فهرس المقالات محمد حسین عبداللهی


  • المقاله

    1 - ارزیابی اثر بخشی آموزش مبتنی بر رویکرد محاوره ای بر ارتقاء نظریه ذهن و فرا دانش خواندن
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 2 , السنة 8 , تابستان 1396
    این پژوهش با هدف ارزیابی اثر بخشی آموزش با رویکرد محاوره­ای، بر ارتقاء نظریه ذهن و تاثیر آن بر مهارت­های فراشناختی خواندن انجام شد.جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مدارس پسرانه شهرستان شیراز (مقطع دبستان) بود. در یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون ب أکثر
    این پژوهش با هدف ارزیابی اثر بخشی آموزش با رویکرد محاوره­ای، بر ارتقاء نظریه ذهن و تاثیر آن بر مهارت­های فراشناختی خواندن انجام شد.جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مدارس پسرانه شهرستان شیراز (مقطع دبستان) بود. در یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون به همراه پیگیری، تعداد 44 دانش آموز پسر ( 24 دانش آموز پایه چهارم در مطالعه اول و 20 دانش آموز پایه سوم در مطالعه دوم) به ترتیب به روش نمونه­گیری خوشه­ای و نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان در هر یک از گروه­ها، پرسشنامه فراشناخت خواندن، آزمون درک مطلب و تکلیف نظریه ذهن (داستان های عجیب) را تکمیل کردند. در مطالعه اول 24 دانش آموز پسر پایه چهارم در دو گروه آموزش و گواه  به تصادف توزیع و در چهار جلسه آموزشی شرکت کردند. در مطالعه دوم 20 دانش آموز پسر پایه سوم در دو گروه آزمایش و گواه توزیع شدند. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و تحلیل نمرات افزوده مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در هر دو مطالعه، صرف نظر ازتوانایی درک مطلب،کودکان گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه، عملکرد بالاتری در نمرات مربوط به نظریه ذهن داشتند. علاوه بر آن  تعمیم اثر آزمایشی به دلیل تحولی بودن مهارت­های فراشناختی خواندن، تنها در دانش­آموزان  9 تا 10 سال  مشاهده شد. تفاصيل المقالة