فهرس المقالات محمد حسنی


  • المقاله

    1 - واکاوی دیدگاه معلمان در خصوص مشکلات اجرایی طرح ارزش‌یابی کیفی توصیفی در کلاس‌های چندپایه و ارائه راهکارهایی برای رفع آن‌ها
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1397
    این پژوهش به‌منظور شناسایی موانع و مشکلات اجرایی طرح ارزش‌یابی کیفی- توصیفی و اصلاح و بهبود این طرح در کلاس‌های چندپایه انجام‌گرفته است. روش پژوهش کیفی بوده و ازلحاظ هدف می‌توان آن را از نوع کاربردی قلمداد کرد. جامعة آماری پژوهش را معلمان کلاس‌های چندپایه استان کهگیلویه أکثر
    این پژوهش به‌منظور شناسایی موانع و مشکلات اجرایی طرح ارزش‌یابی کیفی- توصیفی و اصلاح و بهبود این طرح در کلاس‌های چندپایه انجام‌گرفته است. روش پژوهش کیفی بوده و ازلحاظ هدف می‌توان آن را از نوع کاربردی قلمداد کرد. جامعة آماری پژوهش را معلمان کلاس‌های چندپایه استان کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی 95-94 تشکیل دادند. نمونه از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد و با توجه به اشباع نظری بالغ‌بر 20 نفر شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه سازمان‌یافته بوده است که پس از بیان اهداف تحقیق و تأکید بر اصل محرمانه بودن؛ مصاحبه با هر معلم ضبط و مکتوب شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل توصیفی استفاده‌شده است و جزییات یافته‌ها مورد تفسیر قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که: کمبود وقت، وجود پایه‌های مختلف در کلاس درس، ترجیح دادن ارزش‌یابی کمی بر ارزش‌یابی کیفی- توصیفی، فقدان آموزش و پشتیبانی معلمان درزمینة طرح ارزش‌یابی کیفی- توصیفی، حواس‌پرتی دانش‌آموزان هنگام ارزش‌یابی، کمبود فضا، امکانات و مواد آموزشی ازجمله مهم‌ترین موانع و مشکلات اجرایی طرح ارزش‌یابی کیفی-توصیفی در کلاس‌های چندپایه از دیدگاه مصاحبه‌شوندگان بوده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - الگوی تربیت اخلاقی در کتاب‌های هدیه‌های آسمان
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 4 , السنة 16 , پاییز 1398
    پژوهش حاضر درصدد است با خوانش انتقادی متون کتاب‌های هدیه‌های آسمان، ابتدا به الگوی غالب تربیت اخلاقی در این کتاب‌ها دست یابد و در ادامه چالش‌های اصلی این الگو را معرفی نماید. برای دستیابی به این هدف روش تحلیل محتوا مد نظر قرار گرفت؛ اما ازآنجاکه این روش از گستردگی وسیعی أکثر
    پژوهش حاضر درصدد است با خوانش انتقادی متون کتاب‌های هدیه‌های آسمان، ابتدا به الگوی غالب تربیت اخلاقی در این کتاب‌ها دست یابد و در ادامه چالش‌های اصلی این الگو را معرفی نماید. برای دستیابی به این هدف روش تحلیل محتوا مد نظر قرار گرفت؛ اما ازآنجاکه این روش از گستردگی وسیعی برخوردار است از شیوه پیشنهادی (Sanger, & Osguthorpe, 2005) - و اصلاح آن بر اساس نیاز پژوهش حاضر-که بر اساس آن چهار مؤلفه (شیوه‌های تدریس، مواد آموزشی برنامه، اهداف برنامه‌ها، محتوی اخلاقی) در کانون توجه است، بهره گرفته شد. نتایج این پژوهش نشان داد اگرچه گستردگی و کمیت مضامین اخلاقی بکار گرفته شده در متون درسی این کتاب‌ها قابل‌توجه است، اما مشخص نیست این گستردگی قادر باشد دانش‌آموز بااخلاقی را تربیت نماید. اساسی‌ترین ایرادهای وارد در این زمینه عبارت است از عدم انسجام، عدم تناسب بین میزان مفاهیم و فرصت تعمق و نهادینه شدن آن‌ها در نزد دانش‌آموزان. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تجربۀ زیستۀ معلمان دورۀ ابتدایی دربارۀ مؤلفه‌های بازخورد در ارزشیابی توصیفی(کیفی)
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 2 , السنة 18 , تابستان 1400
    هدف پژوهش حاضر بازنمایی تجارب زیستۀ معلمان دورۀ ابتدایی دربارۀ مؤلفه‌های بازخورد در ارزشیابی توصیفی (کیفی) است. این مطالعه با اتخاذ رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسانه انجام شد و برای این منظور با شیوۀ نمونه‌گیریِ مطلوب، 15 نفر از معلمان دورۀ ابتدایی برای مشارکت در مصاحبۀ أکثر
    هدف پژوهش حاضر بازنمایی تجارب زیستۀ معلمان دورۀ ابتدایی دربارۀ مؤلفه‌های بازخورد در ارزشیابی توصیفی (کیفی) است. این مطالعه با اتخاذ رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسانه انجام شد و برای این منظور با شیوۀ نمونه‌گیریِ مطلوب، 15 نفر از معلمان دورۀ ابتدایی برای مشارکت در مصاحبۀ نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شد. ابتدا شصت مفهوم استخراج شدکه بعد از نامگذاری( کد گذاری) و دسته‌بندی و ادغام موارد مشابه به هجده واحد معنایی( کد) تقلیل و نهایتاً در پنج مقولۀ اصلی : بهبود یادگیری در حین تدریس و یادگیری، خودراهبری در یادگیری، هم‌راهبری دانش‌آموز در یادگیری، درگیرسازی والدین، آشکارسازی از یادگیری در پایان یادگیری، دسته‌بندی شد. همچنین یافته‌های پژوهش از طریق استادان راهنما و چند نفر از شرکت‌کنندگان و تأیید نتایج تحلیل مصاحبه از طرف آن‌ها از صحت یافته‌ها اطمینان حاصل شد. بر این اساس پیشنهاد می‌شود در آموزش معلمان برای توسعه و استقرار عمیق‌تر این الگوی ارزشیابی، بر راهکار تلفیق ارزشیابی و تدریس از راه توسعۀ بازخوردهای فرایندی بیشتر تأکید شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - تجارب زیسته معلمان ایران از تدریس مجازی در اوایل دوران همه‌گیری ویروس کرونا
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1400
    این پژوهش با هدف بررسی تجربه‌های تدریس معلمان در فضای مجازی در شروع دوران قرنطینه کرونایی انجام‌شده است. داده‌های موردنیاز از طریق اجرای پرسشنامه باز پاسخ در فضای مجازی (سامانه شاد و شبکه‌های اجتماعی معلمان) جمع‌آوری شد. روایت‌های معلمان با استفاده از نرم‌افزار(MAXQDA ) أکثر
    این پژوهش با هدف بررسی تجربه‌های تدریس معلمان در فضای مجازی در شروع دوران قرنطینه کرونایی انجام‌شده است. داده‌های موردنیاز از طریق اجرای پرسشنامه باز پاسخ در فضای مجازی (سامانه شاد و شبکه‌های اجتماعی معلمان) جمع‌آوری شد. روایت‌های معلمان با استفاده از نرم‌افزار(MAXQDA ) تحلیل، تلخیص، طبقه‌بندی(کدگذاری باز، محوری و انتخابی) و مضامین اصلی استخراج شد. دو مضمون کلی (آماده شدن برای کوچ از پداگوژیکی حضوری به مجازی/ اجرای آموزش مجازی) و شش مقوله (ورود به فضای مجازی/ دعوت به کلاس مجازی/ تدریس مجازی/ تکالیف درسی مجازی/ ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مجازی/ همکاری والدین در تدریس مجازی) به دست آمد. یافته‌ها نشان می‌دهد معلمان در مرحله آغاز تغییر رویه آموزشی خود از حضوری به مجازی، الگوی آموزشی معمول خود را در فضای مجازی شبیه‌سازی کرده‌اند و به دانش و اصول پداگوژیکی تدریس در فضای مجازی توجه کافی نداشته‌اند. همچنین، بدبینی فراگیری نسبت به کیفیت و اثربخشی آموزش‌های مجازی در بین معلمان دیده شد. دوران قرنطینه. کووید 19. تدریس حضوری. تدریس مجازی. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - ارزیابی کارکرد شهرهای کوچک در توسعه ناحیه ای روستاهای پیرامون با استفاده از مدل AHP در نرم افزار GIS (مورد مطالعه: شهر بنجار- شهرستان زابل)
    فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای , العدد 1 , السنة 4 , بهار 1393
         امروزه توسعه شهرهای کوچک به عنوان یک فرایند اجتماعی، اقتصادی و فضایی- مکانی در محیط روستایی باعث بهبود و افزایش خدمات به روستاییان و کاهش شدت وابستگی آنان به شهرهای رده بالاتر خود شده و به عنوان مراکزی مناسب در فضاهای روستایی با هدف انسجام فضایی أکثر
         امروزه توسعه شهرهای کوچک به عنوان یک فرایند اجتماعی، اقتصادی و فضایی- مکانی در محیط روستایی باعث بهبود و افزایش خدمات به روستاییان و کاهش شدت وابستگی آنان به شهرهای رده بالاتر خود شده و به عنوان مراکزی مناسب در فضاهای روستایی با هدف انسجام فضایی مورد تأکید قرار گرفته­اند. در دو دهه گذشته توجه ویژه­ای به نقش شهرهای کوچک در توسعه نواحی روستایی و عملکرد مثبت آنها در الگوی سکونتگاهی مناسب در کشورهای در حال توسعه شده است. تحقیق حاضر با تکیه بر مطالعه در شهر کوچک بنجار در پی بررسی کارکرد اجتماعی و اقتصادی به روستاهای پیرامون در زمینه­هایی مانند رشد اقتصادی و بهبود خدمات دهی اجتماعی در قالب 11 مؤلفه پرداخته شده است. نوع پژوهش حاضر کاربردی و روش انجام آن توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات به دو صورت کتابخانه­ای و میدانی و اخذ اطلاعات از طریق پرسشنامه و مشاهده در روستاهای بالای50 خانوار با حجم نمونه 365 خانوار، با سطح اطمینان 95 درصد به کمک فرمول کوکران تعیین و انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها و پردازش آنها از روش­های آماری SPSS,Exsel و از مدل AHP و سیستم اطلاعات جغرافیایی به تعیین اهمیت نسبی فاکتور­های مؤثر در سطح برخورداری از امکانات و خدمات روستاهای شهر کوچک بنجار پرداخته شد. با توجه به نتایج حاصل از تحلیل یافته­های پرسشنامه­ای با آزمون T تک نمونه­ای جهت تحلیل تأثیر کارکرد اجتماعی و اقتصادی شهر کوچک بنجار بر روستاهای اطراف پرداخته شد. که میانگین  شاخص اجتماعی (2.72)، مورد تأیید و میانگین شاخص اقتصادی (3.52) رد گردید.
      تفاصيل المقالة