The findings and results: Face and content validity and reliability verification tool using Cronbach's alpha coefficient, respectively, 87/0, 83/0 and 88/0 respectively. Descriptive statistics were used to analyze data on the mean, standard deviation, frequency, tables and charts and inferential statistics Kolmogorov-Smirnov tests, regression and correlation software is used Spss16. The results showed that between organizational culture and organizational citizenship behavior with the role of professional ethics Province Bureau of Fisheries staff there.
_||_