ارزیابی اثر بخشی آموزش مبتنی بر رویکرد محاوره ای بر ارتقاء نظریه ذهن و فرا دانش خواندن
الموضوعات :روشنک نیکپور 1 , پروین کدیور 2 , محمد حسین عبدللهی 3 , غلامرضا صرامی 4
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی
2 - هیات علمی دانشگاه خوارزمی
3 - دانشیار دانشگاه خوارزمی
4 - استادیار دانشگاه خوارزمی
الکلمات المفتاحية: آموزش نظریه ذهن, فراشناخت خواندن, رویکرد محاوره ای,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف ارزیابی اثر بخشی آموزش با رویکرد محاورهای، بر ارتقاء نظریه ذهن و تاثیر آن بر مهارتهای فراشناختی خواندن انجام شد.جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مدارس پسرانه شهرستان شیراز (مقطع دبستان) بود. در یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون به همراه پیگیری، تعداد 44 دانش آموز پسر ( 24 دانش آموز پایه چهارم در مطالعه اول و 20 دانش آموز پایه سوم در مطالعه دوم) به ترتیب به روش نمونهگیری خوشهای و نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان در هر یک از گروهها، پرسشنامه فراشناخت خواندن، آزمون درک مطلب و تکلیف نظریه ذهن (داستان های عجیب) را تکمیل کردند. در مطالعه اول 24 دانش آموز پسر پایه چهارم در دو گروه آموزش و گواه به تصادف توزیع و در چهار جلسه آموزشی شرکت کردند. در مطالعه دوم 20 دانش آموز پسر پایه سوم در دو گروه آزمایش و گواه توزیع شدند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس و تحلیل نمرات افزوده مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در هر دو مطالعه، صرف نظر ازتوانایی درک مطلب،کودکان گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه، عملکرد بالاتری در نمرات مربوط به نظریه ذهن داشتند. علاوه بر آن تعمیم اثر آزمایشی به دلیل تحولی بودن مهارتهای فراشناختی خواندن، تنها در دانشآموزان 9 تا 10 سال مشاهده شد.
- Barrett, J. L., Richert, R. A., & Deriesenga, A. (2001). "God's beliefs versus mother's: The development of non-human agents concepts". Child Development, 72, 50-56.
- Beck, S. R., Carroll, D. J., Apperly, I. A., Robinson, E. J. (2006). "Children's Thinking about Counterfctuals and Future Hypotheticals as Possibilities". Child development, 77, 413-426.
- Blair, C., & Razza, R. P. (2007). Relating effortful control, executive function, and false belief understanding to emerging math and literacy ability in kindergarten. Child Development, 78, 647–663.
- Chalmeh, R., & Fooladchang, M.(2011). Psychometric Properties of the Metacognitive Orientation Learning Environment Scale. Psychological Models and Methods Journal. 1, 3, 19-34.
- Daneshpour, A., & Sarvghad, S.(2010). The Relation between Metacognitive Strategies with Aggression and Coping Styles in Shiraz High School Students. Psychological Models and Methods Journal, 1,2, 75-92.
- Delavar, A.(2006). Theoretical and practical research in the humanities and social sciences, Tehran, Roshd Publication.
- Dunn, J., & Brophy, M. (2005). Communication, relationships, and individual differences in children’s understanding of mind. In J. W. Astington & J. A. Baird (Eds.), Why language matters for theory of mind (pp. 50–69). Oxford, UK: Oxford University Press.
- Ensor, R., Devine, R. T., Marks, A., & Hughes, C. (2014). Mothers’ cognitive references to two-year-olds predict theory of mind at ages 6 and 10. Child Development, 85, 1222–1235.
- Flavell, J. H. (2000). "Development of children's knowledge about the mental world". International Journal Of Behavioral Development, 24, 15-23.
- Hala, S., Chandler, M., & Fritz, A. S. (1991). "Fledgling theories or mind: deception as a marker of 3-year-olds' understanding of false belief". Child Development, 62, 83-97.
- Hale, C. M., & Tager-Flusberg, H. (2003). The influence of language on theory of mind: A training study. Developmental Science, 6, 346–359.
- Happé, F. G. E. (1994). An advanced test of theory of mind: Understanding of story characters’ thoughts and feelings by able autistic, mentally handicapped, and normal children and adults. Journal of Autism and Developmental Disorders, 129–154.
- Lecce, S., Zocchi, S., Pagnin, A., Palladino, P., & Taumoepeau, M. (2010). “Reading minds: The relation between children’s mental state knowledge and their metaknowledge about reading”. Child Development, 81, 1876–1893.
- Lewis, C., & Osbourn, A. (1990). "Three- year-olds' problem with fals belief: conceptual deficit or linguistic artifact? " Child Development, 61, 1514-1519.
- Lockl, K., & Schneider, W. (2007). Knowledge about the mind: Links between theory of mind and later metamemory. Child Development, 78, 148–167.
- Lohmann, H., & Tomasello, M. (2003). The role of language in the development of false belief understanding: A training study. Child Development, 74, 1130–1144.
- Karami nori, R and Moradi, A.R.(2008). Reading and Dyslexia Test, The University of Tarbiat Moallem, Tehran.
- Kiani, H. & Hadianfard,H.(2016). The Impact of Intervention Based on Mindfulness on Planning of Adolescents with Subthreshold Symptoms of Attention Deficit-Hyperactivity Disorder in Tower of London Test. Psychological Models and Methods Journal, 7,23, 117-134.
- Mitchell, P., & Riggs, K. J. (Eds.). (2000). Children’s reasoning and the mind. Hove, UK: Psychology Press.
- Moore, C., & Frye, D. ( 1991). The acquisition and utility of theories of mind. D. Frye & C. Moore (EDS.), children’s theories of mind ( pp1-14). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Ornaghi, V., Brockmeier, J., & Grazzani, I. (2011). The role of language games in children’s understanding of mental states: A training study. Journal of Cognition and Development, 12, 239–259.
- Perner, J. (1991). Understanding the representational mind. Cambridge, MA: MIT Press/Bradford Books.
- Ruffman, T., Slade, L., & Crowe, E. (2002). The relation between children’s and mother’s mental state language and theory-ofmind understanding. Child Development, 73, 734–751.
- Schneider, W. (2004). Young children's Cognitive Development: Interrelationships among Executive functioning, Working Memory, Verbal Ability. USA: Lawrance Erlbaum Associates.
- Siegal, M., & Beattie, K. (1991). "Where to look first for children's knowledge of false beliefs". Cognition, 38, 1-12.
- Slaughter, V., & Gopnik, A. (1996). Conceptual coherence in the child’s theory of mind: Training children to understand belief. Child Development, 67, 2967–2988.
- Turnbull, W., & Carpendale, J. M. (1999). A social pragmatic model of talk: Implications for research on the development of children’s social understanding. Human Development, 42, 328–355.
- Wellman, H. M., Cross, D., & Watson, J. (2001). Meta-analysis of theory-of-mind development: The truth about false belief. Child Development, 72, 655–684.
_||_