فهرس المقالات محسن جدیدی


  • المقاله

    1 - پیش‌بینی اختلال نافرمانی مقابله‌ای بر اساس سبک‌های فرزندپروری، صفات شخصیتی و ویژگی کمال‌گرایی والدین
    نشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 1 , السنة 9 , بهار 1400
    هدف پژوهش حاضر، پیش بینی اختلال نافرمانی مقابله ای بر اساس سبک های فرزندپروری، صفات شخصیتی و ویژگی کمال گرایی والدین بود. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 7 تا 10 سال شهر تهران در سال تحصیلی 1 أکثر
    هدف پژوهش حاضر، پیش بینی اختلال نافرمانی مقابله ای بر اساس سبک های فرزندپروری، صفات شخصیتی و ویژگی کمال گرایی والدین بود. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 7 تا 10 سال شهر تهران در سال تحصیلی 1398 بودند. تعداد 250 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پژوهش پرسشنامه های علائم مرضی کودکان (گادو و اسپرافکین، 1994)، سبک های فرزندپروری (بامریند، 1991)، صفات شخصیتی نئو (مک کری و کاستا، 1992) و کمالگرایی (فراست و همکاران، 1990) بود. پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن برای هر چهار پرسشنامه بالای 0.7 به‌دست آمد. همین‌طور از روایی محتوا به‌منظور آزمون روایی پرسشنامه استفاده شد، که برای این منظور پرسشنامه‌ها به تأیید متخصصین مربوطه رسید. تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از اجرای پرسشنامه‌ها از طریق نرم افزار spss-22 در دو بخش توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه) انجام پذیرفت. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد سبک فرزندپروری مستبدانه. 17% و روان آزرده خویی می تواند 24% به صورت مثبت و معنا دار، متغیر برون گرایی و سازش پذیری به ترتیب 19% و 23% به صورت منفی و معنادار، همچنین نگرانی درباره اشتباهات، شک درباره اعمال، انتقادگری والدینی و استانداردهای شخصی به ترتیب 13%، 24%، 34% و 28% به صورت مثبت و معنادار قادر به پیش بینی متغیر نافرمانی مقابله ای هستند (0.05>P). بنابراین بر اساس یافته های پژوهش حاضر، نافرمانی مقابله ای در کودکان با سبک های فرزندپروری، صفات شخصیتی و ویژگی کمال گرایی والدین رابطه دارد و می تواند توسط آن پیش بینی شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مقایسه‏ ی اثربخشی آموزش روانی فرندز، مشاوره ‏ی کوتاه ‏مدت راه حل‏ محور و ورزش‏ های هوازی بر میزان مهارت های ارتباطی دانش‏ آموزان
    تعالی مشاوره و روان درمانی , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1401
    هدف: پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش روان‌شناختی فرندز، درمان راه‌حل‌محور کوتاه‌مدت و تمرین هوازی بر مهارت‌های ارتباطی دانش آموزان بود.روش: پژوهش حاضر شبه آزمایشی و دارای طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری است. جامعه آماری این پژوهش تمامی نوجوانان 13 تا أکثر
    هدف: پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش روان‌شناختی فرندز، درمان راه‌حل‌محور کوتاه‌مدت و تمرین هوازی بر مهارت‌های ارتباطی دانش آموزان بود.روش: پژوهش حاضر شبه آزمایشی و دارای طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری است. جامعه آماری این پژوهش تمامی نوجوانان 13 تا 15 ساله مقطع متوسطه اول ناحیه آموزش و پرورش کهریزک در سال تحصیلی 98-98 بودند که از بین آن ها تعداد 40 نفر با استفاده از نرم افزار G*POWER به عنوان نمونه با روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در 4 گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش اول به مدت 10 جلسه 60 دقیقه ای (در هفته دوبار) تحت آموزش برنامه ی فرندز، گروه آزمایش دوم به مدت 9 جلسه 90 دقیقه ای (در هفته یکبار) تحت آموزش درمان کوتاه مدت راه حل محور، گروهسوم به مدت 12جلسه (در هفته سه بار) تحت آموزش برنامه ورزشی فیتنس گرام قرار گرفتند؛ و گروه گواه، مداخله ای دریافت نکرد. به‎منظور گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه مهارت ارتباطی بارتون استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند.یافته ها: تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که در مرحله پیش آزمون-پس آزمون درمان راه حل محور، آموزش روانی فرندز، و ورزش های هوازی به طور معناداری منجر به ارتقاء مهارتهای ارتباطی برای خرده مقیاس بازخورد (0.009p< )، کلامی (0.006 p<)، و شنیداری (0.001p< ) معنادار بوده است. همچنین در پس آزمون–پیگیری خرده مقیاس های بازخورد (0.008 p<)، و شنیداری (0.002 p<)، معنادار بوده اند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد مداخلات آموزش روان‌شناختی، درمان راه‌حل‌محور کوتاه‌مدت و تمرینات هوازی بر مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان مؤثر است و می توان این دوره‌های آموزشی روان‌شناختی را برای بهبود مهارت های ارتباطی استفاده کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - مقایسه نیمرخ روانی، رضایت از زندگی و راهبردهای مقابله‌ای در همسران شهدا، جانبازان PTSD، و آزادگان
    مهارت های روانشناسی تربیتی , العدد 1 , السنة 5 , بهار 1393
    با پیشرفت سریع علم و فن آوری و پیچیده شدن اوضاع سیاسی و محیط اجتماعی ، لزوم ایجاد و مدیریت تغییر سازمانی اهمیّت ویژه ای یافته است. چنین روند رو به رشد به منظور تغییر سازمانی ، نیاز به دانش و مهارت کافی برای بهبود و تکامل سازمانی را تشویق می نماید. مدیران با کسب آگاهی از أکثر
    با پیشرفت سریع علم و فن آوری و پیچیده شدن اوضاع سیاسی و محیط اجتماعی ، لزوم ایجاد و مدیریت تغییر سازمانی اهمیّت ویژه ای یافته است. چنین روند رو به رشد به منظور تغییر سازمانی ، نیاز به دانش و مهارت کافی برای بهبود و تکامل سازمانی را تشویق می نماید. مدیران با کسب آگاهی از نظریه‌های حوزه کسب و کار خود، یادگیری استفاده از فناوری‌های نو، توانمند‌سازی خود در تطبیق و اقتباس مهارتها و استراتژی‌ها و پذیرا بودن تفکر خلاق می‌توانند به رهبران تغییر تبدیل شوند . هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر منابع قدرت مدیران با مقاومت کارکنان در برابر تغییرات سازمانی در حوزه معاونت اداری و مالی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان معاونت اداری و مالی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 480 نفر می باشد . به منظور براورد حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده گردیده که حجم نمونه بدست آمده برابر 214 نفر می باشد . جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد منابع قدرت با ضریب پایایی( آلفای کرانباخ) 87/0 و پرسشنامه محقق ساخته تاثیر منابع قدرت بر مقاومت کارکنان با ضریب پایایی( آلفای کرانباخ) 73/0استفاده شده است. همچنین جهت تجزیه و تحلیل سوالات پژوهشی از آمار توصیفی و استنباطی (شامل تی تک گروهی و دانکن و ...) به کمک نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که منابع قدرت مدیران بر مقاومت کارکنان در برابر تغییرات سازمانی تاثیر گذار است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - بررسی ویژگی‏های روان‏سنجی پرسش‏نامه بالینی نوجوانان میلون(MACI)
    روان سنجی , العدد 1 , السنة 8 , بهار 1399
    اینپژوهش با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه بالینی نوجوانان میلون MACI انجام گرفته است. داده های این پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی واستنباطی وهمچنین روش عاملی تحلیل شده اند برای این منظور از میان نوجوانان سنین 13-19 سال ساکن استان مازندران تعداد 766 ن أکثر
    اینپژوهش با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه بالینی نوجوانان میلون MACI انجام گرفته است. داده های این پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی واستنباطی وهمچنین روش عاملی تحلیل شده اند برای این منظور از میان نوجوانان سنین 13-19 سال ساکن استان مازندران تعداد 766 نفر(شامل نوجوانان عادی که مشغول به تحصیل هستند و نوجوانانی که به دلایل مشکلات رفتاری یا روانی در مراکز مختلف بهداشتی روانی و حمایتی نگهداری می شوند)، به روش تصادفی طبقه ای چندمرحله ای انتخاب گردیدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسش نامه بالینی نوجوانان میلون MACI استفاده شد.نتایج تحلیل عاملی به دست آمده نشان داد که پرسش نامه بالینی نوجوانان میلون MACI دارای سه مقیاس اصلی است که هر یک از این مقیاس ها دارای یک ساختار تک عاملی می باشد همچنین شاخص پایایی این ابزار برای کل مقیاسالگوهایشخصیت برابر 0/81، نگرانیهایابرازشده برابر 0/84 و سندرمهایبالینی 0/85 به دست آمد.براساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت کهپرسش نامه بالینی نوجوانان میلون MACI دارای قابلیت اجرا بر روی نوجوانان این نمونه ایرانی را دارا می باشد تفاصيل المقالة